پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سیستانی

حوزه/ آستان مقدس حسینی به تازگی یک نظر سنجی انجام داده که در آن ۸۸.۳۵ درصد از شرکت کنندگان گفته اند که خطبه های نماز جمعه اهمیت زیادی در راهنمایی جامعه و جهت دهی آنها به سوی التزام به دین و منافع عراق دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» پایگاه عراقی «نون» در یادداشتی به بررسی و تحلیل نقش حضرت آیت الله سیستانی و مواضع ایشان در تاریخ معاصر عراق پرداخت و نوشت:

در منزلی ساده در شهری در جنوب عراق، سیستانی، عراق را با در نظر گرفتن منافع عمومی مدیریت می کند و مسایل پیچیدهای را حل می کند که تصمیم گیران عراقی مدت ها به دنبال راه حل آن گشته اند و آن را نیافته اند.

آیت الله سیستانی با سکوت معروف و ناشی از حکمت خود تا کنون توانسته عراق را از فاجعه هایی بزرگ نجات دهد. ایشان با خطبه های جمعه که توسط نمایندگان ایشان قرائت می شود توانست هیبت را به حکومتی بازگرداند که در طول 13 سال گذشته از ضعف و ناتوانی رنج می برد.

آیت الله سیستانی و موضع گیری به موقع

یکی از عوامل بسیار مهم در مدیریت جنگ ها و بحران ها مدیریت زمان است و اینکه انسان بتواند قبل از آنکه دیر شود و زمان از دست برود تصمیم مناسبی بگیرد و در این میان آیت الله سیستانی شخصیتی است که توانست با موضع گیری های خود عراق را از بحران های بزرگی نجات دهد که آخرین آنها فتوای جهاد کفایی با داعش بود که در زمانی رخ داد که نشان دهنده حکمت و زیرکی این مرجع بود و در آن زمان بود که همگان به میزان تاثیرگذاری و معنویت ایشان پی بردند و همین زیرکی و حکمت در خطبه های نماز جمعه نمایندگان ایشان نیز مشاهده می شود.

دوری از تبلیغات و شعار

در این زمینه آستان مقدس حسینی به تازگی یک نظر سنجی انجام داده که در آن 88.35 درصد از شرکت کنندگان گفته اند که خطبه های نماز جمعه اهمیت زیادی در راهنمایی جامعه و جهت دهی آنها به سوی التزام به دین و منافع عراق دارد.

این افراد گفته اند که از نظر آنها صداقت ویژگی مهم آیت الله سیستانی است و ایشان همواره از تبلیغات و شعارهای بیهوده دوری می کند و از روش های رسانه ای و تبلیغاتی گمراه کننده برای ترویج خود استفاده نمی کند و برخی از افراد نیز گفته اند میزان تاثیر خطبه های نماز جمعه تاثیر زیادی در زندگی شخصی و روابط خانوادگی آنها داشته است.

اما ناظران و تحلیلگران بر این باورند که تاثیر این خطبه ها از آن جهت است که عرصی سیاسی کشور از فقدان افراد و شخصیت های نخبه رنج می برد و آیت الله سیستانی توانسته این خلأ را به خوبی پر کند، اما برخی دیگر بر این باورند که تاثیر این خطبه ها به خاطر جایگاه معنوی مرجعیت شیعه است.

معنویت بالای آیت الله سیستانی

غالب حسم الشابندر نویسنده و اندیشمند عراقی در این باره می گوید: تاثیر خطبه ها و سخنان مرجعیت شیعه در درجه اول به خاطر معنویت بالای آیت الله سیستانی می باشد.

وی بر این باور است که این میزان تاثیر بیش از آنکه به خاطر جایگاه مرجعیت و فقاهت و سیادت باشد، به خاطر معنویت بالای آیت الله سیستانی است و اینکه ایشان در موضع گیری های خود به مبانی فقهی توجه دارد نه به سود و ضررهای سیاسی و حزبی.

وی افزود: کسانی که گاهی به نظرات سید سیستانی اشکال می گیرند، از مبانی نظریات و موضع گیری های ایشان اطلاعی ندارند.

آیت الله سیستانی ضامن امنیت عراق

از سوی دیگر حسن الفرطوسی نویسنده و روزنامه نگار مقیم کویت می گوید: راز تاثیر سخنان و موضع گیری های آیت الله سیستانی در جامعه عراق به اعتدال دینی ایشان باز می گردد.

وی افزود: آیت الله سیستانی در طول مدتی که در واقعیت های دینی و سیاسی و اجتماعی عراق دخالت می کند ثابت کرده که به واقع ایشان ضامن امنیت عراق است و موضع گیری های ایشان هیچ تردیدی در این زمینه ایجاد نمی کند، زیرا ایشان توانسته اطیاف و گروه های مختلف عراقی را متحد سازد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha