سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ چندتن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تحقق کامل وحدت حوزه و دانشگاه، پیشرفت علمی کشور را در گرو نهادینه شدن این مهم دانستند.

اشاره/ حوزه و دانشگاه دو ركن بسيار مهم در انقلاب اسلامي ايران هستند كه جهت گيري علمي و عملي ايران بستگي به ميزان كارايي و عمكرد آنان دارد، از سویی این دو نهاد به منزله ي دو بالي هستند كه مي توانند ايران را در مسير تعالي و رشد مادي و معنوي حركت دهند. امروزه به دليل مواجهه با هجمه‌هاي غرب در شاخه‌هاي مختلف علمي ـ فرهنگي و سياسي بيش از پيش نيازمند وحدت ناگسستني حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها به عنوان مغز متفكر و قلب جامعه و بازوان فرهنگي و علمي كشور هستيم .

در همین راستا، خبرنگار پارلمانی خبرگزاری«حوزه» برای بررسی چرایی و چگونگی تحقق این مهم ، به سراغ چند تن از نمایند گان مجلس شورای اسلامی رفته است.

تحقق رسالت های انقلاب در گرو وحدت حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «حوزه»، با تاکید بر اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه اظهارداشت: انقلاب اسلامی ایران قطعا آرمان ها و اهداف بسیار بلندی دارد که این آرمان ها و اهداف در صورتی قابل دستیابی هستند که هم حوزه و هم دانشگاه در یک راستا حرکت کنند.

وی  با تاکید با اشاره به رسالت های انقلاب اسلامی ،افزود: حوزه و دانشگاه  دو بال تحقق رسالت های انقلاب هستند؛ هر زمانی که فاصله و شکافی میان حوزه و دانشگاه باشد، قطعا ضرر و خسارت های سهمگینی برای جامعه و بالاخص نسل جوان به دنبال خواهد داشت.

نماینده شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی گفت: در دوران قبل از انقلاب فراموش نکردیم که حوزه و دین در واقع کنج عزلت بودند، اما  با وقوع انقلاب، حکومت مردم سالاری دینی برای دنیای جدید به ارمغان آورده شد  و  امروز این حکومت هم در صورتی می تواند تداوم داشته باشد که تمامی ارکان مردم سالاری و همچنین دین داری توامان همواره فعال باشند.

وی با تاکید بر آسیب شناسی از نحوه وحدت حوزه و دانشگاه افزود: باید امروز از نقاط ضعف و آسیب هایی که احیانا به مرور زمان پیش می آید، جلوگیری  و نقاط قوت آن را تقویت کنیم ، گرچه افکاری هم هستند که دوست دارند این فاصله و شکاف بین حوزه و دانشگاه رخ بدهد ولی تا بحال نتوانستند و انشالله نخواهند توانست.

حجت الاسلام سادات ابراهیمی با انتقاد از کسانیکه اعتقاد دارند معنای وحدت حوزه  و دانشگاه این است که استاد دانشگاه  در حوزه  و بالعکس  استاد حوزه برای تدریس به دانشگاه بروند، بیان داشت: مساله خیلی کلان تر  و فراتر از این مباحث است که به حضور اساتید بسنده شو بلکه نیازمند اقداماتی ساختاری است .

وی  خاطرنشان کرد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه حول محور رسالتی است که انقلاب اسلامی دارد؛ قطعا بخش مهمی از رسالت انقلاب اسلامی راجع به مسائل داخلی کشور، مسائل فرهنگی، آزادی های اجتماعی سیاسی و همچنین سایر مسائل اقتصادی است که باید به آن توجه گردد.

نماینده مردم  شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت  : در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اخلاق باید بررسی های دقیقی از سوی دو نهاد حوزه و دانشگاه صورت بگیرد و از یک طرف در سطح کلان تر در تعامل با دنیا نیز باید هر نهاد فعالیت های چشمگیری داشته باشد.

وی گفت: به هر حال باید بپذیریم که اگر بخواهیم در تمام این عرصه های کلان موفق شویم، باید یک گروه  تشکیل شوند،  چرا که نه  حوزه و نه دانشگاه  به تنهایی نمی توانددراین  زمینه موفق گردند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این رسالت ها و اهدافی که در داخل و خارج هستند باید در قالب وحدت حوزه و دانشگاه تامین شود و همه باید هم افزایی داشته باشند و با تجمیع افکار حوزه و دانشگاه بتوانیم به این اهداف بلند دست پیدا کنیم.

تعامل حوزه و دانشگاه سدی مهم  در برابر نفوذ فرهنگ غرب

حجت الاسلام غضنفر آبادی هم، با تاکید بر اینکه اهداف  وحدت حوزه و دانشگاه هنوز به  به صورت کامل محقق نشده است  اظهارداشت: اینکه تعدادی از اساتید دانشگاه در حوزه تدریس کنند و عده ای از حوزویان در دانشگاه تدریس کنند، مصداق  وحدت نیست، بلکه بحث اتحاد حوزه و دانشگاه به این معناست که یکدیگر را درک کنند، برنامه های اساسی و اصولی اسلام را پیاده کنند و در راستای اجرای این برنامه ها به حفظ نظام، ارزش ها و انقلاب کمک کنند.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: ممکن است از لحاظ دروس، علوم حوزوی با علوم تجربی و دانشگاه با حوزه قابل جمع به آن صورت نباشد، اما اینها می توانند در کنار هم به یک مفهوم مشترک برسند و همه آنها در هر درسی چه تجربی چه علوم انسانی، خدامحوری را گسترش دهند.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت: اصل خدا محوری موضوع بسیار مهمی است که در هر رشته ای خواه ستاره شناسی، تجربی، زمین شناسی، معدن شناسی  وجود دارد و  و این همان نقطه مشترک فعالیت حوزه و دانشگاه است.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امروز باید اتحاد باید بوجود بیاید که دانشگاه خودش را نسبت به حوزه بیگانه نداند و حوزه هم نسبت به دانشگاه خودش را بیگانه نداند. مثلا حوزه نگوید که این علومی که در دانشگاه تدریس می شود، علوم غریبه است یا مثلا دانشگاهیان خودشان را نسبت به علوم حوزوی غریبه بدانند.

وی افزود: ارتباط تنگاتنگی بین حوزه ودانشگاه باید وجود داشته باشد تا بتوان از این طریق به پیشرفت کشور دست یافت.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دوران قبل از انقلاب عده ای  دنبال این بودند که حوزه و دانشگاه را از هم تفکیک کنند. یعنی مثلا بگویند که علوم حوزوی اصلا ربطی به دانشگاه ها ندارد و دانشگاه ها ربطی به علوم حوزوی ندارد اما امروز این سد برداشته شده و باید تعامل سازنده حوزه و دانشگاه موجب نفوذ فرهنگ غرب به کشور گردد

نماینده مردم بم در مجلس در پایان خاطرنشان کرد:  امروز وحدت حوزه و دانشگاه در سطح خوبی است هرچند که این مهم نیازمند ارتباط  ساختاری بیشتری است  .

وحدت حوزه  و دانشگاه با برگزاری تنها چند همایش رخ نمی دهد

عبدالوحید فیاضی هم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی حوزه،  اظهارداشت: برای تحقق کامل این  امر، حوزه و دانشگاه باید در یک فضای سالم و در سایه جمهوری اسلامی تحت فلسفه نظام اسلامی، حرکت همسو و هماهنگ علمی پر شتاب با جوهره اسلامی و دینی داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه امروز حوزه و دانشگاه هر دو ملزم به پیشرفت و ارائه الگوهای علمی جدید هستند، گفت: این دو نهاد علمی باید بتوانند راه ها و کشف های جدید علمی در سایه  فلسفه اسلامی و دینی داشته باشند که این  مهم همان  تئوریزه کردن اسلام در دانشگاه و حوزه علمیه است.

فیاضی گفت: برای تحقق این مهم باید آرمان های انقلاب و دغدغه های معمار کبیر انقلاب،  مقام معظم رهبری  ، علما و بزرگان مدنظر قرار گرفته و اسلام ناب محمدی بر  تمامی علوم سایه خود را بگستراند.

نماینده مردم  نور و محمودآباد در مجلس  اذعان داشت : امروز باید مفهوم جدیدی از حوزه و دانشگاه در جمهوری اسلامی ارائه بدهیم چرا که آن حوزه و دانشگاهی که در گذشته بوده و هر کدام خود را برتر از دیگری می دانسته مربوط به نظام اسلامی نبود،بلکه نظام شاهنشاهی بود در صورتیکه امروز جمهوری اسلامی همه را برابر دانسته  و حاکمیت دینی رسالتی دارد که باید در رسالت آن، این دو نهاد علمی را به یکدیگر نزدیک کنیم.

فیاضی افزود: بعد از گذشت سال ها هرچند  هنوز ما در ابتدای راه هستیم و خیلی جدی گرفته نشده است، که باید به آن اهتمام گردد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود:  هرچند امروز کارهایی شده و  شعارها و مراسم هایی چون 27آذر در نظر گرفته شده است اما با آن نقطه آرمانی هنوز فاصله داریم و صرفا با برگزاری همایش این وحدت رخ نمی دهد.

وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند بسترهای بنیادین است

ابراهیم نکو، هم در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید براهمیت حوزه و دانشگاه  اظهارداشت:  اگر ما بگوییم دانشگاهیان بروند در حوزه ها تدریس کنند و حوزوی ها در دانشگاه تدریس کنند ه این به نوعی سر خود کلاه گذاشتن و به نوعی گریز از واقعیت ها است.

وی افزود: آن چیزی که باید اتفاق بیفتد به نظر من یک اتفاق بنیادین است. باید اتفاقی باشد که بتواند مسائل حوزوی را با مسائل دانشگاهی ترکیب و تلفیق کند و یک ایده نویی را در جامعه تزریق کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: چه بسا در جایی که این دو در تضاد باشند، آسیب هایی که به جامعه وارد می شود امکان تصحیح و اصلاح آن وجود نداشته باشد، ولی وقتی که اینها در مسائل مختلف دست به دست یکدیگر بدهند، می توانند موثر باشند؛ البته این مهم به معنای  دخالت خارج از قواعد در کار هم نیست

نکو افزود: ما در بین حوزوی ها افراد صاحب نظری در مباحث علمی و پژوهشی و در دانشگاه هم افراد صاحب نظر در مسائل دینی و حوزوی داریم و لذا اینها وقتی در کنار هم قرار بگیرند ، اشکالات موجود را به راحتی حل می نمایند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اثرات این وحدت در جامعه در دراز مدت می تواند برای پیشبرد تمامی برنامه ها از جمله در مباحث مربوط به پژوهش در مباحث مربوط به حوزه های مختلف اقتصادی و فرهنگی بسیار مفید باشد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha