چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ یادواره علمی مهاجر الی الله دکتر ناصر قربان نیا

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: فقه تعریف خاص خود را دارد و خاصه آن الزامی بودن آن است و با حقوق در این حیث اشتراک دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» استاد علی اکبر رشاد  پیش از ظهر امروز در یادواره علمی «مهاجر الی الله» یادبود دکتر ناصر قربان نیا که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  قم  برگزار شد، اظهار داشت: هیچ گاه در تصور ما نمی گنجید روزی در سوگ دوست بافضیلت و بااخلاص مرحوم شهید قربان نیا گردهم آییم و از خدمات علمی ایشان سخن بگوییم.

وی تصریح کرد: دکتر قربان نیا به بررسی اخلاق و ارزش ها با فقه و حقوق می پرداخت و بسیاری از آثار علمی ایشان از رساله دکتری تا تحقیقات و مقالات تالیف شده مربوط به این موضوعات بود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با طرح این پرسش که آیا مندوبات و مستحبات، جزء فقه و حقوق هستند یا در زمره اخلاق و آداب قرار دارند، گفت: مجموعه دین به عنوان گزاره و آموزه تقسیم بندی می شود؛ آموزه ها به سه دسته اخلاق و احکام و آداب ها تقسیم بندی می شود.

استاد رشاد در ادامه افزود: فقه، تعریف خاص خود را دارد که حیثی الزامی می باشد و با حقوق از این نظر اشتراک دارد. 

وی با بیان اینکه دوگونه رابطه بین عبد و رب برقرار است، ابراز داشت: بین انسانها با یکدیگر و انسان با خلقت هم نیز همین رابطه وجود دارد؛ روشن است که فقه تعریف خاص خود را دارد و خاصه آن الزامی بودن آن است و با حقوق در این حیث اشتراک دارند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مستحبات فتوایی و تشریعی نیز می تواند جزء حقوق و فقه باشد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: ما فکر می کنیم اگر بخواهیم قضایایی را که در فقه مورد بحث قرار می گیرد و بعضی در آنها به عنوان مندوب و مستحب مطرح می کنیم، فقه را اگر مقابل اخلاق و آداب قرار دهیم، مندوب و مستحب جزء فقه قلمداد نمی شود.

استاد رشاد در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از مصادق مندوبات و مستحبات مشمول تعریف اخلاق خواهند بود، اما شامل احکام نمی شود. 

انتهای پبام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha