شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری

حوزه/ انسان ها در دنیا تعلقاتی دارند که آنها را نسبت به مرگ مشخص می کنند؛ این علاقه های مادی است که جان کندن را برای انسان ها سهل یا مشکل می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مراسم ترحیم مرحوم حاج حسن فاضل،پدر معاون آمار و بررسی حوزه های علمیه با حضور علما و اساتید حوزه  از جمله آیات علوی بروجری، فقیهی و مدیران عالی حوزه از جمله حجج الاسلام والمسلمین فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم، ، عماد، حسینخانی، آبادی پیشه، و سایر مسئولان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری مدیر حوزه علمیه  استان تهران،  در این مراسم در سخنانی به مساله مرگ و حیات پس از آن پرداخت.

وی گفت: ترس اکثر مردم از مرگ به این جهت است که آنها مرگ را با عدم ،مساوی می دانند و انسان ابدی خواه، هیچگاه علاقه ای به عدم شدن ندارد و به همین جهت است که مرگ را آخر دنیا می دانند.

مدیر حوزه علمیه  استان تهران افزود: نکته این است که دین مبین اسلام تکلیف انسان را مشخص کرده است و او را بشارت داده است که مرگ تنها یک لحظه برای عبور از یک دنیای فانی و گذار به سوی دنیای باقی است و این عوالم باقی  ،انسان را در ورطه ای جاودانه سوق می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین غفوری بیان کرد: انسان ها در دنیا  تعلقاتی دارند که آنها را نسبت به مرگ مشخص می کنند؛ این علاقه های مادی است که جان کندن را برای انسان ها سهل یا مشکل می کند.

وی گفت: انسان هایی هستند که مال دنیا، آنها را از مرگ می ترساند؛ در حقیقت جان کندن برای این گونه افراد مشکل است؛ در این بین ممکن است افرادی هم باشند که مذهبی و اهل تهجد و شب زنده داری بوده، ولی علاقه به مال و مطامع دنیوی آنها را پایبند کرده باشد که این افراد نیز جان دادن راحتی ندارند و از مرگ می هراسند.

استاد حوزه علمیه تهران خاطرنشان کرد: در این دنیا هر کسی خود را با چیزی سرگرم می کند و یا به یک مساله خاص دلبستگی پیدا می کند؛ برخی افراد هستند که با اعمال نیک خود و حتی خیراتی که دارند نیز دلبستگی پیدا کرده اند و حاضر نیستند این اعمال را ترک کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در آخرت روی می دهد در اختیار انسان نیست و انسان با اعمالی که داشته است به سوی بهشت یا دوزخ برده می شود؛ ولی در این دنیا بسیاری از مسایل در دست اوست که باید به آنها سامان دهد و سرنوشت خود را در آخرت تعیین کند.

وی گفت: دنیای آخرت دنیای شهود است، ولی مادیات دنیا حجابی ایجاد می کند که انسان در دنیا نمی تواند به این جلوات الهی نگاهی دقیق و شفاف داشته باشد، ولی آخرت همه پرده ها کنار می رود و تنها کسی می تواند رستگار شود که در دنیا به کمالات و فضایل اخلاقی رسیده باشد.

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha