پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جواد افشار کارگردان سریال کیمیا

حوزه/ به نظر من نقد سریال «کیمیا» در این برهه از زمان که هنوز مجموعه در حال پخش است، امری منطقی نیست، زیرا باید منتظر ماند تمام قسمت ها «کیمیا» پخش شود.

جواد افشار کارگردان سریال «کیمیا» در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره فضای انتقادی پیش آمده نسبت به این سریال اظهار کرد: به نظر من نقد سریال «کیمیا» در این برهه از زمان که هنوز مجموعه در حال پخش است، امری منطقی نیست، زیرا باید منتظر ماند تمام قسمت ها «کیمیا» پخش شود، سپس درباره مسائل مورد پرسش نقد کرد. نکته دیگر اینکه بعد از اتمام سریال ممکن است بسیاری از سوال هایی که هم اکنون در اذهان وجود دارد جواب داده شود، اما متاسفانه می بینیم هنوز کار تمام نشده نقدهای مختلفی با رویکردهای گوناگون نسبت به کار انجام می شود.

*از نقدهای عالمانه استقبال می کنم

وی افزود: من به شخصه از نقدهایی که از سر آگاهی و دانش بیان شود استفاده می کنم، تا کیفیت کارم را بالا برم، به شرطی که نقد علمی و حرفه ای باشد، همچنین فردی که آن را مطرح می کند در این حوزه از دانش کافی بهره برده باشد، اتفاقی که کمتر در عرصه نقد نویسی ما رخ می دهد. این رویکرد منفی در گذشته کمتر وجود داشت، چون نقد را افرادی انجام می دادند که چهره ای شناخته شده بودند و دانش شان در حوزه سینما و رسانه برای همه مشخص بود.

*شخصیت های کیمیا لایه به لایه هستند

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که برای شخصیت پردازی صحیح در «کیمیا» از چه حربه ای استفاده کرده، گفت: من سر صحنه به تمام بازیگرانم این نکته را متذکر می شوم کاری نداشته باشند که دارند نقش مثبت بازی می کنند یا منفی، چون معتقدم تمامی آدم‌ها دارای  بعد منفی و مثبت هستند بر اساس ایده و جهان بینی شخصی خود کارهایشان را انجام می دهند. برای همین در شخصیت پردازیهای مورد نظر «کیمیا»، ریشه های خیر و شر را در درون کارکترها قرار دادیم، تا تماشاگر از ابتدای مواجه با شخصیت های سریال، پی به تمام ماهیت آنها نبرده و اصطلاحا کار را پیش بینی نکند. با این توضیح، تمام شخصیت های مد نظر در «کیمیا» خاکستری و دارای ابعاد پیچیده و لایه به لایه هستند.

افشار در پاسخ به سوالی دیگری که چرا شخصیت هایی چون حسن پور شیرازی در «کیمیا» دوگانه عمل می کنند و به نوعی ثبات فکری ندارد؟ چنین توضیح داد: کارکتری که شما از آن یاد می کنید، فردی قانون مدار است که می گوید اگر یک قانون ضعف هم داشته باشد باز وجودش بهتر از بی قانونی است، برای همین هم می بینیم وی در برخی مواقع با شخصیت هایی چون «شریف» که جز انقلابیون تند رو است به مشکل بر می خورد و دائما با وی در حال اصطکاک است.

*تلاش کردم داشته های خود را به نمایش بگذارمجواد افشار کارگردان سریال کیمیا

وی در بخشی دیگری از این گفت وگو تاکید کرد: من هیچگاه در طول سابقه فیلمسازیم سعی نکردم از موقعیت های پیش رویم استفاده شخصی ببرم و به اصطلاح روی موج موجود جامعه، بخواهم منفعتی کسب کنم. برای همین به جرأت می گویم در «کیمیا» سعی کردم با داشته های علمی و تحقیقی نسبت به شخصیت برخورد کنم و کاملا از شعار و سطحی نگری دور باشم، این را گفتم تا تاکید کنم از سوی مسئولان سیما هیچ فشاری بر من نبود تا نگاهی خاص به تاریخ انقلاب داشته باشم و تلاش کردم گوشه ای از آلام خرمشهری ها را به نمایش بگذارم.

کارگردان سریال «مادرانه» اعلام کرد: به جرات می توانم ادعا کنم در این سریال برای اولین بار شاهدیم که صدای مخالف شنیده می شود و اینگونه نیست که تمام حرف ها و نظرات تنها از سوی شخصیت های مثبت زده شود. درحقیقت در این سریال قضاوت به دست مردم سپرده شده است. در راه رسیدن به این منظور هم، سیما به ما کمک کرد تا بتوانیم با دستی باز در این حوزه ورود کنیم. همچنین  باید به طور ویژه از رئیس سازمان صدا و سیما تشکر کنم که حامی این سریال بود.

*نیازمند شهرک سینمایی جدید هستیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره سختی های کار در حوزه انقلاب اسلامی چنین گفت: کار کردن در حوزه انقلاب بسیار سخت است، چون ما این قدرت را نداریم تا بتوانیم فضا سازی درست از تهران سال 57 داشته باشیم، هر جای شهر به نوعی نشانه هایی از زمان حال را در خود دارد. این معضل سبب می شود در برخی سکانس ها نشانه هایی از زمان حال را در کار داشته باشیم که با زمان قصه همخوانی ندارد. تمام این مسائل را می دیدیم، اما  چاره ای برایمان باقی نمانده، برای همین مجبوریم در برخی مواقع چنین اتفاقاتی (اشتباهات تصویری) را در سریال های تاریخی خود شاهد باشیم.

افشار در پایان سخنانش تاکید کرد: به نظرم داشتن یک شهرک سینمایی، نیاز بسیار مهمی برای سینما و تلویزیون است تا در آن بتوان به موضوعات انقلابی پرداخت، اتفاقی که اگر روی ندهد، شیب تولید فیلم ها و سریال های اینگونه به شدت کاسته خواهد شد، البته قبول دارم ساخت یک شهرک سینمایی هزینه های بالایی را طلب می کند، اما معتقدم در این زمینه یک سرمایه گذاری مناسب می تواند تا سالها برای ما ثمر دهی داشته باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha