چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام جواد مروی

حوزه، استاد حوزه، هویت صنفی طلبه را برگرفته از رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) دانست و تصریح کرد: طلاب باید بر اساس آموزه های دین به رسالت خود عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین جواد مروی، در نشست علمی - معرفتی «هویت صنفی طلبه»، در مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد، هویت صنفی طلبه را برگرفته از رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) دانست و ابراز داشت: رسالت آن حضرت در سه عرصه دریافت معارف الهی از منبع توحید، حفظ و نگهداری آن و ابلاغ رسالت و تبلیغ این معارف به مردم بود که طلاب نیز باید بر اساس آموزه های دین به رسالت خود عمل کنند.

این استاد حوزه علمیه قم، با نگاه به این رسالت، هویت صنفی طلبه را در سه عرصه تلقی دقیق و درست معارف، حفظ و تثبیت درست اندیشه ها در ذهن و ابلاغ با امانت و دلسوزی معارف الهی به مردم را سه وظیفه طلاب علوم دینی برشمرد و درباره نخستین عرصه گفت: بزرگترین تراث و اندوخته ها در حوزه های علمیه در بحث کیفیت تلقی وجود دارد که متاسفانه قسمتی از آن در حال ارزشمند در حال منسوخ شدن است.

وی اظهار داشت: امروز در حوزه های علمیه و حتی در کشور و بسیاری از جاهای دنیا ذهن های جستجوگر، پژوهشگر و آماده ای داریم که اگر تلقی معارف را به اینها درست بیاموزانیم، رسالت بزرگ حوزه های علمیه به خوبی برای نسل آینده ادا می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مروی، عشق به هدف در مسیر طلبگی را بسیار مهم خواند و وجود آن را عامل مهمی برای تحمل سختی ها و ناملایمات زندگی دانست و آن را در این راه طلبگی لذت بخش عنوان کرد.

وی همچنین، عمل را گام بعد از شناخت و عشق به هدف دانست و ابراز داشت: تفاوت اراده و آرزو از منظر روانشناسان این است که هر دو یک صفت نفسانی می باشد که گاهی آدم آرزو می‌کند به طور مثال، شیخ انصاری شود، ولی بعضی وقت ها این آرزو به اراده تبدیل می شود که همان خواست ذهنی و نفسانی است که عمل نیز به دنبالش دارد.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر رعایت اخلاق و تهذیب در مسیر طلبگی، از خانواده های طلاب خواست تا فضای علمی درستی را برای فرزندان خود فراهم کنند و در همه مراحل زندگی آنان در فضایی قدم بگذارند که با حال و هوای طلبگی مانوس باشد.

برپایه این گزارش، در پایان این نشست که بیش از 200 طلبه و برخی از پدران آنها حضور داشتند، از 24 طلبه ممتاز در عرصه های علمی، پژوهشی، فرهنگی مدارس حضرت مهدی(عج) مشهد تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha