پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام اسماعیلی بوستان کتاب

حوزه/ در سالیان بسیاری به موقوفات جفا شده بود، ولی به برکت جمهوری اسلامی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، بسیاری از موقوفات احیا شدند.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل اسماعیلی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان اینکه همه خیر و برکت‌ها در فرهنگ اسلامی  از فرهنگ وقف است گفت: وقف دارای جایگاه ارزشمندی در اسلام است و در مجموعه ارزش‌های اسلامی کمتر ارزشی را به اهمیت وقف داریم.

وی با اشاره به اینکه تأثیر وقف فرازمانی و فرامکانی است بیان کرد: وقف یک اثر جاری و ساری دارد و از آن به صدقه جاریه تعبیر شده است و جایگاه ویژه‌ای در اسلام و در روایات دارد.

محقق و پژوهشگر حوزه تصریح کرد: در سالیان بسیاری به موقوفات جفا شده بود، ولی به برکت جمهوری اسلامی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب بسیاری از موقوفات احیا شدند.

وی ابراز داشت: برای استفاده بهینه از موقوفاتی که احیا شده‌اند، باید اتاق‌های فکری تشکیل شود و صاحبان نظرات از حوزه‌های مختلف گرد هم آیند و اتاق فکری تشکیل دهند که چگونه می‌توانیم از این امکان بیشترین استفاده را جهت اعتلای حوزه دین و فرهنگ اسلام و اهل‌بیت(ع) ببریم.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی با بیان اینکه آثار و برکات بسیاری در وقف وجود دارد گفت: رسانه‌ها و کسانی که در حوزه نشر معارف دین قرار دارند وظیفه دارند که مردم را متوجه این برکت و آثار گسترده‌ای که در جامعه دارد بکنند.

وی با اشاره به شکوه و عظمت اربعین مطرح کرد: اگر قدری تأمل کنیم شکوه و عظمتی که در اربعین وجود دارد و همه را شگفت زده کرده به کسانی بازمی‌گردد که در طول تاریخ اموال و امکاناتشان را وقف سیدالشهدا(ع) کرده‌اند.

مدیر سابق بوستان کتاب با اشاره به نقش مبلغان در فرهنگ سازی وقف در جامعه بیان کرد: روحانیون و حوزه‌های علمیه متکفلان نشر دین در جامعه هستند و اساساً فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه عمل به آیه «نفر» است که علما معارف دین را فرا گیرند و به مردم برسانند.

وی ادامه داد: وقف یکی از فضائل و ارزش‌های دینی است که مبلغان سهم گسترده‌ای در معرفی و فرهنگ‌سازی آن در جامعه دارند و می‌توانند مردم را با آثار و ارزش والای آن آشنا کنند.

انتهای پیام/313/30

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha