جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مظاهری سیف مدیر موسسه بهداشت معنوی

حوزه/ پژوهشگر علوم اجتماعی حوزه گفت: امروزه عرفان ها و معنویت های کاذب و نوظهور با مساله سبک زندگی کارهای خود را جلومی برند؛ بیشتر عرفان های کاذب در شهرهای بزرگ و مناطق مرفه شکل گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام مظاهری سیف امروز در  دومین روز همایش ملی «سلامت معنوی» که در قم برگزارشد  گفت: سبک زندگی در مفاهیم و نحله های فکری مختلف معانی خاصی دارد و علوم مختلف تعریف خاصی از این سبک ارایه می دهند.

وی افزود: مفهوم سبک زندگی در نظر برخی از پژوهشگران غربی به مبحث مصرف پیوند خورد و آنها بیان می کنند آنچه که در زندگی مصرف می شود در سبک زندگی ما اهمیت پیدا می کند. 

محقق حوزه خاطرنشان کرد: برخی دیگر از پژوهشگران غربی محیط های ارتباطی انسان را به بنیان اصلی سبک زندگی پیوند می زنند؛ آنها سعی می کنند که ترجیحات، ارزش ها و باورهای خود را به دیگران نیز القا کنند.

حجت الاسلام مظاهری سیف بیان کرد: یکی از مباحثی که در سبک زندگی رخ نمایی می کند، مساله سبک زندگی و فکر نیابتی است زیرا افراد فکر می کنند که اگر همچون افرادی که آنها را الگوی خود قرارداده است رفتار کنند در این چارچوب پذیرفته می شوند.

پژوهشگر علوم اجتماعی حوزه گفت: امروزه عرفان ها و معنویت های کاذب و نوظهور با تمسک به مسایل مربوط سبک زندگی کارهای خود را جلو می برند؛ بیشتر عرفان های کاذب در شهرهای بزرگ و مناطق مرفه شکل گرفته اند.

وی افزود: عرفان های کاذب در قلمرو کنش های نمادین بروز و ظهور پیدا می کنند، مثلا امروزه استاد یوگا به عنوان شان اجتماعی برای برخی افراده نمود پیدا کرد است.

محقق حوزه خاطرنشان کرد: این کنش های نمادین مسری و واگیردار است و در جامعه نیز به سرعت رشد می کند و مردم هم با مشاهده این کنش ها الگو پذیری می کنند.

حجت الاسلام مظاهری سیف بیان کرد: کنش نمادین یکی از ویژگی های جامعه ماست که به علل مختلف امروز به سمتی رفته که سبک زندگی از اصل زندگی مهمتر شده؛ یعنی بخش زیادی از وقت ما صرف نیازهای کاذب می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha