شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه با مراجع عظام

حوزه/ ۲ هزارو ۷۰۰ موقوفه با نیت حوزوی ثبت شده است که درآمدی که از این موقوفات رسیده است و از این تعداد موقوفه بیش از ۱۰۰۰ موقوفه فاقد درآمد است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین محمدی امروز در دیدار با آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که  مجموعه موقوفات کشور 173627 موقوفه است اظهارداشت: موقوفات انتفاعی بیش از 94 هزار و موقوفات منفعتی نیز 78640 موقوفه است و  777 نوع نیت موقوفه نیز ثبت شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه بیان کرد: بیش از 500 هزار صفحه، موقوفات، مطالعه و بررسی شد تا این موقوفات کاملا ثبت سندی شود.

وی گفت: 21 هزار نوع فراوانی نیات نیز در این زمینه وجود دارد؛ بخشی از این موقوفات، به صورت متولی دار اداره می شوند که بیش از 12 هزار موقوفه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: از سال 1310 تا 1387 ، 61543 سند رسمی برای موقوفات ثبت شد و از سال 88 تا کنون بیش از 49هزار ثبت سندی صورت گرفته است.

وی افزود: موقوفات جدید از ابتدای انقلاب تا 89، بیش از 6 هزار 300 موقوفه بوده است و از آن سال تا کنون بیش از 9 هزار موقوفه ثبت شد.

رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه بیان کرد: یکی از اقداماتی که دنبال شده است، این است که موقوفات کشور را موضوعی کنیم؛ یعنی برای درمان و یا عزاداری و .... هر کدام دسته بندی شوند؛ در گذشته 400 موقوفه درمانی ثبت شده بود که در این زمینه پس از اطلاع رسانی و ساماندهی این آمار به بیش از 1127 مرکز درمانی رسید.

وی گفت: موقوفاتی که نیات آن برای فقرا و ایتام بوده است، 3649 موقوفه است که 33 هزار نفر از عواید آنها استفاده می کنند؛ موقوفات برای ازدواج جوانان 42 موقوفه است که درآمد آن به 809 زوج رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: موقوفات مرتبط به دانش آموزان و دانشجویان 21 هزار نفر را پوشش داده است؛ موقوفات مرتبط به عزاداری از جمله تعزیه، عزاداری و اطعام شامل 50 هزار موقوفه است و 33 میلیارد تومان نیز عواید این موقوفات بوده است که این هزینه برای هیئت ها و تکایا و مساجد اختصاص داده شده است.

وی افزود: موقوفات حوزه علمیه به صورت دقیق بررسی شد که در این زمینه کمیته مشترکی برای شورای عالی مشخص گردید و در هر استان جلساتی برگزار شد که 2 هزارو 700   موقوفه با نیت حوزوی ثبت شده است که درآمدی که از این موقوفات رسیده است و از این تعداد موقوفه بیش از 1000 موقوفه فاقد درآمد است.

رییس سازمان اوقاف و امورخیریه گفت: در زمینه اعزام به عتبات عالیات از محل موقوفات، 800 نفر به زیارت عتبات عالیات اعزام شدند؛ در این زمینه 470 نفر نیز به مشهد اعزام شدند که این افراد تا کنون به سفر مشهد نرفته بودند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: نیات آموزش نیز در این زمینه وجود دارد که بیش از 1000 تا 1400 مدرسه به شکل موقوفه واگذار شده است.

وی افزود: در سطح کشور بیش از 8500 بقعه وجود دارد که همه آنها امامزاده نیستند؛ 1700 بقعه امامزادگان فعالیت قرآنی انجام می شود و در 1800 امامزاده نیز نماز جماعت برگزار می شود.

اعزام سالانه 12 هزار مبلغ دینی

رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه بیان کرد: اعزام روحانیون برای پاسخگویی به شبهات، سالانه بیش از 12 هزار مبلغ است که در امامزاده ها و مساجد و مناطق محرم فعالیت می کنند.

وی گفت: طرح آرامش بهاری از 28 اسفند تا 15 فروردین نیز در اوقاف انجام می شود که بیش از 50 هزار بازدید از این طرح انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین  محمدی تصریح کرد: برنامه جشن ولایت علوی و جشن غدیر و خطبه خوانی حضرت زهرا (س) و طرح ضیافت الهی در 2100 بقعه و برگزاری محافل انس با قرآن از دیگر برنامه های اوقاف است.

وی افزود: برگزاری مسابقات از دیگر برنامه های اوقاف است که در این زمینه مسابقات ملی دانشجویی و عمومی برگزار می شود که در مسابقات دانشجویی بیش از 300 هزار نفر شرکت کردند؛ در مسابقات ملی اوقاف نیز که در کرمانشاه برگزار می شوند، برگزیدگان به مسابقات بین المللی اعزام می شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه بیان کرد: بنا به امر رهبری برای افزایش حافظان قرآن اوقاف تعهد کرد که در این زمینه بیش از 1 میلیون حافظ ترتیبی و موضوعی را تربیت کند؛ حفظ موضوعی در حوزه  و دانشگاه جدی گرفته شده است که در این زمینه بیش از 1 میلیون و 400 هزار نفر آموزش دیده اند.

وی گفت: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از دیگر فعالیت های اوقاف است که 5 هزار دانشجو نیز در این دانشگاه تحصیل می کنند؛ 1 میلیون قرآن در طول سال منتشر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha