پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خودروسازی

حوزه/ نکته ای که نباید آن را نادیده گرفت، بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی است و کمپین نخریدن خودروی داخلی، اقدامی در حمایت از خودروهای خارجی به ویژه خودروهای بی کیفیت چینی بود!

خبرگزاری «حوزه»/ چندی قبل دولت در راستای رفع رکود، اقدام به ارائه تسهیلات بانکی برای خرید خودرو کرد. اگر چه قرار بود این طرح شش ماه ادامه داشته باشد، اما در مدت شش روز بیش از 120 هزار خودرو فروخته شد و اگر بانکها اعلام نمی کردند امکان دادن تسهیلات بیش از این وجود ندارد، فروش اقساطی خودرو همچنان ادامه می یافت و معلوم نبود به کجا می رسد. از سوی دیگر در فضای مجازی کمپین نخریدن خودرو صفر داخلی راه افتاده بود که فروش شش روزه 120 هزار خودرو، نشان داد این کمپین هیچ کارایی نداشته و اگر مردم توان مالی داشته باشند، خودرو داخل را می خرند. نکته ای که نباید آن را نادیده گرفت، بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی است و کمپین نخریدن خودروی داخلی، اقدامی در حمایت از خودروهای خارجی به ویژه خودروهای بی کیفیت چینی بود!

خبرنگار پارلمانی «حوزه» برای بررسی مزایا و معایب پرداخت تسهیلات 25 میلیونی خرید خودرو سراغ چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفته و پیرامون این موضوع با آنان به گفتگو نشسته که حاصل آن در ادامه می آید.

*نمایندگان مجلس وظیفه دفاع از حقوق مردم را دارند

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد که به نمایندگی از مردم دشتستان در کمیسیون انرژی حضور دارد با اعلام این که از ابتدا با طرح فروش تسهیلاتی خودرو مخالف بوده ام، گفت: نمایندگان مجلس وظیفه دفاع از حقوق مردم را دارند و اگر برخی انتظار داشته باشند نمایندگان به جای وکیل المله، وکیل‌ الدوله باشند و مشکلات مردم را نادیده بگیرند و از خودروسازان حمایت کنند، توقع نادرستی است.

وی، فروش اقساطی خودرو را گامی برای جلوگیری از زیان خودروسازان دانست و گفت: بسیاری از سهامداران سایپا و ایران خودرو افراد دارای ‌نفوذ و قدرت‌ هستند و تاکنون نیز منافع زیادی از این دو شرکت برده اند، بنابراین باید چرخه به سوی رفاه حال مردم حرکت کند.

*اکثر صنایع با مشکلات اقتصادی دست به گریبان اند

نماینده مردم دشتستان در مجلس از بحران و مشکلات فراوان بسیاری از صنایع خبر داد و گفت: اگر به شهرک‌های صنعتی در هر نقطه از کشور سر بزنید، می بینید که اکثر صنایع با مشکلات اقتصادی عدیده ای دست به گریبان هستند. آنها به دلیل مشکلات مالی ناچار به اخراج نیروهای خود شده اند و اکنون  میزان بالای بیکاری، زنگ خطر بحران اقتصادی را به صدا درآورده است.

*منافع کلان فروش اقساطی خودرو به جیب عده خاصی می‌رود

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که دو شرکت خودروساز حدود 20 هزار کارگر دارند و بحران این دو شرکت کمتر از بحران دیگر صنایع نیست، گفت: باید بپذیریم که اعتبار کلانی به فروش اقساطی خودرو اختصاص داده شد و منافع آن به جیب عده خاصی می‌رود. در حالی که اگر همین اعتبار را صرف سرمایه‌ در گردش یا تهیه مواد اولیه صنایع کوچک می کردیم، تاثیرات آن به مراتب بیشتر بود.

حجت الاسلام موسوی‌نژاد با اشاره به تبعات فروش اقساطی خودرو گفت: به یک باره 120 هزار نفر از مردم به بانک ها بدهکار شدند و هیچ اتفاقی در عرصه اقتصادی نیفتاد. تنها نفع طرح فروش اقساطی خودرو این بود که عده ای با مبلغی ناچیز خودرو خریدند که پول آن را با سود بالا بپردازند.

*خودروهای داخلی در انبار مانده بود و خریدار نداشت

وی با اشاره به این که خودروهای داخلی در انبار مانده بود و خریدار نداشت، گفت: اگر اعتباراتی که صرف فروش اقساطی خودرو شد به صنعت اختصاص می دادیم و مشکل رکود واحدهای صنعتی را حل می کردیم، رونق اقتصادی فراگیر می شد و کارخانه ای که در مناطق محروم فعالیت می کرد و مشکل مالی داشت، از این تسهیلات برخوردار می شد.

*چرا به سراغ صنایع راکد و نیمه تعطیل نمی رویم

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این که آیا قبول ندارید دادن تسهیلات به خرید خودرو، گامی در جهت اقتصاد مقاومتی است، گفت: مگر اقتصاد مقاومتی فقط برای خودرو معنا دارد؟ این همه صنایع راکد و نیمه تعطیل در کشور داریم که منتظر تزریق نقدینگی هستند. چرا به سراغ آنها نمی رویم و حال آنها را جویا نمی شویم؟ چرا آقایان تسهیلاتی نمی دهند که کالاهای در انبار مانده فلان کارخانه در یک شهر صنعتی با اقساط 4 ساله به فروش برسد؟ چرا گمان می کنیم حل معضل بیکاری فقط در گرو صنعت خودر سازی است؟

وی با اشاره به این که در حوزه انتخابیه اش صنایع مطرحی وجود ندارد، گفت: با این حجم نقدینگی می توانستیم صنایع بسیاری را در سطح کشور فعال کنیم. آیا مسوولان خبر ندارند که صنایع بسیار ورشکست شده و نیروهای شاغل در آنها شغل خود را از دست داده‌اند؟ آیا نمی توانستیم با تزریق این نقدینگی به برخی صنایع، رونق را به آنها بازگردانیم تا نیروهای بیکار شده دوباره موقعیت‌های شغلی خود را به دست بیاوردند؟ می توانستیم، اما به خودروسازانی دادیم که منافع آن نصیب سهامداران می شود و مردم کمتر در سود آن نقش دارند.

*حمایت از تولید ملی

حمیدرضا فولادگر که به نمایندگی از مردم اصفهان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور دارد نیز با اشاره به نشست اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 مجلس شورای اسلامی که با  حضور وزیر صنعت و نمایندگان بانک مرکزی برگزار شده بود، گفت: در این جلسه نقاط ضعف و قوت اعطای تسهیلات برای خرید خودرو بررسی شد و نتیجه نهایی این بود که فروش خودرو با استفاده از تسهیلات بانکی اقدام خوبی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه فروش خودرو به هر طریقی که صورت بگیرد در راستای حمایت از تولید ملی است و می‌تواند به نفع کشور باشد گفت: از آنجا که رهبر معظم انقلاب دایم بر حمایت از تولید ملی تاکید دارند و ارایه تسهیلات برای خرید خودرو به حمایت از تولید ملی منجر شد، این یک گام رو به جلو بوده و در راستای اهداف نظام و انقلاب بوده است.

*دادن تسهیلات خودرو به مذاق برخی آقایان خوش نیامده است!

نماینده اصفهان درمجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به هر صورتی برای مردم انگیزه ایجاد کنیم، افزود: اگر به نحوه فروش خودرو در کشورهای خارجی نگاه کنیم، می بینیم که حتی با اقساط بسیار پایین، خودرو می فروشند که مردم جامعه با هر توان مالی بتواند خودرو تهیه کند، بنا براین معلوم نیست چرا دادن تسهیلات تا بدین اندازه به مذاق برخی از آقایان خوش نیامده است.

وی با تاکید بر اینکه تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو، جاذبه‌های بسیاری برای مردم ایجاد کرد، ادامه داد: وقتی ظرف مدت 6 روز و تنها با ارایه تسهیلات بانکی 130 هزار خودرو فروخته می شود، نشان می دهد که مردم تمایل به خرید خودرو دارند، اما میزان نقدینگی و توان مالی آنان پایین است و حتی توان پرداخت اقساط 750 هزار تومانی را هم دارند.

فولادگر با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید ملی، تصریح کرد: حمایت از تولید ملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، باید در دستورکار قرار گیرد.

*مردم حق دارند، کالای با کیفیت خریداری کنند

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با تاکید بر اینکه مردم حق دارند، کالای با کیفیت خریداری کنند، گفت: این را قبول داریم که کیفیت خودرو داخلی با استاندارهای جهانی منطبق نیست و هنوز تا رسیدن به آن نقطه فاصله زیادی داریم و از سوی دیگر قیمت هم بالاست. به همین دلیل از مسوولان می خواهیم برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی که می تواند گام موثری در حمایت از تولید ملی باشد، نهایت تلاش خود را به کار بگیرند.

*ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری جوانان

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 17 هزار نفر به صورت مستقیم و میلیون ها نفر به صورت غیر مستقیم از صنعت خودرو ارتزاق می کنند،  تصریح کرد: حمایت از خودروسازان باعث ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری می‌شود.

*تزریق نقدینگی در سطح گسترده باعث تورم نشود

فولادگر با اشاره به اینکه تزریق نقدینگی در سطح گسترده باعث تورم می شود، گفت: اکنون که قرار است 3 هزار میلیارد تومان از طریق بانک ها به اقتصاد کشور تزریق شود، باید مراقب باشیم که دادن تسهیلات و در پیش گرفتن سیاست انبساطی، باعث ایجاد تورم بیشتر در جامعه نشود.

* خودرو داخلی کیفیت لازم را ندارد و قیمت آن هم بالاست

ابراهیم نکو، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از تخصیص اعتبار برای خرید خودرو، گفت: اینکه صنایع خودروسازی فعال شوند و اشتغال در این صنایع به جریان بیفتد، کار درستی است، اما بحث بر سر این است  که خودرو داخلی کیفیت لازم را ندارد و قیمت آن هم بالاست. بنابر این دادن تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو باعث کیفی شدن خودرو ایرانی نمی‌شود.

وی با یادآوری این که مدتها بود بحث تولید و انبار کردن خودرو مطرح می شد، گفت: گفته ‌شد که این تسهیلات برای فروش  خودروهای در انبار مانده اختصاص می‌یابد. بنابر این هیچ کمکی به بهبود کیفیت و کاهش قیمت نمی کند.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس با اشاره به اینکه امروزه خودرویی با اقساط و تسهیلات بانکی فروخته شد که مردم به دلیل قیمت بالا و کیفیت پایین آن را نخریده بودند، گفت: باید ابتدا تکلیف خودمان را روشن کنیم. آیا این تسهیلات را دادیم که انبارهای خودروسازی ها را خالی کنیم، یا تسهیلات دادیم که خودرو با کیفیت به دست مردم برسد.

*فروش خودروهای انبار شده

وی با اشاره به اینکه امروزه مصرف پایین انرژی و قیمت پایین و خدمات پس از فروش مناسب از گزینه های یک خودرو خوب است، ابراز داشت: این در حالی است که اکثر خودروهای تولید داخل مصرف انرژی بالا و کیفیت ضعیفی دارند. بنابراین هدف اصلی اعطای تسهیلات، فروش خودروهای داخل انبار است و نمی‌توان انتظار داشت خودروسازان از این پس خودرویی بفروشند که کیفیت بالایی داشته باشد.

*انتقاد از مدت زمان بازپرداخت تسهیلات و میزان کارمزد

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از مدت زمان بازپرداخت تسهیلات و میزان کارمزد این تسهیلات، ابراز داشت: ابتدا قرار بود این تسهیلات 7 ساله و در اقساط پایین باشد، اما یک باره وزارت صنعت و بانک مرکزی شرایط را تغییر دادند و در نتیجه مبلغی که بابت اقساط ماهانه پرداخت می شود به اندازه ای بالا رفت که از توان اقشار مستضعف جامعه خارج است و اگر هم عده ای زیر بار این اقساط بروند فشار مضاعفی بر خود و خانواده شان وارد می شود.

*دردسرهای مردم شروع می شود

نکو با تاکید بر اینکه باید آینده طرح را نیز در نظر بگیریم، گفت: در حال حاضر خودروهایی که به مردم تحویل می شود، برای مدت کوتاهی کم هزینه خواهد بود، اما به مرور زمان به دلیل نبود کیفیت مناسب، به خرج می افتد و آن وقت است که از یک طرف هزینه تعمیر و نگهداری و از طرف دیگر بازپرداخت اقساط تسهیلات، باعث نارضایتی بیشترمردم می شود.

*تامین نیازهای جامعه از وظایف دولت است

سیدسعیدحیدری طیب که به نمایندگی از مردم کرمانشاه در کمیسیون انرژی مجلس شورای حضور دارد، درباره تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو و توقف آن، گفت: تامین نیازهای جامعه از وظایف دولت است و خودرو نیز یکی از این نیازهاست.

*چرخه اقتصادی قفل شده بود

وی با یادآوری اینکه درماه های گذشته بازار خودرو دچار رکود شده بود، ابراز داشت: این رکود که به دلیل کمبود نقدینگی و فضای پساتحریم است، باعث شده بود، چرخه اقتصادی قفل شود که این امر گریبان خودرو را نیز گرفته بود. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت برای رونق صنعت خودرو، بخشی از منابع بانکی را به خرید خودر اختصاص دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به فروش بیش از 120 هزار خودرو در قالب تسهیلات بانکی گفت: با این طرح شرکت های خودرو ساز توانستند فروش خوبی داشته باشند و انگیزه لازم را برای ادامه تولید به دست آورند.

وی، توقف تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو را اقدام مناسبی خواند و افزود: از آنجا که خودروسازان به اندازه توان تولید در ماه های آینده فروش مناسبی داشتند و از سوی دیگر بانک ها نیز توان ادامه پرداخت این تسهیلات را نداشتند، بهترین کار توقف ارایه تسهیلات بود.

حیدری طیب با اشاره به منتقدان این طرح، گفت: اینکه مقداری از منابع بانکی در موضوعاتی مانند ازدواج و تامین مسکن هزینه شود، فکر خوبی است و دولت باید در این زمینه نیز حرکت کند.

*رونق خرید خودرو داخلی

این نماینده مجلس نهم با اشاره به بیانات رهبری در خصوص حمایت از تولید داخلی گفت: مسئولان فضایی ایجاد کردند که خرید خودرو داخلی رونق بگیرد و از صنعت خودرو حمایت کردند.

وی با یادآوری بازدیدی که رهبر معظم انقلاب از ایران خودرو داشتند ،گفت: آنهایی که علیه خودروی داخلی کمپین راه انداختند، گویا نظام اسلامی و منافع ملی را فراموش کرده اند.

*حمایت از صنعت خودرو کار خوبی است، اما ...

حیدری طیب با تاکید بر اینکه کیفیت و قیمت دو گزینه مطرح برای هر کالایی است گفت: حمایت از صنعت خودرو کار خوبی است، اما باید قیمت را کاهش بدهیم و کیفیت را بالا ببریم. باید خدمات پس از فروش بهبود داشته باشد و صدای اعتراض مردم را که در بسیاری از موارد منطقی است، با بهبود کیفیت ساکت کنیم.

*نارضایتی مردم

وی از رضایت نداشتن مردم از کیفیت و قیمت خودروهای داخل خبر داد و گفت: امروزه مصرف سوخت خودروهای داخلی بالاست که با آلودگی هوا مغایرت دارد. از سوی دیگر قطعات و کیفیت خودروها نیز مناسب نیست که باید تولید کنندگان داخلی در این رابطه بیندیشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ..... IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    من نمیدونم چه ربطی به خبرگزاری حوزه داره قضیه وام خودرو که چی مثلا؟ به نظرخبرگزاری حوزه اونجوری که درشأن حوزه هست اداره نمیشه لطفا بهترکارکنید
  • ..... IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    من نمیدونم چه ربطی به خبرگزاری حوزه داره قضیه وام خودرو که چی مثلا؟ به نظرخبرگزاری حوزه اونجوری که درشأن حوزه هست اداره نمیشه لطفا بهترکارکنید