جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور، دانشگاه را بهترین مکان برای نقد قدرت خواند و تصریح کرد: اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سئوال قرار نگیرد، به انحراف و استبداد خواهد کشید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، صبح امروز، در مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو، در دانشگاه صنعتی شریف تهران، 16 آذر را روز دانشجو، دانشگاه، استقلال طلبی، آزادی خواهی و ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد توصیف کرد و گفت: 16 آذر 1332 در هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد، چرا که این روز، یک روز تاریخی برای دانشگاه، دانشجو و ملت بزرگ ایران است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به روحیه نقادانه دانشجویان، دانشگاه را بهترین مکان برای نقد قدرت خواند و تصریح کرد: اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سئوال قرار نگیرد، به انحراف و استبداد خواهد کشید.

وی با تقدیر از دانشجویانی که از سوی تشکل های دانشجویی آزادانه و شجاعانه در انتقاد و یا دفاع از دولت سخن گفتند، اظهارداشت: از مهمترین جاهایی که قدرت باید در آن نقد شود، دانشگاه است و اساسا اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سئوال قرار نگیرد، به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه تمام مسئولین کشور، مستقیم و یا غیرمستقیم افتخار دارند که منتخب ملت باشند، گفت: هیچ مقامی در جمهوری اسلامی وجود ندارد که توسط مردم انتخاب نشود و این که گفته می‌شود در جمهوری اسلامی دو نوع مقام انتصابی و انتخابی داریم، توهین است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئولان باید به پاسخگویی در برابر مردم افتخار کنند، گفت : نگاه دانشجو و دانشگاه باید همیشه منتقدانه و منصفانه باشد. ما باید در نقد هم، اعتدال را رعایت کنیم و این نکته را مورد توجه قرار دهیم که افراط در انتقاد و یا حمایت، گمراه کننده است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید فرصت‌های بیشتری برای نقد و انتقاد وجود داشته باشد، تا بتوانیم اشتباهات و کاستی‌های خود را برطرف و جبران کنیم، افزود: مصون از خطا نیستیم، اما تلاش ما در مسیر خدمت به مردم و برداشتن گام هایی برای موفقیت کشور است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هرگاه مردم در صحنه حضور داشتند، موفق و پیروز بوده‌ایم، گفت: مردم در انتخابات سال 92 موضوع هسته‌ای را به بحث گذاشته و اگر آثار تحریم و راه‌حل مسأله مورد بررسی و بحث مردم قرار نمی‌گرفت، به پیشرفت‌ها در موضوع هسته‌ای دست پیدا نمی‌کردیم.

وی با بیان اینکه ما باید در مفاهیم اصولی مانند عدالت، حاکمیت ملی، مبارزه با استعمار، منافع ملی و جایگاه و رسالت دانشگاه ها به اجماع و وحدت نظر برسیم، گفت: این اجماع به ما کمک خواهد کرد و باید اساتید و دانشجویان بتوانند این اجماع را بوجود آورند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: این درست است که ما باید در برابر دیگران بایستیم و مشکلات کشور را با امکانات داخلی بسازیم، اما معنای آن این نیست که نباید با دنیا سخن بگوییم و مشکلات خود را تا سرحد جنگ با دیگران به پیش ببریم؟ ما در برابر هر توطئه احتمالی می ایستیم و پیروزیم، اما جنگ و درگیری باید آخرین راه حل باشد.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه برخی مدعی هستند دولت یازدهم فقط دولت منطق، لبخند و مذاکره در دنیا بوده، اما در زمینه تقویت بنیه دفاعی کشور تلاش کمتری کرده است، اظهار داشت: اقداماتی که دولت طی دو سال گذشته برای تقویت و گسترش بنیه دفاعی کشور انجام داده، معادل 10 سال قبل از آن بوده است و این چنین نیست که در جریان مذاکرات از تقویت بنیه دفاعی غافل بوده ایم ، چرا که حفظ آمادگی کامل، ضروری است.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: اگر آمادگی دفاعی‌مان صد در صد نباشد، جنگ بر ما تحمیل خواهد شد؛ لذا همزمان با پیروزی در برجام، مهمترین موشک راهبردی خود را نیز آزمایش کردیم.

رئیس‌ جمهور در ادامه با اشاره به اظهارات یکی از دانشجویان درباره وضعیت اقتصادی کشور، گفت: یکی از دلایلی که توانستیم در مذاکرات هسته‌ای توفیق یابیم، ایجاد ثبات و آرامش در بازار و داخل کشور بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به نرخ تورم نقطه به نقطه 45 درصد در آغاز فعالیت دولت یازدهم، خاطر نشان کرد: امروز در شرایطی هستیم که این تورم در حال تک رقمی شدن است. یعنی 36 واحد درصد در طول 2 سال گذشته تورم نقطه به نقطه را کاهش داده‌ایم.

رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه معیار ارزیابی در تمامی عرصه‌ها به ویژه در عرصه اقتصادی، شاخص‌های آماری می‌باشد، گفت: انتخابات و رقابت جناح‌های مختلف برای این است که شاخص‌ها تغییر کرده و بهبود یابد و چنانچه امروز اعتماد مردم به دولت نسبت به سال 92 در حال افزایش نباشد، بی‌تردید پیشرفت و توفیقی به دست نیاورده ایم و در چنین صورتی فایده و تفاوتی نمی‌کند که کدام جناح و فرد حاکم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه فضای دانشگاه سال 94 نسبت به سال 92 بسیار متفاوت شده است، اظهار داشت: البته ممکن است، هنوز مشکلاتی وجود داشته باشد که آن را نمی‌پسندم و باید به سمت رسیدن به فضای مطلوب تلاش خود را ادامه دهیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه "دانشگاه نیازمند فضای امن و نه فضای امنیتی است" ، گفت: معیار اقتدار نظام سرمایه اجتماعی است و به شما اطمینان می‌دهم که راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه و دانشجو و وزارت علوم تغییر نکرده است.

رئیس‌ جمهور در ادامه با بیان اینکه رشد اقتصادی سال 91 منفی 6.8 بود و در عمق رکود قرار داشتیم، اظهار داشت: در سال 92 این رقم اقتصادی را به منفی 1.9 رسانده و در سال 93 رشد اقتصادی‌مان به مثبت 3 ارتقاء یافت.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تلاش دولت را استقلال دانشگاهها دانست و گفت:استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از برکت تلاش دانشجویان بود و امروز باید دانشگاه‌ها مستقل باشند.

وی اضافه کرد: همه تلاش ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که در این شورا صرفاً به مسایل مربوط به سیاستگذاری کلان پرداخته شود و امور اجرایی به خود دانشگاه‌ها برگردانده شود.

رئیس جمهور بر مؤلفه آزادی دانشگاه‌ها هم تأکید کرد و گفت: اگر دانشگاه در علم، پژوهش و بیان آزاد نباشد، نمی‌توانیم به اهداف خود در مباحث سرمایه انسانی و توسعه علمی و فرهنگی دست یابیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه، امروز در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی و تعامل با دنیا قرار داریم، اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید از این فرصت برای تعامل علمی با جهان استفاده کنند تا از یکسو بتوانند از دانش دیگران استفاده کرده و از سوی دیگر، دیگر کشورها و دانشگاه ها نیز بتوانند از دستاوردهای علمی آنها بهره‌مند شوند.

وی در ادامه حضور فعال در فضای انتخابات را مورد تأکید قرار داد و گفت: این که مجلس آینده چگونه باید باشد، بسیار موضوع مهمی است، اما در انتخابات، دولت به جناح ها توجه نمی کند، بلکه به مجلسی توانمند برای دفاع از منافع ملت می اندیشد. باید کسانی در مجلس حضور یابند که منافع شخصی و جناحی خود را بر منافع ملی ترجیح نداده و دلسوز مردم باشند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم حماسه سال 92 را در سال 94 نیز تکرار کرده و بتوانیم مجلسی توانمندتر و قدرتمندتر داشته باشیم.

براساس اعلام پایگاه دولت، وی در پایان با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان در خصوص شورای نگهبان، اظهار داشت: نظر من نسبت به شورای نگهبان همان نظر قانون اساسی است؛ قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند، ما هم آن را ناظر می‌دانیم.

انتهای پیام

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha