شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدی اوقاف

حوزه/ امروزه جامعه به خصوص حوزه های علمیه وقف های متناسب با نیاز روز را می طلبد، و این نیازمند حضور حوزه علمیه در عرصه فرهنگ سازی وقف در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین محمدی در نشست مشترک مدیران حوزه  و مدیران اوقاف کشور که  در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به مقوله اهمییت موقوفات حوزوی اذعان داشت:طلاب و مبلغین باید با استفاده از تمامی ظرفیت ها در صدد تبلیغ مبانی وقف بخصوص ترویج و گستره موقفات حوزوی باشند، و در جهت اعتلای این نهاد ارزشمند علمی و اعتقادی در زمینه های مختلف تلاش کنند.

رئیس سازمان اوقاف  و امور خیریه کشور در بیان برگزاری چنین جلساتی اظهار داشت: امیدواریم این جلسات با همین ترکیب در استان ها با حضور مسئولان حوزه و اوقاف برقرار شود، چرا که این روابط و تعاملات موجب حل اختلافات و مشکلات خواهد شد.

وی با اشاره به موقوفات حوزوی اظهار داشت: بیش از 50 درصد موقوفات حوزوی درآمد قابل قبولی ندارند و این نیاز کمک مدیران را می طلبد تا در این زمینه در فرهنگ سازی موقوفات گام مهمی را بردارند تا موقوفات به در امد برسند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در ادامه افزود: امروزه جامعه به خصوص حوزه های علمیه نیازمند وقف های متناسب با نیاز روز هستند، و این امر محقق نمی شود تا زمانی که حوزه ها در عرصه فرهنگ سازی وقف به کمک اوقاف بیایند، و همواره باید در ثبت نیت موقوفات جدید به دنبال آن باشیم که نیت ها آسان و بدور از هرگونه قید و قیود پیچیده باشند تا در اجرای نیت و مدیریت موقوفات با مشکلاتی مواجه نشود.

وی با بیا این پیشینه و وضعیت اوقاف و موقوفات در زمان رژیم سابق خاطر نشان ساخت: اوقاف در زمان شاه  کاملا تحت سلطه ساواک بوده و اگر کسی با سازمان ساواک همکاری نداشت نمی توانست وارد اوقاف شود، لذا با توجه به این امر خیانت های بزرگی در زمینه موقوفه خواری و اجرای نیت ها صورت پذیرفته که آسیب های طولانی مدت بر بدنه اوقاف زده است.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی معاون فرهنگی اوقاف نیز  در ادامه این جلسه با اشاره به نقش کمیته مشترک  بین حوزه علمیه و سازمان اوقاف در جهت هم افزایی این دو نهاد، اظهار داشت: این کمیته متشکل از مدیران و مسئولان این دو نهاد می باشد که در استانها در جهت رفع اختلافات تلاش می کنند، و در این کمیته مصوباتی مطرح شده از جمله این که باید مدیریت موقوفات مرتبط با حوزه های علمیه تحت نظارت اوقاف باشد و درآمدها در جهت اجرای نیت ها در اختیار حوزه ها قرار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha