پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام رفیعی از اساتید بناب

حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی تفسیر ۲۷ جلدی نمونه که ده ها بار به چندین زبان به چاپ رسید را زمانی نگاشته شده اند که دروس حوزه تعطیل بوده است و این امر اهتمام ایشان را نشان می دهد که از تعطیلات بهترین بهره برداری را کرده اند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام رفیعی، از اساتید حوزه علمیه بناب، در جمع طلاب مدرسه امام صادق(ع) اردکان با بیان اینکه طلاب در برنامه ریزی مطالعاتی خود باید به سه اصل جبرانی، جایگزنی و ضمانت اجرا توجه ویژه داشته باشند، اظهار داشت: جبرانی به عنوان اولین اصل در برنامه ریزی این است که اگر شما به هر دلیلی موفق نشدید برنامه ای که برای خود انجام داده اید را به اتمام برسانید، زمانی را در انتهای روز به جبران کارهایی که در طول روز از آن غافل شده اید، اختصاص دهید.

استاد حوزه علمیه بناب ادامه داد: جایگزنی به عنوان دومین اصل در برنامه ریزی به این معنا است که اگر به هر دلیلی برنامه شما در طول روز لغو شد، یک جایگزین برای انجام آن داشته باشید، برای مثال اگر به هر دلیلی کلاستان تشکیل نشد به جای اینکه به استراحت بپردازید، یک برنامه درسی و مطالعاتی دیگر را جایگزین کنید.

وی ادامه داد: ضمانت اجرا به عنوان سومین اصل در برنامه ریزی بدان معناست که برای برنامه خود، ضمانت اجرای قوی لحاظ کنید، برای مثال یا خود را به چیزی که به آن مقید هستید قسم دهید تا آن برنامه را اجرا کنید و یا اینکه در صورت انجام ندادن آن برنامه، خود را جریمه مالی و یا معنوی کنید.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه در زندگی به خود متکی باشید، گفت: بسیاری از علمای در طول زندگی حتی یکی لیوان آب هم از فرزندان و همسر خود طلب نکردند و کارهای شخصی مثل لباس شستن و ... را خود انجام می داند.

 از تعطیلات آیت الله مکارم 27 جلد تفسیر بیرون آمد

وی خطاب به طلاب گفت: اگر می خواهید موفق شوید تعطیلات را از زندگی خود حذف کنید و برای آن برنامه داشته باشید، به طور مثال آیت الله العظمی مکارم شیرازی تفسیر 27 جلدی نمونه که ده ها بار به چندین زبان به چاپ رسید را زمانی نگاشته شده اند که دروس حوزه تعطیل بوده است و این امر اهتمام ایشان را نشان می دهد که از تعطیلات بهترین بهره برداری را کرده اند.

حجت الاسلام رفیعی با تاکید براینکه باید از فرصت ها بهترین بهره برداری را کرد، اذعان داشت: دشمن شب و روز در تلاش است تا  ریشه اسلام را بخشکاند، بنابراین اگر ما سستی به خرج دهیم و غیرت دینی نداشته باشیم، چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند.

*4خصلتی که باید از آنها اجتناب کرد

استاد حوزه علمیه بناب در ادامه با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع)، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) می فرمایند «من استطاع أن يمنع نفسه من أربعة اشياء فهو خليق بأن لاينزل به مكروه أبداً قيل: و ما هنّ يا أميرالمؤمنين! قال: العجلة و اللجاجة و العُجب و التّوانی/ یعنی اینکه هر که بتواند خود را از چهار چیز نگه دارد؛ هرگز دچار ناراحتی نشود. عرض کردند آنها چیست؟ فرمود: عجله و شتاب، لجاجت و ستیزه‌جویی، عجب و خودپسندی، تنبلی و سستی»

وی تصریح کرد: باید سعی کنیم کار امروز را همین امروز انجام دهیم نه اینکه خود را فریب داده و برنامه ریزی برای تغییر و تحول را به زمان دیگر موکول کنیم و بگوییم مثلا این کار را از فردا یا از شنبه و یا از اول مهر سال آینده انجام می دهم.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 0
    برنامه ی حوضه‌ی