جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همایش جنایات آمریکا در جهان اسلام

حوزه/برای رهایی از ذلت باید دشمن را در خانه خویش مشغول کنیم و می توانیم دو نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی را در این راستا تفسیر کنیم.

به گزارش سرویس استان ها خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر آدم ناملی، پژوهشگر عرصه تاریخ ترکیه، در همایش بین المللی «جنایات صدسال اخیر آمریکا درجهان اسلام»، در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران،  گفت: از روز نخست تشکل جوامع، افراد همواره در تکاپوی حاکمیتی بوده اند، دولت‌ها از روز نخست مبارزه با یکدیگر سعی کردند قدرت استعمارگری را مورد بهره‌برداری قرار داده و بهره برداری های خویش را انجام دهند و برخی از شهروندان نیز با قدرت خویش دیگران را تحت نظر خود قرار دادند.

وی ادامه داد: در قرون وسطی شاهد یک اتفاق بزرگ ظهور اسلام بوده بودیم و این پدیده توانست تمام قدرت در جهان را تحت  تاثیر خویش قرار دهد، با توجه به منابع ثروت در اسلامی اروپایی ها وارد یک جنگ جدید با اسلام شدند، اروپای فقیر سعی داشت از اسلام بهره برداری کرده و به ثروت بیشتری دست پیدا کند.

 پژوهشگر عرصه تاریخ ترکیه با بیان اینکه پس از این جنگ ها، اروپایی ها نتوانستند اسلام را تحت نظر خویش قرار دهند، گفت: اروپائیان به دلیل فقر، جست و جوی سرزمین های جدید را برای خویش آغار کردند و قدرت های اروپایی پس از کشف سرزمین های جدید، آنها را تحت سلطه قرار داده و سعی کردند شیوه های حاکمیتی نوینی را در آن مناطق ایجاد کنند.

ناملی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد:  کشورهای اروپایی ثروت هایی دیگر سرزمین ها را متوجه اروپا کرده و این قاره تجربه انقلاب صنعتی را به خود دید. انقلاب صنعتی در اروپا این حق را به آنها داد که مردمان دیگر را تحت سلطه خویش و بردگی خود قرار دهند درواقع انقلاب صنعتی اروپا سبب شد که حق برده قرار دادن مردمان مناطق دیگر را به خود بدهند.

وی ادامه داد: رقابت استعماری در میان کشورهای اروپایی کار را به جایی کشاند که کشورها به مقابله با خویش بپردازند، جنگ های جهانی به این دلیل به وجود آمد و مردمان بی گناه زیادی را به کشتن داد، ما شاهد بلوک بندی های شرق و غرب بودیم و کشورها سیستم تقسیم سرمایه میان خویش را جاری کرده و ثروت کشورهای مختلف را به نحو غیر مستقیم استعمار کردند.

پژوهشگر عرصه تاریخ ترکیه در ادامه با بیان اینکه در دوره جنگ سرد دیدیم قدرت ها به جای حضور فیزیکی در کشور هدف میزان نفوذ پذیری خویش را افزایش دادند، خاطرنشان کرد: قدرت ها سعی کردند یا همیشه در حال حمله باشند یا مناطق را تحت مدیریت خویش قرار دهند.

وی افزود: این قدرت ها از روز نخست در عرصه های سیاست، اجتماع و اقتصاد خواستار نفوذ بودند و نفوذ در عرصه آموزش نخستین اقدام است، به این ترتیب با جامعه به ظاهر باسواد مواجه بودند.

ناملی با اشاره به اقدامات سیاسی در این عرصه، گفت: در عرصه سیاسی به شیوه به روی کار آوردن مهره های خودی کار خویش را ادامه دادند، آنها در عرصه اقتصادی سعی می کنند با مقروض کردن کشور های هدف، اهداف خود را پیش ببرند، آنها در کشوری مانند ترکیه با ایجاد بانک های بین المللی مردم را به خود مقروض می کنند و با قدرت رسانه ای، مدیریت مردمان کشور مقصد را دنبال می‌کنند.

* ایجاد سد عاطفی؛ بزرگترین جنایات امپریالیسم در حق بشریت

صدر محمدی، استاد و پژوهشگر کشورهای شمال ایران نیز در این همایش، گفت: ایجاد سد عاطفی، بزرگترین جنایات امپریالیسم در حق بشریت است و غرب مسیحی از ابتدای اسلام از سد عاطفی برای  دستیابی به اهداف خود استفاده کرده است.

وی، دیگری سازی  و متوهم سازی را از دیگر جنایات امپریالیست خواند و ادامه داد: این تفکر به خود حق می دهد سایر انسان ها را زیر سلطه خویش قرار داده تا خود به ثروت برسد؛ جنایاتی که امروز داعش انجام می دهد تقریبا مانند همان رفتاری است که فرانسه در کشور های تحت سلطه خود انجام می داد.

براساس اعلام دانشگاه مذاهب، این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای رهایی از ذلت باید دشمن را در خانه خویش مشغول کنیم و می توانیم دو نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی را در این راستا تفسیر کنیم.

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha