جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 369058
۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
آیت الله حسن سعید تهرانی

حوزه/ مرحوم آيت اللّه سعيد تهرانی در سال ۱۳۳۷ق. برابر با ۱۲۹۸ ش. ديده به جهان گشود و تحصيلات خود را در تهران سپس در قم به پايان رسانيد؛ آن گاه براى تكميل، رهسپار نجف اشرف گرديد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، درختان ريشه دار و تناور پيوسته ميوه مى دهند و در مقابل حوادث مقاوم و پابرجا مى باشند و در سايه گسترده آنها گروهى استراحت مى كنند و مردم پيوسته به آنها عشق مى ورزند، زيرا حيات خود را در گرو آنها مى دانند.

انسان هاى بزرگوار، عالمان دلسوز و فقيهان خدمتگزار كه پاسى از عمر خود را با كمال وارستگى در تحصيل علم سپرى مى كنند، و در راه آرمان بزرگ خود (هدايت مردم) سر از پا نمى شناسند، همان مصداق كلمه طيّبه الهى هستند كه ريشه محبت در اعماق قلوب مردم دارند و شاخه هاى بلند و سر به فلك كشيده آنها، محيط زندگى را پر طراوت و پرثمر مى سازند چنان كه مى فرمايد: «أَلَمْ تَرَكَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَة طَيِّبَة أَصْلُها ثابِتٌ وَفَرْعُها فِى السَّماء»(ابراهيم/24).

عالم بزرگوار مرحوم آيت اللّه حاج شيخ حسن سعيد تهرانى فرزند آيت اللّه حاج ميرزا عبداللّه تهرانى، و نوّه مجتهد بزرگ، مرحوم حاج ميرزا مسيح تهرانى كه بانى مسجد چهل ستون در قلب تهران و فقيه نامورى است.

مرحوم آيت اللّه سعيد تهرانی در سال 1337ق. برابر با 1298 ش. ديده به جهان گشود و تحصيلات خود را در تهران سپس در قم به پايان رسانيد؛ آن گاه براى تكميل، رهسپار نجف اشرف گرديد و از محضر سه مرجع بزرگ زمان حضرات آیات: حكيم، خوئى و حلّى بهره كافى برد و بيش از همه در دروس مرحوم حلّى حاضر مى گشت و آن چه كه از محضر پرفيض آن عالم بهره مى گرفت، مى نوشت و اخيراً تقريرات او را در دو جلد به نام دليل العروة و مكاسب به طبع رسانده اند.

از خصوصيات اين روحانى عاليقدر اين بود كه به درخواست حاجت مندان در حدّ امكان، پاسخ مثبت مى داد.

از ديگر ويژگي هايش، تواضع و فروتنى او بود به گونه اى كه مى توان گفت: در اين ويژگى، بى نظير بود او با تمام وجود به اسلام و تشيع عشق مى ورزيد و براى خدمت، شب و روز نمى شناخت و مرض و بيمارى مانع از كار نبود.

از آثار بزرگ او تأسيس كتابخانه عمومى عظيمى در جنب مسجد چهل ستون تهران است كه قريب بيست و هفت هزار جلد كتاب دارد و پيوسته مورد توجه جوانان، محققان و افراد فرزانه است.

*خدمات قرآنی

از ديگر خدمات او در زمينه قرآن كريم دو كار مشترك و ماندنى است:

1. تأسيس گنجينه قرآن كريم و از هر قرآن چاپى و احياناً خطى يا ترجمه هاى مختلف، نسخه اى گردآورى نموده، نمونه اى را در آن گنجينه به نمايش گذاشته است.

2. تشكيل مؤسسه انتشاراتى به نام دايرة المعارف قرآن است كه تاكنون دوازده جلد آن به زبان فارسى و يك جلد آن به زبان عربى منتشر شده است.

چراغ عمر مرحوم آيت اللّه سعيد پس از هشتاد سال نورافشانى در سال 1417ق به ظاهر خاموش شد و روح پاكش به ملكوت اعلى پيوست؛ و در شیخان قم به خاک سپرده شد اگر ممكن باشد مرگ او را در يك عبارت، خلاصه و بيان كنيم، شايسته است بگوييم: عاش سعيداً و مات سعيداً. خداوند او را بيامرزد و روح پاكش را با مولايش اميرمؤمنان عليه السَّلام محشور گرداند.

فهرست برخى از آثار

آثار جاودان آيت اللّه حسن سعيد تهرانى نشانه حيات مستمر او در ميان ماست در اين جا به برخى از آثار او اشاره مى كنيم:

1. دليل العروة. 2. مكاسب. 3. إلى علماء الإسلام 4. پيغمبر (ص) با شما سخن مى گويد. 5. على از ديدگاه وحى. 6. حسن وحسين با قيام و سكوت. 7. فاطمه زهرا عليها السَّلام. 8. پيام فاطمه عليها السَّلام. 9. پيام امام حسن عسكرى.10. سيدالشهداء با شما سخن مى گويد. 11. مهدى اهل بيت. 12. خدا و مهدى عليه السَّلام. 13. شهر رمضان. 14. اميرالمؤمنين با شيعيان سخن مى گويد. 15. امام صادق عليه السَّلام. 16. امامت و ولايت از نظر على بن موسى الرضا عليمها السَّلام. 17. نور الأبرار. 18. مبعث. 19. پيامبر اسلام صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم. 20. امام حسين عليه السَّلام.

21. امام حسن عليه السَّلام . 22. الغدير وما أدريك ما الغدير.

 

منبع: سيماى فرزانگان، آیت الله العظمی سبحانی ج 2، ص، 651-647.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha