پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
طلاق

حوزه/ نگاهی به آمارهای طلاق و جدا شدن فرزندان از خانواده‌هایشان نشان می‌دهد تا چه حد این موضوع جدی است و متاسفانه ما نسبت به آن توجه لازم را نداریم.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شکاف» در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»ه درباره چگونگی تولید این اثر سینمایی اظهار کرد: دیدگاه حرفه‌ای من در سینما این است سینماگران نسل گذشته باید کمک کند تا جوانان خوش فکر بتوانند به این حوزه ورود کنند.

منیژه حکمت یادآور شد: این اتفاق را هم بارها در کارهایم نشان داده‌ام و امسال نیز با فیلم «خماری»، تهیه‌کنندگی یک جوان فیلم اولی را در جشنواره سی‌و‌چهارم بر عهده دارم، البته با این توضیح که به صورت مشترک با علی سرتیپی تصمیم گرفتیم تهیه‌کنندگی فیلم «شکاف» را بر عهده بگیرم. این اتفاق نیز زمانی رنگ واقعیت به خود گرفت که دیدیم فیلمنامه و کارگردانی (کیارش اسدی‌زاده) که قرار است پشت دوربین فیلم قرار گیرد کیفیت بالایی دارد.

* مهمترین فاکتور موفقیت خانواده است

وی در پاسخ به این سوال که در این فیلم چه پیامی وجود داشت، گفت: جواب این سوال را با ذکر مقدمه‌ای می‌دهم. خانواده را باید مهمترین فاکتور در موفقیت یک جامعه دانست، بخشی که در جامعه امروز ما به شدت آسیب پذیر شده است. نگاهی به آمارهای طلاق و جدا شدن فرزندان از خانواده‌هایشان نشان می‌دهد تا چه حد این موضوع جدی است و متاسفانه ما نسبت به آن توجه لازم را نداریم. با این توضیح وقتی کیارش اسدی زاده فیلمنامه این کار را پیشنهاد کرد. دیدم تمامی هشدارهای مدنظرم در این فیلم وجود دارد برای همین تهیه کنندگی آن را قبول کردم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: نکته آزار دهنده دیگر که باید به آن نگاه جدی داشت رابطه فرزندان با والدین است که دیگر همانند گذشته نیست. پدر و مادرها از فرزندان خود دور شده‌اند. این فرزندان رها شده برای رهایی از این تنهایی راه‌هایی مختلفی را انتخاب می‌کنند که در برخی مواقع مناسب نیست و نتیجه آن می‌شود که جامعه نمی‌تواند کمال مطلوب خود را داشته باشد. این گفته نیز تنها حرف من نیست، بلکه در سخنان مقام معظم رهبری هم بارها شنیده‌ایم که سبک زندگی ایرانی – اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد؛ سبک زندگی که در آن توجه به خانواده مهمترین فاکتور است.

*خانواده هایی که اختلاف دارند این فیلم را ببینند

وی ادامه داد: من از جوانانی که تصمصم به طلاق دارند یا کسانی که در زندگی خانوادگی دستخوش اختلافات کوچک و برزگ هستند، تقاضا می‌کنم این فیلم را ببینند، چون معتقدم این کار تا حدودی نشان می‌دهد جدایی پدر و مادر چه تاثیر بدی روی فرزندان دارد، همچنین این موضوع که برای پدر و مادر بودن، تنها به دنیا آوردن فرزند کافی نیست، بلکه باید به آن اندازه از ظرفیت و ایمان رسیده باشیم که بدانیم سرنوشت انسانی دیگر چیزی نیست که ما بخواهیم با خودخواهی خود آن را به خطر بیندازیم.

*باید به جوانان اعتماد به نفس داد

حمکت در پاسخ به این سوال که آیا برای کارگردانی به فیلمساز جوان این کار مشاوره داده است؟ گفت: وقتی من تهیه‌کنندگی یک کارگردان فیلم اولی را قبول می‌کنم، حتی سر صحنه نمی‌روم و مدیریتم را از دور انجام می‌دهم، چون نمی‌خواهم اعتماد به نفس کارگردان را با حضورم در سر صحنه از بین برم، البته در بستن گروه مشاوره‌های لازم را انجام دادم.

کازگردان فیلم «سه زن» درباره انتخاب بازیگران فیلم هم گفت: برای انتخاب نقش‌ها بحث‌های مختلفی انجام دادیم، پیشنهادهای مختلفی هم از طرف کارگردان، علی سرتیپی و من مطرح شد که بعد از سنجیدن شرایط با بازیگران فعلی به توافق رسیدیم. در حوزه (بازیگری) فکر می‌کنم با توجه به نقدهای انجام شده بازی‌های بسیار خوبی را در این کار شاهد هستیم، به نحویکه می‌توانم بگویم پارسا پیروز فر و سحر دولتشاهی یکی از بهترین بازیهایی خود را در «شکاف» انجام دادند.

*همه بخش ها در جامعه به نقش خانواده اهتمام داشته باشند

وی با بیان اینکه تمام بخش‌های جامعه باید به نقش و اهمیت خانواده واقف باشند، گفت: اظهار نظرهای مختلفی را درباره خانواده و سبک زندگی در چند سال اخیر از سوی مسئولان و رسانه می‌شنویم، اما چرا هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است؟ دلیل این اتفاق مشخص است، زیرا هر کس می‌خواهد مسئولیت را به گردن دیگری بیندازد. این مطلب را گفتم که علاوه بر هنرمندان مسئولان فرهنگی و دولتی در کنار رسانه‌ها باید، خانواده را مهمترین دغدغه خود بدانند از هیچ راهی برای بهبود وضعیت سبک زندگی خانواده دریغ نورزند تا آینده افق مطلوب پیش رویمان باشد.

*بودجه تهیه فیلم هایی با موضوعات خانواده تصویب شود

این سینماگر توصیه کرد: پیشنهاد من در این حوزه این است قوانین و بودجه‌های تعریف شود که تا در آن امنیت خانواده تضمین شود در این زمینه مراکزی که بودجه‌های کلان در اختیارشان قرار می‌گیرد می‌توانند کمک‌رسان خوبی در این حوزه باشند. نکته دیگر اینکه باید اخلاقیات و باورهای دینی را در خانواده‌ها تقویت کنیم چون معتقدم اینها (گرایشات اخلاقی و دینی) اهرم‌هایی باشند که سلامت خانواده را تضمین می‌کنند، البته باید توجه داشت توصیه‌های دستوری یا ریا کاری نمی‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد، بلکه باید با برنامه‌هایی که کارشناسان دینی، مردم شناسان و جامعه شناسان تبیین می‌کنند به خواست مورد نظر رسید.

وی در پایان درباره استقبال مردم از این فیلم گفت: با وجود اینکه این فیلم سینمایی هنوز زمان چندانی نیست که اکران عمومی شده، توانسته با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شود. این اتفاق نشان می‌دهد که مردم متوجه آسیب‌هایی که این روزها خانواده‌ها را تهدید می‌کند شده‌اند. برای همین باید یک عزم همگانی به وجود آید تا بتوان جامعه را به سمتی هدایت کرد که خانواده در آن هسته اصلی باشد و الگوهای ایرانی – اسلامی نیز مد نظر سازندگان آثار سینمایی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha