چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ابوترابی فرد

حوزه/ امروز حیات علمی ما مدیون واقفینی است که دغدغه علمی داشته اند و اگر واقفین، کتابخانه های بزرگ را وقف نمی کردند، امروز ما این سرمایه عظیم را در اختیار نداشتیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، پیش از ظهر امروز در همایش  وقف و رسانه، در سالن همایش های صدا و سیما با اشاره به این که وقف نقش مهمی در تعالی و تکامل انسان کامل، تحکیم رابطه او با خدای متعال و پیوند ارتباط انسان با جامعه بشری ایفا می کند، ابراز داشت: وقف یک عبادت بزرگ و انسان ساز است و واقف بلندترین گام را برای تقویت رابطه خود با خدا و کاهش رابطه خویشتن با عالم طبیعت بر می دارد. انفاق هم نقش مهمی در حرکت انسان به سوی این هدف والا دارد. لذا در آیات قرآن تاکید فراوانی بر این مقوله شده است.

وی، انفاقِ مال را گامی در راه رسیدن به انفاق جان و نفس و تقرب به عالم ملکوت دانست و افزود: به هر اندازه فرهنگ وقف در جامعه ترویج یابد و رسانه ها به این مهم بپردازند، مسیر انسان ها را به سوی تقرب به خداوند نزدیک تر می کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که وقف گام بلندی در تحکیم پیوندهای اجتماعی است، افزود: در جامعه اسلامی نباید افراد نسبت به یکدیگر بی تفاوت باشند، بلکه باید به مشکلات دیگران رسیدگی کنند، بنابراین اگر وقف در جامعه احیا شود، مشکلات جامعه اسلامی حل خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که وقف فقط انفاق مال نیست و واقف به توسعه جامعه هم فکر می کند، ابراز داشت: امروز حیات علمی ما مدیون واقفینی است که دغدغه علمی داشته اند و اگر واقفین، کتابخانه های بزرگ را وقف نمی کردند، امروز ما این سرمایه عظیم را در اختیار نداشتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که عالم تشیع به برکت آموزه های مبتنی بر دانش و علم و واقفین خادم که از این گنجینه های حفاظت کرده اند، زنده است، بیان داشت: واقفین شاگردان دین هستند که به حوزه علم، سلامت و ... توجه نموده اند.

نایب رئیس مجلس با اشاره به نقش وقف و واقفان خیراندیش در زمینه های مختلف از قبیل عزاداری ها، علم، فرهنگ، دانش و ...  خاطر نشان کرد: اگر انواع خدمات در جوار مطهر بزرگان و در مراسم اربعین سال 93 و 94  ارائه و ... ارائه نمی شد امروز این اربعین شکوهمندحسینی را نداشتیم.

وی با یادآوری نقش واقفین در اربیعن حسینی امسال، گفت: عالم تشیع زنده و حیات دارد و آن هم به برکت آموزه های قرآنی منطبق با علم و واقفین و خدومانی که از این گنجینه حراست و امکان استفاده از آن را فراهم کرده  اند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد یادآور شد: امروز بسیاری از واقفین به حوزه سلامت پرداخته اند، چرا که آنها شاگردان مدرسه دین و وقف هستند که به حوزه دین، سلامت و شعائر دینی پرداخته و سلامت جامعه را تضمین کرده  اند.

وی برگزاری هفتمین همایش وقف و رسانه را اقدامی ارزشمند دانست  و گفت: این اقدام ارزشمند در پیوند دومقوله وقف و رسانه، بازگو کردن ثمرات ارزشمند وقف در تاریخ و هویت دینی است و به معنی تبیین ارزشمند برکات وقف و نهادینه کردن آن است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امیدوارم رسانه های نوشتاری و به خصوص رسانه ملی که به این مهم توجه دارند، سریال ها و برنامه های متنوعی برای رشد و شکوفایی وقف و ارتقاء سطح آگاهی مردم از این آموزه دینی ارائه دهند.

وی در پایان  راه اندازی سامانه موقوفات، را حرکت به سمت نظام مالی، ارتقای کارایی مالی در این حوزه مهم و قابل تقدیر دانست و افزود: به یاری خداوند متعال سازمان اوقاف در جلب اعتماد مردم پیشگام بوده است و اگرچه این موضوع زمان بر است اما قابل اجرا است.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha