جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ائتلاف توهمی عربستان

حوزه / یک روزنامه لبنانی از ائتلاف جدید ادعایی عربستان برای مبارزه با تروریسم به عنوان تلاشی برای سرپوش گذاشتن به شکست ریاض در یمن یاد کرد .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، روزنامه " الاخبار" چاپ بیروت نوشت:ائتلاف جدید عربستان سعودی با هدف تبلیغات و سرپوش گذاشتن بر شکست آن در یمن و باقی ماندن عربستان سعودی به عنوان کشور محور در چارچوب گزینه جایگزین موسوم به «ائتلاف قاطعیت» است که به سرعت صفحه آن بسته خواهد شد.

فواد ابراهیم نویسنده مقاله روزنامه الاخبارافزود: ائتلاف جدید تلاش جدید برای طرح محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان سعودی، به عنوان پادشاه آینده و مشغول کردن داخل عربستان سعودی با شعار مبارزه با تروریسم است. بر اساس قوانین جنگ، انتظار می رفت که محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و پسر پادشاه در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شود و بیانیه پیروزی تجاوزگری دولتش علیه یمن را اعلام کند، اما آنچه اتفاق افتاد ناگهانی بود.

تصمیم های مهم اما ناگهانی!

اعلام آتش بس در یمن برای دوازده ساعت به تعویق افتاد تا نقشه جدید آماده و اعلام شود. از ویژگی های دوران سلمان بن عبدالعزیز این است که تصمیم های سرنوشت ساعت بامدادان و به صورت ناگهانی و قاچاقی اعلام می شود، همان طور که درباره ائتلاف تجاوزگری علیه یمن نیز چنین صورت گرفت و این ائتلاف به طور برق آسا تشکیل شود و ظرف 72 ساعت 4 کشور که بیشتر آنها پس از تشکیل این ائتلاف مطلع شدند به آن ملحق شدند.

اعلام ائتلاف جدید پرسش هایی را درباره زمان، شکل، ماموریت و اهداف مطرح می کند. به لحاظ زمانی در آستانه اعلام آتش بس در یمن مطرح شد که موضوع یمن از این مسئله خارج نمی کند بلکه این ائتلاف در امتداد مرحله پس از تجاوزگری و کنترل پیامدهای آن بر داخل عربستان سعودی اعلام شد.

همچنین، به لحاظ زمانی اعلام این ائتلاف به عنوان جایگزین اعلام نتایج تجاوزگری عربستان علیه یمن صورت گرفت زیرا عربستان و ائتلاف آن به علت شکست در تجاوزگری علیه یمن تلاش می کند مانع از طرح سوال هایی در این در شبکه های اجتماعی  شود.

ائتلافی که نشاندهنده شکست ائتلاف قبلی است

بنابراین، اعلام این ائتلاف جدید نشان دهنده شکست ائتلاف قبلی به سرکردگی عربستان سعودی برای تجازوگری به عربستان سعودی است. همچنین، درباره دیگر علت های آن می توان گفت که جامعه بین الملل از ایدئولوژی وهابیت عربستان سعودی که برای اقدامات تروریستی تحریک می کرد عصبانی است و در این خصوص کشورها به صراحت از عربستان سعودی به عنوان حامی تروریسم که باید مجازات و تحریم شود نام بردند.

بنابراین، ریاض نیازمند این بود که به عنوان «قربانی» (تروریسم) باقی بماند و برای همین این پیشنهاد را مطرح کرد تا در محور مبارزه با تروریسم باقی بماند.

در این چارچوب، سلمان بن عبدالعزیز در کنفرانسی که در آنتالیای ترکیه برگزار شد تشکیل مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم و تحت نظارت سازمان ملل متحد را مطرح کرد، اما  پیشنهاد جدید عربستان سعودی مرده به دنیا آمد زیرا متحدان این کشور به علت اطلاع از اقدامات تروریستی عربستان اطمینان دارند که شایستگی ندارد تا چنین نقشی ایفا کنند.

فرار به جلوی عربستان

بنابراین، اهداف عربستان با این طرح که تلاش برای فرار به جلوست این است که از یک طرف عرصه داخلی را مشغول نگه دارد و عرصه خارجی را نیز گمراه کند. از سوی دیگر، بتواند فرصت رسیدن محمد بن سلمان را به قدرت فراهم کند. همچنین، در تلاش است با این طرح مخالفان ود را در داخل و خارج با بهره برداری از شعار «مبارزه با تروریسم» سرکوب کند.

در حالی که آل سعود از شکست ائتلاف ضد یمن و ایجاد ارتش عربی درس عبرت نگرفته، تشکیل «ائتلاف نظامی اسلامی» در ریاض با حضور35 کشور را به بهانه مبارزه با تروریسم، اعلام کرد.

محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و وزیر دفاع سعودی در نیمه های شب ( سه شنبه شب) و به طور ناگهانی از تشکیل یک ائتلاف اسلامی نظامی با مشارکت 35 کشور از جمله لبنان خبر داد و گفت که مقر این ائتلاف در ریاض است و عربستان آن را هدایت می کند تا با هر گروه تروریستی با هر نام و مذهبی مبارزه کند.

ساعاتی بعد نیز خبرگزاری رسمی عربستان( واس) متن بیانیه مشترک تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم را منتشر کرد.

ریاض مدعی شده است که این کشورها با پیوستن به این ائتلاف سعودی موافقت کرده اند: اردن، امارات، پاکستان، بحرین، بنگلادش، بنین، ترکیه، چاد، توگو، تونس، جیبوتی، سنگال، سودان، سیرالئون، سومالی، گابن، غنا، فلسطین، کومور، قطر، کوت دیفار، کویت، لبنان، لیبی، مالدیو، مالی، مالزی، مصر، مغرب، موریتانی، نیجر، نیجریه، یمن و اوگاندا.

غیبت 23 عضو سازمان همکاری اسلامی

درحالی که بانیان این ائتلاف ادعا کرده اند که ان را در چارچوب اهداف سازمان همکاری اسلامی تشکیل داده اند، از 57 کشور عضو این سازمان 23 کشور در فهرست اولیه ائتلاف ضد تروریسم حضور ندارند.

این کشورها عبارتند از ایران، آذربایجان، افغانستان،اندونزی، آلبانی، ازبکستان، اوگاندا، برونئی، بورکینافاسو، تاجیکستان، ترکمنستان، الجزایر، سوریه، سورینام، عراق، عمان، گویانا، گامبیا، گینه بیسائو، قرقیزستان، قزاقستان، کامرون و موزامبیک.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha