جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله استادی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه گفت: پرورش علمایی چون آیت الله بهبهانی نیاز امروز جامعه است و مردم باید دین را در وجود علما، و روحانیون خدمتگزار و ساده زیست لمس و حس کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله رضا  استادی، ظهرامروز در همایش بزرگداشت آیت الله العظمی میرسید علی موسوی بهبهانی(ره)، با اشاره به ابعاد شخصیتی ایشان، اظهار کرد: آیت الله بهبهانی برای مستحکم کردن بنیه های علمی خود، از محضر اساتید متعددی بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله بهبهانی(ره) پس از کسب فیض از اساتید خوزستان، برای ادامه تحصیل در سن 18 سالگی به نجف عزیمت کرد که نشان از قوی بودن پایه علمی آن عالم ربانی در آن زمان بود .

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: آیت الله بهبهانی(ره) مدت 6 سال، در درس آیت‌الله العظمی آخوند خراسانی (صاحب کفایه) حاضر شد و همزمان از درس آقاسیدمحمدکاظم یزدی، صاحب عروه نیز بهره ‌مند می‌شد، پس از آن، در درس آیت‌الله آقا سیدمحسن کوه‌کمری از شاگردان شیخ محمدهادی تهرانی حاضر شد و به درجه‌ اجتهاد رسید و از محضر اساتید خود اجازه‌ اجتهاد دریافت کرد.

وی یادآور شد: مهاجرت برای تحصیل و تبلیغ علوم دینی از خوزستان به نجف  و از نجف به ایران و اصفهان از دیگر خصایص آن عالم فرهیخته و برجسته بود، مهمتنین ویژگی علمایی چون آیت الله سید علی موسوی بهبهانی این است که عمر خود را برای خدمت به اسلام و تربیت مبلغان دینی صرف کردند و در حقیقت بسیاری از مردم دین خود را مدیون چنین عالمانی هستند.

 عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به ساده زیستی مرحوم آیت الله بهبهانی و تلاش ایشان برای ترویج دین اسلام، تاکید کرد: پرورش علمایی چون آیت الله بهبهانی نیاز امروز جامعه است و مردم باید دین را در وجود علما، و روحانیون خدمتگزار و ساده زیست لمس و حس کنند.

آیت الله استادی بیان کرد: آیت‌الله بهبهانی سال 1365 ه.ق، با درخواست و اصرار اهالی شهرستان رامهرمز که خواستار مراجعت معظم‌له به آن شهر بودند، به شهرستان رامهرمز بازگشت و به تأسیس حوزه‌ علمیه‌ای در آن شهر مبادرت ورزید و به تدریس دروس عالی سطح پرداخت.

وی با اشاره به اینکه آیت الله بهبهانی  دارای 6رساله در موضوع فقه، عقاید  و ادبیات عرب است، گفت: کتاب مصباح الهدایه از جمله تالیفات ایشان است که مهمترین تالیف آن مرحوم محسوب می شود و تالیف این کتاب غنی از نظر محتوایی برای طول زندگی یک عالم کفایت می کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، تالیف کتاب «مصباح الهدایه فی اثبات الولایه» را دلیل متقنی بر جامع الاطراف بودن و عمق تفکر و تسلط آیت الله بهبهانی دانست و تصریح کرد: ایشان در این کتاب بدون آن که از روایات شیعی استفاده کند، براساس 40 آیه قرآن کریم و 40 روایت ذیل آن توانسته‌ ، ولایت امیرالمومنین(ع) را ثابت کند.

وی با بیان این که کتاب چهل پاسخ یکی دیگر از تالیفات آیت الله سید بهبهانی است که نقش موثری در دیانت مردم داشته است، عنوان کرد: بی سرو صدا کار کردن مرحوم آیت الله بهبهانی  و تلاش در راستای ترویج و تبلیغ دین خدا از جمله ویژگی های بارز این عالم ربانی بود.

آیت الله استادی با تاکید بر این که آیت الله بهبهانی از جمله افرادی بود که کار را فقط برای خدا  انجام می داد و  خداوند عزت را به او هدیه داد، ابراز داشت: مرحوم آیت الله سید صدر الدین صدر پیرامون کتاب مصباح الهدایه مرحوم بهبهانی می فرماید "کمتر کتابی بوده که تا آخر آن را بخوانم ولی این کتاب به میزانی جذاب و مفید است که چندین بار تا آخر خوانده ام."

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که ما هر چه داریم از نشر معارف اهل بیت(ع) است، افزود: معرفی واثبات ولایت و امامت در جهان امروز، یکی از اولویت های حوزویان است و می توان با نشر و ترویج کتاب هایی چون «مصباح الهدایه فی اثبات الولایه» آیت الله بهبهانی، در این زمینه گام برداشت.

آیت الله استادی در پایان یادآور شد: چنین عالمانی باید نه فقط برای طلاب جوان، بلکه همه آحاد جامعه الگو باشند و اگر قرار است منشا خدمات شویم، باید طلاب و روحانیون نسبت به تحصیل علوم دینی و حوزوی گام های مستحکمتری بردارند و با قوت علمی قوی  وارد تبلیغ شوند.

313/38

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha