جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حمید محمدی

حوزه/ دروس تخصصی حوزه علمیه خواهران به ۶۰ رشته خواهد رسید و رشته های تخصصی در سطح سه، چهار، پنج و دوره اجتهاد در آینده نزدیک فارغ التحصیل خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه اجلاس حوزه علمیه خواهران گفت: تمام مناظر نسبت به زن در اسلام نشانه فطری بودن این مساله است.

وی افزود: در فرهنگ ایرانی پیش از اسلام زندگی ماخوذ از زن است و زن مظهر حیات است و مرد نیز مترادف با مرگ بوده است.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: از منظر عرفان اسلامی، سه نگاه در خصوص زن وجود دارد؛ این نگاه برگرفته از آموزه های قرآنی است که زن و مرد را از یک گوهر وجودی می داند.

وی گفت: این تعینات به وظایف متمایز زن و مرد باز می گردد؛ نگاه دوم این است که چون زن محل تکوین فرزند است به مکون حقیقی یعنی خدای متعال نزدیک تر است.

حجت الاسلام والمسملین محمدی اظهارکرد: سوم این است که راز اینکه زن محل جذب مرد قرار می گیرد این است که تجلی زن در مظهریت صفات حضرت حق بیش از مرد است و انسان به شکل فطری به خدا تمایل دارد و به همین خاطر توجه مرد به زن زیاد است.

وی افزود: در نظام اسلامی لازم است که هرگونه اتخاذ راهبرد و برنامه ریزی فرهنگی بر اساس مرجعیت زن در معماری فرهنگ جامعه است که اگر این محوریت را قبول نکنیم به ناکجا آباد خواهیم رفت.

حجت الاسلام والمسملین  محمدی خاطرنشان کرد: نهادسازی غربی در ایران که از زمان پهلوی اول شکل گرفت، وظیفه طبیعی مادران در تربیت فرزندان به مدارس و امروز به مهدهای کودک و تلوزیون محول شده است.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران گفت: در فرهنگ اسلامی خانه، محل محل رشد و تربیت است ولی امروزه به خوابگاه و زن و مرد به یک کارمند مبدل شده اند.

حجت الاسلام والمسملین محمدی اظهارکرد: مرجعیت زن در معماری فرهنگ و تربیت جامعه حساسترین مساله است؛ زن در خانواده حلقه وصل بین نسلی است که به تربیت خود و فرزند توجه دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی عطش الگوی جهانی زیست انسانی را می تواند اساس کار فرهنگی جهانی خود قراردهد که در این زمینه الگوسازی زن با تاسی بر الگوهای بی همتایی دینی و اسلامی می تواند راهگشا باشند.

حجت الاسلام والمسملین محمدی خاطرنشان کرد: بار اصلی تمدن سازی اسلامی بر دوش بانوان است و حوزه علمیه خواهران باید از این منظر به جایگاه خود نگاه کند؛ تحقق بخشی از نگاه متعالی به زن باید در این زمینه انجام گیرد.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران گفت: 50 زن در رکاب امام زمان(عج) در آخرالزمان حضور دارند و زیرساخت های تمدن سازی پیش و پس از ظهور بر اساس حضور خواهران می تواند نقش آفرین باشد.

حجت الاسلام والمسملین محمدی اظهارکرد: حوزه بر اساس دو هدف جلوگیری از منع حقوق زنان و لزوم رعایت اصل   محرم و   نامحرم در جامعه تلاش می کند؛ در بعد آموزشی و عاطفی و مهارتی در عرصه ملی و بین المللی، آموزش و پژوهش و تبلیغ و تهذیب و تربیت اسلامی وظیفه حوزه است.

وی افزود: حوزه های علمیه خواهران در این زمینه فقط نظام ساز معاضد حوزه علمیه برادران هستند و در زمینه جریان دادن معارف دینی در جامعه مساعد این حوزه هستند و در زمینه فقه بانوان بنیانگر هستند.

وی خاطرنشان کرد: با نگاهی که به آینده حوزه علمیه خواهران داریم به دنبال بهره مندی در شیوه های روزآمد آموزش مجازی و تاسیس حوزه های تخصصی کارآمد همزمان با بانوان نخبه هستیم.

حجت الاسلام والمسملین محمدی افزود:، مدیران نقش اساسی در عوامل محیط ساز دارند؛ محیط شناختی، متون درسی و پژوهش و محیط اجتماعی و محیط ارتباطات و محیط فیزیکی و محیط دیوان سالارانه بزرگترین نقش را در تربیت خواهران دارند که مدیران باید به آنها توجه کنند.

وی گفت: حوزه علمیه خواهران در سال 76 کار خود را آغاز کرد و اعلام کرد که هدف ما رسیدن به حوزه های اجتهاد در فقه و فلسفه و... است و اعلام شد که اجتهاد نیز در برنامه های آموزشی این مرکز است.

حجت الاسلام والمسملین محمدی بیان کرد: این مرکز امروز سطح چهار حوزه در حوزه علمیه را برگزار می کند و آرزوی رهبری در زمینه اجتهاد و تفقه بانوان برآورده شد؛ با راه اندازی مرکز زبان حوزه حوزه طلاب نخبه زبان دان حوزوی نیز شکل خواهند گرفت.

وی گفت: دروس تخصصی حوزه علمیه خواهران به 60 رشته خواهد رسید و رشته های تخصصی در سطح سه، چهار، پنج و دوره اجتهاد در آینده نزدیک فارغ التحصیلان  خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha