جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ زاکزاکی

حوزه/ رهبر شیعیان نیجریه گفت: مانند هر سال مشغول برداشتن پرچم های سیاه و نصب پرچم های سبزرنگ و گفتن شعار لبیک یا رسول الله بودیم که ناگهان از همه طرف به ما حمله شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در مصاحبه با رادیو هوسا از جزئیات حمله به شیعیان این کشور و حمله نیروهای دولتی به حسینیه بقیة الله در منطقه زاریا در شمال نیجریه پرده برداشت. البته در فاجعه کشتار مظلومانه شیعیان نیجریه چند حمله به حسینیه بقیة الله و منزل شیخ زاکزاکی صورت گرفته که ظاهرا این مصاحبه قبل از حمله دوم است وگرنه ابعاد فاجعه کشتار شیعیان، عمیق تر از محتوای این مصاحبه است.

ترجمه متن این مصاحبه بدین شرح است:

 - لطفا درباره حادثه روز گذشته توضیح بدهید که چه اتفاقی افتاد؟

این بار نیز همچون گذشته نیروهای نظامی نیجریه و رسانه های وابسته به آنها به دروغ متوسل شدند و ما را به توطئه برای کشتن فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح متهم کردند، اما اگر واقعا این گونه بوده چرا او اکنون زنده است و کسی به او حمله نکرده است؟

فرمانده نیروهای ستاد مشترک هرسال از این راه به شهر زاریا می رود که نزدیک حسینیه بقیة الله است که ما مراسم خود را در آنجا انجام می دهیم و تا کنون هیچ اتفاقی برای وی رخ نداده، اما امسال مشغول برداشتن پرچم های سیاه و نصب پرچم های سبزرنگ و گفتن شعار لبیک یا رسول الله بودیم که ناگهان از همه طرف به ما حمله شد.

- اکنون اوضاع نیجریه و شیعیان چگونه است؟

نیروهای مسلح دولتی از هرطرف به حسینیه حمله کردند و به هیچ کس اجازه ندادند به حسینیه وارد یا خارج شود در حالی که مردم زیادی داخل حسینیه بودند و این، منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی شد که یکی از مجروحان حال وخیمی داشت که باید به بیمارستان منتقل می شد اما آنها اجازه ندادند و به خودروی امداد رسانی هم اجازه ندادند حرکت کند و اکنون حدود 12 نفر مجروح داریم.

- رسانه دشمن و ارتش می گوید شما قصد کشتن فرمانده نیروهای مسلح را داشته اید. حقیقت چیست؟

این سخن دروغ و تهمت است. این راه مانند بازار، لبریز از مردمی است که برخی پیاده و برخی با ماشین می روند و ما نیز مانند دیگران مشغول کار خود و تعویض پرچم های حسینیه بودیم. این سخن فقط یک تهمت و توطئه و تبانی از سوی رسانه ها است. این ارتش بود که می خواست به هر دلیلی که شده به ما حمله و شلیک کند و هیچ تحریکی از جانب ما صورت نگرفته بود.

- اکنون تصمیم شما درباره این مساله چیست؟

برنامه ما تعویض پرچم ها به مناسبت حلول ماه ربیع الاول بود که هر سال انجام می دهیم و اگر می خواستیم فرمانده نیروهای مسلح را بکشیم، چرا باید به او اجازه می دادیم با سادگی از این مکان عبور کند و سؤال من این است که چه کسی بود که این مشکل را به وجود آورد؟ چه کسی قصد کشتن و کشتار داشت؟ این یک توطئه علیه ما بود که برای همه کاملا روشن است.

لازم به ذکر است نیروهای مسلح نیجریه صبح روز شنبه پس از حمله به حسینیه بقیة الله به منزل شیخ زاکزاکی نیز حمله کردند تا او را بازداشت کنند، اما پیروان و اطرافیان شیخ با تشکیل زنجیر انسانی اطراف منزل وی مانع بازداشت وی شدند.

شاهدان عینی می گویند نیروهای نظامی منزل شیخ را با زره پوش های نظامی محاصره کردند و به پیروان شیخ زاکراکی شلیک کردند که منجر به کشته و زخمی شدند ده ها نفر شد.

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha