جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دبیر کنگره شهدای رسانه

حوزه/ خوشبختانه حوزه‌های علمیه به صورت تخصصی به سینما توجه دارند، به نحوی که برخی رشته‌های هنری در موسسات حوزوی تدریس می‌شود.

حجت الاسلام علی‌رضا رستگاران، دبیر کنگره شهدای رسانه در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره نقش روحانیت در سینما و تلویزیون گفت: اگر بخواهیم حضور روحانیت را به لحاظ شخصیت و کارکتر در سینما و تلویزیون مورد ارزیابی قرار دهیم تنها باید به بعد از انقلاب اسلامی توجه کنیم، چون قبل از انقلاب به هیچ نشانه‌های از حضور روحانیت را در آثار سینمایی و تلویزیونی نمی‌بینیم، اما بعد از انقلاب درباره این حضور به چند صورت می‌توان بحث کرد.

* آشنایی قاب سینما با روحانیت

وی افزود: فیلم‌هایی که در ابتدای انقلاب تولید می‌شد، روحانی تنها در قالب یک پوشش وجود داشت. یعنی فردی که تنها لباس روحانیت را می‌پوشید، ایفاگر نقش این قشر بود، البته گاها دیالوگ‌هایی هم داشته‌اند، اما این بیانات به موعظه‌هایی خلاصه می‌شد که به صورت کلامی بیان می‌گردید. پس از گذر زمان این جایگاه در سینما بهبود یافت و امروز شاهدیم شخصیت‌هایی که از روحانیت در سینما و برخی فیلم‌های تلویزیون تصویر می‌شود، شخصیت‌پردازی منسجمی دارد و مشخص است کارگردان و نویسنده پیرامون این قشر تحقیقات لازم را انجام داده است.

* ورود تخصصی حوزه به هنر هفتم

ددبیر کنگره شهدای رسانه ادامه داد: خوشبختانه حوزه‌های علمیه به صورت تخصصی به سینما توجه دارند، به نحوی که برخی رشته‌های هنری در موسسات حوزوی تدریس می‌شود، البته در گذشته‌های دور هم شاهد برخی هنرها از جمله خوشنویسی در حوزه بوده ایم، اما طی سال‌های اخیر، نگاه به هنرهای جدید نیز در دستور کار مراکز دینی قرار گرفته است.

حجت الاسلام رستگاران افزود: فضای به وجود آمده نشأت گرفته از رهنمودهایی است که حضرت امام (ره) نسبت به هنر داشتند و اگر غیر از این بود، این روزها سینما چنین جایگاهی در بین حوزه‌های علمیه نداشت.

وی درباره دانشکده صدا و سیما در قم گفت: راه‌اندازی این دانشکده در یکی از بزرگترین اقدامات در فراگیر کردن سینما در بین روحانیت است. نکته جلب اینجاست شرط ورود به این دانشکده، طلبه بودن است. اتفاقی که به نظرم به شدت مهم و با اهمیت است، البته اتفاقات مشابه دیگری هم نظیر آنچه که در جامعه المصطفی روی داده نیز، به نوعی در راستای پرداختن به هنر هفتم است که باید به صورت جدی حمایت شود تا در آینده شاهد حضور بسیار پررنگ روحانیت در سینما باشیم.

* دیر متوجه سینمای دینی شده ایم

دبیر کنگره شهدای رسانه اعلام کرد: البته به نظرم کمی دیر متوجه اهمیت این حوزه شده‌ایم. در کشورهای غربی به ویژه هالیوود سالهاست به سینمای دینی به صورت ویژه توجه می‌شود. این رویکرد تنها به خواست کارگردان یا کمپانی سازنده رخ نداده، بلکه در بسیاری از مواقع مراکز دینی به ویژه واتیکان حامی این تولیدات بوده‌اند و آنها دریافته‌اند قدرتی که سینما در جذب تماشاگر دارد قابل مقایسه با آنچه که موعظه یا منبر انجام می‌دهد، نیست.

* صهیونیست ها بیشترین سرمایه گذاری را در سینما دارند

حجت الاسلام رستگاران اضافه کرد: یک منبر موفق نهایتا چند هزار نفر مخاطب دارد، اما یک فیلم سینمایی میلیونها نفر را می‌تواند پای گیرنده‌های تلویزیون بکشاند. این مسئله اتفاقی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت.

وی گفت: صهیونیست‌ها طی دهه‌های اخیر سرمایه‌گذاری کلانی کرده‌اند تا خود را قوم مظلوم تاریخ نشان دهند. برای رسیدن به این خواسته نیز بیشترین هزینه‌ها را می‌کنند، چون می‌دانند به این طریق قادرند مردم را آنگونه که می‌خواهند جذب کنند.

* روحانیت به بخش معنایی سینما توجه کند

دبیر کنگره شهدای رسانه در پاسخ به این سوال که حضور طلبه‌های جوان را در سینما در چه بخش‌های مفید می‌داند، گفت: به نظرم کارکرد روحانیون در سینما باید معطوف به بخش معنایی کار شود، چون در اینجاست که می‌توان تاثیرگذار بود. برای همین اگر فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی به صورت ویژه مد نظر طلبه‌های جوان باشد، دست آوردهای خوبی نصیب سینمای کشورمان خواهد شد. در این میان از سینماگرانی که همواره به مذهب و دین تعلق خاطر دارند، تقاضا دارم همچون گذشته آغوششان برای همکاری با حوزه‌ها باز باشد تا در سایه این ارتباط نزدیک بهترین دست آوردها را برای سینما و انقلاب به ارمغان آوریم.

حجت الاسلام رستگاران در پایان با بیان اینکه بسیج صدا و سیما سعی می‌کند ارزش‌های انقلاب را در آثار نمایشی تلویزیون جاری کند، بیان کرد: تلاش ما این است شرایطی را به وجود آوریم تا فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون قادر باشند به بهترین نحو ممکن مفاهیم اسلامی و انقلابی را در تولیدات جاری کنند. هرچند هنوز راه برای طی کردن بسیار است، اما در این میان همکاری هنرمندان متعهد با بسیح صدا و سیما می‌تواند کمک‌های شایان توجهی به این عرصه نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha