پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه ارتباط پیوند بین فقه و اخلاق را تبیین کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیدوست امروز  در یادواره علمی «مهاجر الی الله» یادبود دکتر ناصر قربان نیا که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  قم برگزار شد، با اشاره به پیوند فقه و اخلاق، اظهار داشت: در پیوند فقه و اخلاق، اگر فقه را به معنای کاشف دانش شریعت بدانیم و اخلاق را ارزش های مورد تایید فطرت و عقل که تجسم آنها تجسم مقاصد الهی، انزال کتب و تشریع مقررات عنوان کنیم، در ارتباط بین فقه و اخلاق سه رویه وجود دارد.

وی با اشاره به رویه نخست مبنی بر این که فقه مسیر خود و اخلاق نیز مسیر خودش را طی کند، افزود: در این نظریه، فقه هیچ التزامی به گزاره های اخلاقی ندارد.

عضو جامعه مدرسین افزود: نظریه دوم بر این باور است که باید محور، مقاصد باشد و نصوص مبین شریعت در سایه اخلاق و ارزش ها باشد و این رفتار را باید اخلاق بسط گذاشت. 

آیت الله علیدوست یادآور شد: نظریه سوم معتقد است، فقیه در استنباط فقهی و کشف شریعت، نصوص مبین شریعت را ملاحظه کند، ولی باید این نصوص را در خدمت مقاصد و اخلاق ببرد که تحولاتی را ایجاد می کند. 

وی با اشاره به این که دکتر قربان نیا نگاهی مطلع، مشرف، غیرتمندانه و مدافعانه به تراث گذشتگان داشت، اظهار داشت: وی معتقد بود آنچه در اختیار داریم میراث کهن مشمول مرور زمان شده و  غیرپاسخگو نیست و گنج رنج دانشمندان علوم اسلامی است. 

عضو جامعه مدرسین افزود: وی گاهی در فقه و حقوق از یک استاد سنتی حوزه بیشتر از تراث عظیم دفاع می کرد. 

آیت الله  علیدوست یادآور شد: وی با وجود دفاع از تراث، ذهن تولیدگری در زمینه فقه و حقوق داشت. 

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم افزود: دکتر قربان نیا تفکر و اندیشه ای داشت و می گفت مسیر دانش و معارف تمام نشده است و به همین دلیل به تولید علوم می پرداخت.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha