جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتابی غلوّ و برتربینی ناروا

حوزه/ کتاب «غلوّ و برتربینی ناروا» در متون و فرهنگ اسلامی به قلم حجت الاسلام والمسلمین علی رضایی بیرجندی به منظور بیان اندیشه های افراط گر نگاشته شده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» کتاب مذکور به دنبال تبیین اندیشۀ غلو و پی آمدهای آن و نیز راه های مقابلۀ آن در آیات و روایات است؛ بر اساس مهم ترین یافته های این تحقیق، اعتقاد به الوهیت اشخاص، حلول خدا در انسان، تناسخ، تشبیه، و تفویض امر عالم به برخی انسان ها از مهم ترین اعتقادات غالیان بوده که گاه به انگیزۀ ارتزاق و کسب درآمد، گاه به خاطر اغراض غیرالهی و گاه ناتوانی در درک حقایق دینی و گاه به منظور اباحه گری مطرح می شده است.

اما باید دانست در قلمرو توحید، غالی کسی است که رهبران الهی را از مقام عبودیت و بندگی فراتر ببرد و آن ها را خدا و یا مصدر افعال خدا بپندارد؛ مثلاً بگوید: آنان خالق زمین و آسمان هستند(شرک در خالقیت) یا معتقد باشد که تدبیر نظام آفرینش-پس از ایجاد- به دست آن هاست و آن ها رازق، محیی و ممیت می باشند( شرک در تدبیر). یا بگوید: امر تشریع به آنان واگذار شده و تحریم و تحلیل در دست آن هاست (شرک در تقنین).

کتاب «غلوّ و برتربینی ناروا» در سه بخش اصلی و 8 فصل ارائه گردیده که سه بخش آ« عبارتند از: «کلیات و مفاهیم»، «علل، زمینه ها و پی آمدهای غلوّ»، «راه های مبارزه با غلو در قرآن و روایات».

عناوین فصل های هشت گانه شامل: «واژه شناسی»، «غلو در قرآن»، «غلو در روایات»، «موارد غلو»، «زمینه هاو علت های غلو»، «پیامدهای منفی غلو»، «قرآن و مبارزه با غلو» و «مبارزۀ اهل بیت (ع) در برابر غالیان» می باشد.

این کتاب با مقدمه آیت الله درّی نجف آبادی منتشر شده است.

کتاب «غلوّ و برتربینی ناروا» به قلم حجت الاسلام والمسلمین علی رضایی بیرجندی در 142 صفحه منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان آیت الله غفاری، حدفاصل غفاری 12و10 مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن: 32425034-056 تماس بگیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha