پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
هم اندیشی مدیران فرهنگی اعتکاف استان تهران

حوزه/ هم اندیشی مدیران فرهنگی اعتکاف استان تهران، در راستای ارتقا و بهبود برگزاری این مراسم عبادی، در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از تهران، نشست هم اندیشی مدیران فرهنگی اعتکاف استان تهران، صبح امروز با حضور حجج اسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران، سید علیرضا تکیه ای، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف، فلاح زاده، رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی و جمعی از مدیران فرهنگی تهران، در مسجد جامع آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

در این مراسم پس از آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی، سلیمی معاون فرهنگی آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) در سخنانی گفت: کارگروه خاصی متشکل از اساتید مجرب در راستای بازدیدها و بررسی های میدانی تشکیل شود تا به ارائه تاثیر مستقیم امر اعتکاف در زمینه کاهش آمار جرائم و مجرمین بپردازد.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تکیه ای، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور با تاکید بر اینکه اعتکاف می تواند هرساله انقلاب معنوی در کشور ایجاد کند، گفت: ظرفیت حضور 700 هزارنفر در اعتکاف، زمینه ساز ایجاد جنبش و پیام های دینی است. 

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز به عنوان سخنران ویژه این همایش، با بیان اینکه اعتکاف پناهگاه جوانان است، گفت: باید در طول سال خوراک های لازم را به جوانان ارائه داد تا ارتباط آنها با این پایگاه عظیم قطع نشود.  

همچنین حجت الاسلام والمسلمین، فلاح زاده، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی اعتکاف نیز به ارائه گزارش شورای علمی جشنواره های اعتکاف پرداخت.

وی با بیان اینکه جشنواره های علمی اعتکاف زمینه ساز معرفت افزایی معتکفین است، گفت: در جشنواره سوم اعتکاف که با رویکرد علمی صورت گرفت، مجموعا 81 کتاب، مقاله و پایان نامه ارائه شد که از نظر علمی پربار بود. 

حجت الاسلام سید باقر تکیه ای، قائم مقام ستاد مرکزی اعتکاف نیز در سخنانی با بیان اینکه دومین هم اندیشی مدیران استان های اعتکاف در آینده به میزبانی استان اصفهان برگزار خواهد شد، گفت: باید فعالیت های پراکنده در زمینه اعتکاف را مرتبط کرد و زمینه هم افزایی فراهم شود تا از توانمندی های مساجد بهره گیری بیشتری صورت گیرد.

بهره مندی از تجربیات و برنامه های فرهنگی میهمانان حاضر در مراسم و ارائه دستاوردها و تولیدات فرهنگی برگزارکنندگان اعتکاف از دیگر بخش های این نشست بود.

در بخش دیگری از این مراسم، مسئولان نهادهای فرهنگی به ارائه دیدگاه های مرتبط با اعتکاف پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری خرم آباد،ی مسئول اعتکاف دانشجویی استان قم در سخنانی با اشاره به اینکه زمان اطلاع رسانی جشنواره با تاخیر همراه است، اظهار داشت: تربیت مبلغان ویژه اعتکاف، توجه به امکانات مساجد، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و اختصاص سخنرانان ویژه مورد توجه ستاد مرکزی اعتکاف قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری اعتکاف در 180 مرکز دانشگاهی در سراسر کشور، گفت: سال گذشته 3 هزار نفر در دانشگاه تهران برای حضور در اعتکاف ثبتنام کردند و با قید قرعه، فقط 800 نفر توانستند در مسجد دانشگاه تهران معتکف شوند.

مسئول اعتکاف دانشگاهیان استان قم همچنین از تولید نرم افزارهای مرتبط با اعتکاف خبر داد.

سپس حجت الاسلام برزو، مدیرکل فرهنگی جامعة المصطفی نیز بر ضرورت کاستن حجم و ارتقای کیفی برنامه ها تاکید کرد و گفت: استفاده از کتابچه های مختصر در زمینه معرفی شهدای بین الملل و شهدای طلبه با استقبال خوبی مواجه شد.

وی همچنین از برگزاری اعتکاف در 17 کشور خارجی خبر داد و گفت: به همت جامعه المصطفی، طلاب بیش از 30 ملیت در داخل کشور اعتکاف کردند.   

حجت الاسلام حسین اردستانی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی پاکدشت نیز در سخنانی بر ضرورت ارائه ابزار تبلیغی فرهنگی پیش از آغاز اعتکاف به معتکفین تاکید کرد و گفت: رسانه ملی ورود خوبی به عرصه اعتکاف داشته و میتواند بیشتر اثرگذار باشد.

وی افزود: میزان مسئولیت دستگاه های فرهنگی در برگزاری اعتکاف مشخص شود.

در ادامه حجت الاسلام اصلانی، امور مسئول مساجد شهر ری بر ضرورت هم افزایی کارهای ستادی تاکید کرد و گفت: عدم آگاهی از احکام اعتکاف، توجه به امر بهداشت در مساجد و کاهش هزینه های اعتکاف مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: استفاده از محصولات چندرسانه ای در ارائه جذابیت های بیشتر اعتکاف، تاثیرگذار بوده است.

سپس حجت الاسلام والمسلمین ولدان، عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نیز با اشاره به اینکه ائمه جمعه ریاست شورای فرهنگ عمومی استان ها و شهرستان ها را دارند، گفت: از ظرفیت شوراهای فرهنگ عمومی در جهت هم افزایی با ستاد مرکزی اعتکاف استفاده شود.

وی با بیان اینکه می توان خطبه ها و سخنان پیش از خطبه ها را بر روی مسئله اعتکاف متمرکز کرد، ابراز داشت: همچنین می توان حضور تعریف شده و سازماندهی شده ائمه جمعه را در قالب تفاهم نامه همکاری با ستاد مرکزی اعتکاف قرار داد.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: می توان بخشی از مصلی های نمازجمعه را به برگزاری مرکز اعتکاف تبدیل کرد.      

در ادامه حجت الاسلام دوست محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در سخنانی با بیان اینکه قدرت های شیطانی به دنبال جدا کردن نسل سوم و چهارم انقلاب از امام حسین(ع) و روحانیت شیعه و اعتقاد به حضرت ولیعصر هستند، گفت: اینکه امروز گروهی، جوانان را به اعتکاف دعوت کرده و جلسه انس با خداوند را ترویج می کنند، بسیار ارزشمند است.    

وی افزود: برگزاری اعتکاف در مساجد دانشگاه ها بسیار قابل تقدیر و توجه است.

حجت الاسلام نجاریان زاده معاون اداره کل تبلیغات استان قم نیز در سخنانی بر ضرورت ترویج کلیپ های مربوط به اعتکاف در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: سازمان اوقاف متولی تامین امکانات مساجد هستند و با کمک دولت، اعتباری در جهت تامین سخت افزار مساجد اختصاص یابد.

وی افزود: یکی از مساجد به عنوان الگوی مناسب جهت جهانی نشان دادن امر اعتکاف پیش بینی شود.   

انتهای پیام/313/33

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha