پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله وحید

حوزه/ متاسفانه افرادی در حالی که تیمم کردن نیز بلد نبودند خلیفه مسلمین شدند و امام علی(ع) که می فرمود که از من سوال کنید قبل از اینکه از میان شما بروم را خانه نشین کردند و این چنین مسلمانان را گرفتار کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، حضرت آیتالله وحید خراسانی ،امروز صبح در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفتند: خداوند متعال در خصوص روز قیامت مباحثی در قرآن بیان کرده است که فهم آن برای بشر مقدور نیست.

ایشان افزودند: اگر بشر بتواند به برخی از معانی معاد پی ببرد از همان گزارش هایی خواهد بود که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است.

این مرجع تقلید بیان کردند: یکی از مسایلی که خداوند متعال در خصوص روز قیامت بیان فرموده است، مبحث حاضر شدن اعمال انسان نزد انسان ست.

معظم له گفتند: در خصوص آیه «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ‏»باید گفت که منظور از این آیه آن نیست که انسان در قیامت به اندازه مثقال خیری که کرده پاداش و در مقابل مثقال بدی که کرده مجازات می شود، این مساله گرچه درست است ولی منظور این آیه آن است که انسان این عمل را حتی در مقابل خود مشاهده می کند.

این مرجع تقلید بیان کردند: حشر و نشر انسان در روز قیامت و با صیحه آسمانی مساله ای بس شگرف است؛ آنجا که انسان ها به صورت حیوانات مختلف از خوک و گرگ و... از خاک بر می خیزند؛ انسانها با روی آدم به خاک رفته و با روی حیوان از خاک بر می خیرند.

ایشان گفتند:  در این میان تنها کسانی که تقوای الهی پیشه کرده اند و در این دنیا همچون آدمی زندگی کردند به صورت آدم در قیامت ظاهر می شود.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با ذکر این مطلب که صیحه آسمانی نوزاد یک روزه را پیر میکند، افزودند: در سوره «تکویر» بیان شده است که این روز روزی است که ستارگانی که عمری میلیاردی در سال نوری دارند خاموش شده و دریاها آتش می گیرند؛ پس کسانی که با یاد این روز، شب ها به  عبادت و تهجد پرداخته و از خوف خدا همیشه در حال رعایت تقوا هستند  به سلامت می گذرند.

ایشان با اشاره به داستان مرد بادیه نشین و گریه او از قرائت آیات سوره زلزال، از سوی پیامبر(ص)، گفتند: این کیفیت از بینش به خاطر درک مفهوم ولایت پیامبر(ص) و حقانیت آیات الهی و تدبر و ایمان کامل به آیات الهی است، ولی متاسفانه اجازه ندادند که همه مردم این فهم را پیدا کنند.

این مرجع تقلید اظهارکردند: متاسفانه افرادی در حالی که تیمم کردن نیز بلد نبودند خلیفه مسلمین شدند و امام علی(ع) که می فرمود که از من سوال کنید قبل از اینکه از میان شما بروم را خانه نشین کردند و این چنین مسلمانان را گرفتار کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha