جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست مدیران مدارس حوزه علمیه استان قم

حوزه/ مدیران مدارس علمیه استان قم در نشست هم اندیشی خود با مدیر حوزه علمیه قم بر ضرورت تدوین برنامه جامع تربیتی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ««حوزه» نشست هم اندیشی مدیران مدارس حوزه علمیه  استان قم با حضور حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال و معاونان وی در مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در سخنانی بر لزوم تقویت ارتباط و همدلی روزافزون مدیران مدارس حوزه علمیه قم تاکید کرد و ابراز داشت: تغییرات نظام آموزشی برای برخی مدیران مدارس دغدغه هایی را ایجاد کرده است که این مسئله در نشست دو روزه معاونت آموزش حوزه علمیه قم با معاونان آموزشی مدارس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین همتی معاون تهذیب حوزه علمیه قم برلزوم توجه به گزینش مطلوب، نظارت و انس با فرهنگ اهلبیت(ع) در زمینه تربیت طلاب تاکید کرد و گفت: مدیران مدارس نظارت شبانه روزی نسبت به تربیت طلاب داشته باشند چرا اگر غفلت صورت گیرد، دیگران از این ظرفیت به سود افکار خود استفاده خواهند کرد. 

سپس حجت الاسلام والمسلمین شریفی معاون تبلیغ حوزه علمیه قم در سخنانی خواستار همکاری بیشتر مدیران با معاونان تبلیغ مدارس شد و افزود: طرح دوره های آموزشی مهدویت به زودی آغاز می شود و براین اساس خواستار همکاری و حمایت مدیران مدارس از این طرح هستیم.  

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سعیدی معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه قم نیز در سخنانی خواستار توجه مدیران مدارس به تکمیل اسامی دریافت کارت هوشمند طلاب و وضعیت طلاب مشمول سربازی شد.

*لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود

حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه معاون مالی حوزه علمیه قم نیز با اشاره به مشکلات زیادی که در بحث بودجه وجود دارد، اظهار داشت: نسبت به کاهش هزینه ها اقدام شده است و باید از تمام ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را داشت.

وی افزود: مدارس حوزه علمیه قم از نظر امکانات گل سرسبد مدارس کشور هستند.

در ادامه تعدادی از مدیران مدارس به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

*ضرورت تشکیل کمیته منتخبان مدیران مدارس

ابتدا حجت الاسلام والمسلمین حسناتی امام جمعه نجف آباد در سخنانی با بیان اینکه طلاب امید راه تشیع و انقلاب هستند، اظهار داشت: همه به طلاب جوانی چشم دوخته اند که زیر دست ما تربیت می شوند.

وی حوزه های علمیه را مظلوم دانست و گفت: هنوز این فرهنگ که باید بهترین استعدادها را برای حضور در حوزه تشویق کرد، وجود ندارد.

امام جمعه نجف آباد بر لزوم تشکیل شورایی متشکل از منتخب مدیران مدارس علمیه تاکید کرد و افزود: کمیته ای در حوزه برای دقت و توجه بیشتر در جذب ورودی های جدید هرسال شکل بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسناتی همچنین بر لزوم اهتمام به تربیت طلاب تاکید کرد و گفت: بحث تربیت نیازمند ابزارهای لازم است؛ بسیاری از مسائلی که امروز وجود دارد، در گذشته نبود.

وی بر لزوم انس بیشتر اساتید با طلاب در راستای زدودن شبهات فکری برخی طلاب تاکید کرد و ابراز داشت: این انس زمینه ساز تقویت تربیتی و اخلاقی طلاب جوان می شود.

*لزوم برنامه ریزی برای اعزام طلاب به اماکن مقدسه

حجت الاسلام والمسلمین واحدی مدیر مدرسه علمیه حقانی نیز در این نشست از برگزاری جلسه های مشترک مدیران مدارس استقبال کرد و گفت: امروز یکی از دغدغه های مهم حوزه بحث تربیت طلاب است و به همین دلیل باید فضای مدارس را باید برای کار تربیتی فراهم کرد.

وی با بیان اینکه اساسی ترین بحث بعد از توجه به ذات اقدس الهی و رسول اکرم(س) اهتمام به فرهنگ اهلبیت(ع) است، ابراز داشت: طلبه باید در حوزه سربازی امام زمان(ع) را مشق کند. 

مدیر مدرسه علمیه حقانی با بیان اینکه یکی از نقاط اتصال کننده طلبه و فرهنگ اهلبیت(ع) در بحث زیارت ائمه معصومین(ص) صورت می گیرد، اظهار داشت: اردوهای تابستانی در مشهد مقدس با وجود برگزاری درس های سنگین، برکات زیادی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی خاطرنشان کرد: امسال طلاب مدرسه حقانی برای چهارمین سال متوالی در ایام اربعین با برنامه ریزی مدون صورت گرفته به کربلای معلی مشرف شدند.

*لزوم اهتمام به تلبس طلاب سطح دو حوزه

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین پوروهاب مدیر مدرسه فاز چهار صدوقی نیز بر ضرورت تقویت معنویت در مدارس حوزه های علمیه تاکید کرد و ابراز داشت: از تهدیدات ابزارهای جدید الکترونیک نباید غافل شد. 

وی همچنین بر لزوم اهتمام به تلبس طلاب تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید جدیت بیشتری صورت گیرد که طلاب سطح دوم اشتیاق بیشتری نسبت به تلبس داشته باشند. 

مدیر مدرسه فاز چهار صدوقی افزود: معاونت تهذیب حوزه علمیه قم در زمینه تشویق و ترغیب طلاب سطح دو به بحث تلبس، اهتمام بیشتری داشته باشد.

*لزوم تقویت بودجه مدارس

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی مدیر مدرسه علوی نیز بر ضرورت برگزاری جلسات مدیران مدارس حوزه علمیه قم در طول ایام سال تاکید کرد و گفت: در صورت منطقه ای شدن مدارس حوزه، مدیران می توانند در جلسات مشترک از ابتکارات و خلاقیت های مدارس دیگر آگاه شوند و جلسات دوره ای داشته باشند.

وی همچنین بر لزوم توجیه مدیران مدارس نسبت به برنامه های پیش روی حوزه تاکید کرد و گفت: در تصمیم گیری های جدید نظرات مدیران نیز اخذ شود.  

وی به کمبود بودجه اشاره داشت و افزود: نسبت به تقویت بودجه توجه بیشتری صورت گیرد.

مدیر مدرسه علوی بر لزوم تدوین برنامه جامع تربیتی در مدارس علمیه نیز تاکید کرد.

*ضرورت توجیه مدیران مدارس نسبت به آئین نامه های جدید حوزه

سپس حجت الاسلام والمسلمین محمودی مدیر مدرسه علمیه مهدی موعود(عج)،  توجیه شدن مدیران مدارس از آئین نامه های جدید را یکی از دغدغه های مهم برشمرد و گفت: نسبت به اطلاع رسانی تعطیلات در ایام خاص هماهنگی بیشتری صورت گیرد.

*تاکید بر برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین جویباری مدیر مدرسه جهانگیرخان نیز با اشاره به اینکه مدارس علمیه بهترین مکان تبلیغی هستند، گفت: نسبت به تربیت طلاب جوان در مدارس مسئول هستیم.

مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طلاب امروز با طلبه های دهه گذشته تفاوت دارند، گفت: برای آشنایی با مسائل روز ضرورت دارد، آموزش ضمن خدمت برای مدیران مدارس در نظر گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین جویباری همچنین به اعزام 110 طلبه و 10 استاد به کربلای معلی در ایام اربعین حسینی اشاره داشت و در پایان خواستار توجه نسبت به وضعیت طلاب در ایام تابستان شد.

*لزوم حمایت بیشتر از مدارس

حجت الاسلام والمسلمین دهقانی امام جمعه شهر جعفریه قم نیز در این نشست از برگزاری روزانه پنجاه نماز جماعت در مدارس آموزش و پرورش، مساجد و اماکن مختلف در شهر جعفریه خبر داد و خواستار حمایت های بیشتر از مدارس علمیه شد.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال مدیر حوزه علمیه قم به تحلیل و ارزیابی برخی نظرات مدیران مدارس پرداخت و از ارائه نقدهای عالمانه تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/313/33

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha