چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام ترابی - امام جمعه بروجرد

حوزه/ امام جمعه بروجرد گفت: ساخت مسجد هامبورگ، مسجد طرابلس لبنان و مساجدی در آفریقا تنها بخشی از موقوفات آیت الله العظمی بروجردی(ره) در خارج از کشور است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین ترابی، امروز در همایش عالم واقف نکوداشت آیت الله العظمی بروجردی(ره)، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، اظهارداشت: علما و روحانیون در طول تاریخ رسالت اصلی هدایت افراد جامعه را بر عهده داشته، و لذا پرچمداران اشاعه باورهای دینی، مذهبی و تعمیق آنها در جامعه هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علما با تشویق و ترغیب مردم به فرهنگ وقف نقش بسزایی در ایجاد موقوفات جامعه داشته اند، تصریح کرد:علما و روحانیت با بیان آثار و برکات وقف، به عنوان صدقه جاریه الهی، تلاش نموده اند تا مردم  را به گسترش موقوفات سوق دهند.

امام جمعه بروجرد با اشاره به فانی بودن متعلقات دنیوی، خاطر نشان کرد: می توان با انفاق خالصانه اموال در راه رضای الهی، برای خدمت به جامعه این فانی بودن مادیات دنیوی را بقا داد و به آنها رنگ و بوی صدقه ماندگار بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی، استمرار وقف مال برای صدقه را همیشگی دانست و عنوان کرد:وقف چشمه جوشان الهی است که در هر زمانی افراد جامعه از آن سیراب می گردند.

وی با اشاره به جایگاه والای وقف در آموزه های دینی و مکتب اهل بیت(ع)، بیان داشت: اهل بیت (ع) هر یک به گونه ای تلاش نموده اند تا وقف و آثار آن را در بین جامعه فرهنگ سازی کنند به گونه ای که وقف نامه حضرت زهرا(س) را  امام علی(ع) مکتوب نمود و با وقف آن و ارائه اين الگو به فرزندان خود در تاریخ ،وقف را فرهنگ سازی نمودند.

امام جمعه بروجرد در ادامه با اشاره به اینکه آیت الله العظمی بروجردی عالمی جلیل القدر و واقفی بزرگ بودند، گفت: ایشان با خدمات ارزنده علمی و فقهی خود علاوه بر درخشش در آسمان فقاهت، پرچمدار وقف برای عالمان و روحانیت بودند.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی با اشاره به اینکه اساسی ترین کاربرد وقف در حوزه های فرهنگ و آموزش است، افزود: بخشی از موقوفات آیت الله العظمی بروجردی  از طریق اموال خیریه برای مردم و بخشی دیگر از اموال شخصی ایشان بوده است.

وی با بیان این که ساخت مسجد هامبورگ آلمان، مسجد طرابلس لبنان و مساجدی در آفریقا بخشی از موقوفات ایشان در خارج از کشور است، تصریح کرد:اغلب مساجد، کتابخانه ها، غساله خانه ها و حمام ها نیز در برخی از روستاها، بخشی دیگر از موقوفات آن عالم واقف می باشد.

امام جمعه بروجرد، وظیفه اساسی و خطیر سازمان اوقاف و امور خیریه را حفاظت و حراست و احیا موقوفات دانست و خاطر نشان ساخت: ۵۰ درصد از موقوفات استان لرستان متعلق به شهرستان بروجرد است.

وی در پایان با اشاره به اینکه وقف،آثار تجربیات و خدمات یک نسل به نسل های آتی است خاطرنشان کرد: بسیاری از بناهای تاریخی، منابع غنی و خطی در کتابخانه ها و نیز موزه ها از وقف و برکات وقف در جامعه است.

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha