جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری، با تاکید براینکه عالمان دین مسئولیت پذیرند نه مسئولیت گریز، ادامه داد: عالمان دین در تمام دوران ها حتی به قیمت از دست دادن جان خود، هرگز از زیر مسئولیت شانه خالی نکرده اند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تهران، آیت الله حسینی بوشهری در آئین نکوداشت شیخ عیسی قاسم، باتبریک ایام با سعادت میلاد نبی مکرم اسلام(ص)، اظهارداشت: این کنگره عظیم به عنوان بزرگداشت عالمی عامل، شخصیتی تأثیرگذار و مجاهدی خستگی ناپذیر و مبلغی ارزشمند و پرتوان برگزار شده است.

وی تکریم و تجلیل از عالمان را امری مرسوم در بین اقوام و ملل جهان عنوان کرد و یادآور شد: دین مبین اسلام گام هایی به مراتب بلند تر و ارزشمندتر در راستای تکریم و تجلیل از عالمان دین برداشته و آموزه های قرآنی ما به خوبی اثبات گر تعالی حیات بخش رسول اسلام(صلی الله علیه  و آله) است.

مدیر حوزه های علمیه  کشور، با تاکید بر این که عالم به عنوان خدمتگذار دین، باید مورد تجلیل قرار گیرد، گفت: در تعبیرات رسای نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله است که عالم، دانش و حدیث ما را فرا گرفته، در جهت نشر و گسترش آن در جامعه اسلامی تلاش می کند.

وی افزود: در تعبیری دیگر صدیقه طاهره(س) از پیامبر(ص) نقل می‌کنند؛ فردای قیامت عالمان دین به خاطر علم، دانش، معرفت و خداشناسی و همچنین در کنار مردم بودن، به کراماتی مفتخر می‌شوند .

عضو خبرگان رهبری، با بیان این که سیره علما و بزرگان ما همیشه تجلیل و تکریم از مقام علم و عالم بوده،  به چرایی تجلیل از علما بر اساس سفارشات خداوندمتعال، نبی مکرم اسلام(ص) و اهل بیت علیهم السلام اشاره نمود و ابراز داشت: عالمان دین در جامعه اسلامی نقش و الگو دارند و به عنوان راهنمایان امت اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه فرهنگ در جامعه توسط عالمان دین شکل گرفته، بیان داشت: ارزش ها و هنجارهای موجود در جامعه، توسط عالمان دین به متن جامعه اسلامی منتقل شده و در سایه تلاش عالمان دینی است که مردم متدین بوده و با  معارف الهی آشنا هستند.

آیت الله حسینی بوشهری، با تاکید براینکه عالمان دین مسئولیت پذیرند نه مسئولیت گریز، ادامه داد: عالمان دین در تمام دوران ها، حتی به قیمت از دست دادن جان خود، هرگز از زیر مسئولیت شانه خالی نکرده اند.

وی به سیره عالمان دین از جمله شیخ فضل الله نوری اشاره نمود و  اضافه کرد؛ رسالت و مسئولیت اساس دغدغه فکری عالمان دین ما بوده و ایشان در این مسیر تبعید و زندان های فراوان کشیده و خم به ابرو نیاورده اند.

عضو جامعه مدرسین  ادامه داد: عالمان دینی در کنار مسئولیت اجتماعی، مجاهدان عرصه علم و عمل بوده و در باب علم فقاهت هم  همواره  شاخص بوده اند.

وی تاکید کرد: مردم خدمت گذاری در جامعه را باید از علما یاد بگیرند، چرا که عالم در صدد اصلاح خود و جامعه بوده و اگر بدعتی در جامعه ببیند در مقابل آن ایستاده و مبارزه می‌کند؛ در حالی که عابد نه بدعت را می‌شناسد و نه با آن مبارزه می‌کند.

این استاد حوزه، به حدیثی از نبی کرم اسلام اشاره نمود و افزود: همان گونه که پیامبر(ص) نسبت به جهل زدایی جامعه انسانی تلاش می کردند عالمان دین نیز مرزبانان اعتقادی مردم هستند.

وی با تاکید براینکه به وسیله قرآن باید در جامعه انسانی جهاد فرهنگی ایجاد شود، تصریح کرد: اگر امروز می بینید شیخ عیسی ها در مقابل استکبار و دشمنان صبورانه و بردبارانه با کوهی از طمانینه و آرامش می ایستد به خاطر آموزه‌هایی است که از پیامبر(ص) آموخته اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha