جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سپند امیرسلیمانی

حوزه/ سینما و تلویزیون باید از عوامل خود دفاع کند، چون با نظارتی که وجود دارد فردی اگر مرتکب خطا شده، مجازاتش را می‌بیند، اما وقتی جرمی روی نداده چگونه می‌خواهیم عده ای را متهم به بی‌اخلاقی کنیم؟

سپند امیر سلیمانی بازیگر جوان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره حواشی مطرح شده درباره بازیگران و این‌که در این حوزه (سینما و تلویزیون) روابط بر چه اساسی تعریف می‌شود، گفت: متاسفانه بازیگران بخشی از عالم هنر هستند که هیچ حامی ندارند، تا وقتی به آنها حمله می‌شود از آنها دفاع کند، در بسیاری از مواقع هجمه‌ها از روی آگاهی محکمه پسند نیست، بلکه متکی بر باورهای شخصی است که هیچ سندیتی ندارد. برای همین جای تعجب نیست که هر فرد یا گروهی بخواهد هنرمندان را زیر سوال برده و احیانا بازیگران را افرادی بی قید و بند نشان دهد.

*نظارت سینما و تلویزیون از برخی نهادها بهتر است

وی افزود: وضعیت پیش آمده در شرایطی است که سینما و تلویزیون باید از عوامل خود دفاع کند، چون با نظارتی که وجود دارد اگر فردی مرتکب خطا شده، مجازاتش را می‌بیند، اما وقتی جرمی روی نداده چگونه می‌خواهیم عده ای را متهم به بی‌اخلاقی کنیم؟ البته من منکر وجود ناهنجاری های اخلاقی نیستم، همانگونه که در هر قشری ممکن است چنین معضلاتی وجود داشته باشد، اما آیا می‌توان به بهانه معدود مسائل، تمامی آن قشر را محکوم کرد؟ سوال من از کسانی که اینگونه نقدها را مطرح می‌کنند اسن است، آیا مثلا تنها افراد معتاد در میان بازیگران وجود دارند که ما بخواهیم این مسئله را به همه آنها نسبت دهیم؟

این بازیگر اضافه کرد: نگاه بدبینانه به هنرمندان و بازیگران در شرایطی است که به جرات می‌توانم بگویم عوامل سینما و تلویزیون یکی از قشرهایی هستند که بیشترین میزان کمک را به هم نوعان خود می کنند و در کمک به نیازمندان حتی مسلمانان غیر ایرانی از هیچ کوشش دریغی ندارند، چرا این اخلاقیات پسندیده هنرمندان مدنظر کسی قرار نمی‌گیرد؟

امیر سلیمانی در پاسخ به این سوال چرا برخی از بازیگران از فضای حاکم بر سینما و تلویزیون گلمند هستند؟ آیا این اظهار نظرها به معنای شیوع این قبیل رفتارها در عالم هنر نیست؟ چنین جواب داد: ممکن است، برخی موضوعات غیر اخلاقی در عالم هنر وجود داشته باشد، اما این را به همه بخش‌ها نمی‌توان تعمیم داد، همین اندازه می‌توانم بگویم نوع رفتار و منش فرد است که می‌تواند رفتار دیگران را نسبت به آن فرد تعیین کند. برای مثال بنده به شخصه در بازیگری تا به امروز رفتار مغایر با شئونات اسلامی انجام نداده‌ام، پس طبیعی است چنین موضوعاتی به من نیز پیشنهاد نشود.

*نباید با ظاهر افراد قضاوت کرد

وی در جواب به مطلبی دیگر مبنی بر اینکه بخش عمده‌ای از نقدهایی که مطرح می‌شود به ظاهر بازیگران مربوط می شود گفت: قبول دارم بازیگران در معرض دید جامعه هستند و شاید رفتارشان بیشتر از دیگر اقشار در چشم باشد. حتی به عنوان الگو نیز در جامعه مطرح می‌شوند. برای همین ظاهرشان هم باید متناسب با شئونات اسلامی جامعه باشد. لذا اگر بخواهیم بازیگران را بسیاری از اقشار یا حتی مردم خیابان مقایسه کنیم ظاهری مناسب‌تر دارند، البته نمی‌خواهم برخی پوشش‌ها را توجیح کنم، اما می‌خواهم این نکته را در نظر بگیرید برای سنجش اعتقادات دینی یک فرد تنها به ظاهر نباید اکتفا کرد، بلکه باید به زندگی خصوصی وی نیز توجه داشت تا بفهمیم وی در خلوت چه انسان متدینی است و در چه میزان کارهای خیر حضوری فعال دارند.

*بازیگران را درک کنید

بازیگر فیلم «اخراجیها» تاکید کرد: وقتی این انگ‌ها به بازیگران زده می‌شود در دل نارحت می‌شوند، بالاخره باید به فکر روز جزا هم باشیم، چون در آن زمان است هویت واقعی هر فرد آشکار می‌شود و هیچکس نمی‌تواند با ظاهر سازی برای خود موقعیتی فراهم کند.

امیر سلیمانی در پایان تاکید کرد: ما همه شیعه امیرالمومنین هستیم؛ مولایی، که می‌فرماید اگر کسی را در هنگام شب دیدی گناه می‌کند، فردا صبح آن را بازگو نکن، شاید او تا صبح توبه کرده باشد، پس چگونه است ما به این راحتی با آبرو و شخصیت اهالی هنر بازی کرده و به آنها انگ بی بند و باری می‌زنیم، تمام حرف من این است بیاییم به گونه‌ای زندگی کنیم که فردای قیامت نزد مولای خود امیر مومنان شرمنده نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha