پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام رضا غلامی/ علوم انسانی

حوزه/ تمدن نوین اسلامی، منهای دولت مقتدر اسلامی، منتفی است و امروز هم ادامه تئوری سازی نظام مردم سالاری دینی و هم تکامل عملی آن بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش سرویس استان ها خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام رضا غلامی، امروز ۷ دی، در آیین اختتامیه نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، در دانشگاه علامه طباطبایی تهران، با بیان این که منظور از تمدن، یک نظم مدنی پیچیده یافته است که توسط بشر به وجود می آید، اظهار داشت: باید توجه داشت که تجمع مسلمان ها به تنهایی تمدن را اسلامی نمی کند.

رئیس شورای سیاستگذاری هفته تمدن نوین اسلامی افزود: اسلام اجتماعی، هم در باطن و در ظاهر تمدن، اثرگذار است و هنر ما در تمدن نوین، این است که این هنر را با همه جوانب آن تبیین کنیم؛ چون موقعی اسلام می تواند تاثیر خود را بگذارد که بتوانیم در همه جوانب تاثیر گذار باشیم.

وی با اشاره به این که صحبت از تمدن نوین اسلامی، یعنی این که سرنوشت محتوم جهانیان ذیل تمدن غربی نیست، ادامه داد: طرح تمدن نوین اسلامی، به منزله مرگ تفکراتی مانند تفکر پایان تاریخ است و حتی می تواند نویدبخش آغاز تاریخی برای انسان باشد.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان این که موضوع تمدن نوین اسلامی زمانی از میدان علم به میدان عمل منتقل می شود که بر اساس تقویت خودباوری اسلامی، اولا به یک رویکرد و خواست عمومی تبدیل شود و ثانیا مردم تدریجا عالم غربی را ترک کرده و وارد جهان اسلامی شوند، اظهار داشت: البته تغییر عالم در دوران پیش از ظهور منجی نسبی بوده و مطلق نیست و ما منکر نقاط قوت مسائل تفکر غرب و دیگر تفکرهای بشری نیستیم، بلکه از آن ها هم درس می گیریم و نمی شود ما پایمان را در عالم غربی بگذاریم و صحبت از تمدن نوین اسلامی داشته باشیم.

وی، رسیدن به تمدن را به عنوان یک فرآیند و نه پروژه معرفی کرد و گفت: کسانی که این مسئله را پروژه می دانند، ظاهرا با الفبای این بحث هم آشنایی ندارند. البته وجود پروژه در بسترسازی موثر است، اما تمدن بنابر ماهیتی که  دارد، خارج از یک فرآیند طبیعی شکل نمی گیرد و نگاه پروژه ای به تمدن سازی در دنیا وجود دارد، اما این نگاه ها لزوما کامیاب نیست و نخواهد بود.

حجت الاسلام غلامی با اشاره به اینکه فکر و معرفت، هر چند نقش کلیدی در تمدن سازی دارند، اما تراکم فکر و معرفت به تنهایی تمدن ساز نیست، اظهار داشت: یعنی این طور نیست که اموالی از فکر و معرفت را در اختیار داشتیم، بگوییم که به تمدن دست یافتیم، بلکه زمانی به تمدن دست می یابیم که این افکار قابلیت عینیت یافتگی داشته باشد.

وی در همین باره توضیح داد: یعنی اینکه بتواند ثمرات و فواید آن عیان شده و در جامعه ملموس باشد. پس تا زمانی که نتوانیم به فکر خودمان بروز و ظهور بدهیم، باید قبول کنیم که وارد عرصه تمدن سازی نشده ایم. ما در علوم انسانی و اسلامی باید به شرایط کاربردی نظریات برسیم، در غیر این صورت، معلوم نیست حرکت رو به جلو داشته باشیم و همان طوری که امروزه می بینیم به همین خاطر دچار مسائلی کوچک و پیش پا افتاده هستیم؛ چون ما هنوز نتوانستیم با خط تولید افکار کاربردی نقش موثر در میدان عمل داشته باشیم.

رئیس شورای سیاستگذاری هفته تمدن نوین اسلامی با اشاره به اینکه ما همیشه از تمدن تاریخی باشکوه گذشته خودمان صحبت می کنیم، گفت: باید توجه داشته باشیم که تمدن نوین اسلامی به منزله بازگشت به گذشته و احیای تمدن شکوهمند اسلامی در قرن های گذشته نیست و البته ما این تمدن تاریخی را به منزله دارایی ها و سرمایه های خودمان می دانیم و حتما این تجربه را مورد توجه قرار می دهیم و حتی در مورد انحطاط تمدن عبرت می گیریم؛ اما صحبت از تمدن نوین اسلامی، بازگشت به گذشته نیست بلکه بر اساس اقتضائات و شرایط جدید، به دنبال تمدن جدید هستیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه نباید شک کرد که وجود نظام سیاسی و قدرت اسلامی قدرتمند و مردم سالار در رسیدن به تمدن اسلامی نقش کلیدی دارد، اظهار داشت: تمدن نوین اسلامی، منهای دولت مقتدر اسلامی، منتفی است امروز هم ادامه تئوری سازی نظام مردم سالاری دینی و هم تکامل عملی آن بسیار حائز اهمیت است و می تواند مورد توجه علما و اصحاب نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha