جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کورش زارعی - بازیگر سینما

حوزه/ مطمئن باشید زمانی که بیننده به تولیدات خوب داخلی دسترس داشته باشد، هیچگاه بیننده شبکه‌های ماهواره ای نخواهد بود.

کوروش زارعی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره توجه به سبک زندگی اسلامی- ایرانی در تولیدات نمایشی، اظهار کرد: سالهاست رهبر فرزانه انقلاب درباره توجه به سبک زندگی اسلامی –ایرانی در تولیدات نمایشی به مسئولان تذکر می‌دهند، ایشان فرزانه از مدتها دریافته بودند این روزها دیگر جنگ با اسلحه‌ نیست، بلکه فرهنگ می باشد.

وی افزود: خانواده اصلی‌ترین جایی است که مورد توجه تولیدات سینمایی و ماهوره‌ای غرب می باشد، چون می‌دانند هسته اصلی هر حرکتی از خانواده شکل می‌گیرد و جامعه‌ای که خانواده ای پویا نداشته باشد، در دیگر بخش‌ ها نیز دستخوش آسیب خواهد شد.

زارعی یادآور شد: غرب برای دست‌یابی به این خواسته از دو مسیر وارد شده‌ ابتدا با ساخت و ترویج فیلم‌هایی که به صورت غیر مجاز وارد می‌شوند، یا اینکه به راحت‌ترین شکل از اینترنت قابل دستیابی هستند، اما راه دیگر که بسیار جدی‌تر است، برنامه‌های ماهواره می باشد، چون می‌دانند بخش عمده‌ای از جامعه بیننده این گونه شبکه‌ها هستند و آنها می‌توانند با استفاده از کانال های ماهواره ای به راحت‌ترین شکل  ممکن پیام مورد نظر خود را رواج دهند.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر(ع)» گفت: در ابتدا راه خود را با سریال‌های ارزان قیمت آمریکایی جنوبی آغاز کردند، اما بعد از مدتی دریافتند آن کارها به واسطه دور بودن از فرهنگ ایران، برایشان کارکرد لازم را ندارد. برای همین به سمت سریال‌های ترکیه ای گرایش کردند که متاسفانه تا حدودی به خواسته خود رسیده‌اند، البته جدیدا نیز به سمت سریال های فارسی ساز با حضور بازیگران ایرانی رفتند چون این آثار به دلیل اشتراکات فرهنگی توانسته راه خود را به برخی از خانواده‌ها باز کند. در این تولیدات، محور آسیب رساندن به خانواده است، یعنی با سست کردن روابط سعی می‌کنند ما را به آن سمت سوق دهند. برای همین می‌بینیم در این سریال‌ها عموما تعهد خانوادگی وجود ندارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: در این میان برخی ساده انگاران وجود دارند که فکر می‌کنند، برخی پیام‌های اخلاقی در آثار مورد نظر به معنای خوب بودن آنهاست، درصورتیکه این قبیل پیام‌ها، تنها برای فریب دادن تماشاگر است، تا بگویند ما تنها نگاه به مخاطب داریم، اما اگر بخواهیم تیزبیانه موضوع را بررسی کنیم، می‌بینیم در تمامی سریال‌ها همسران دائم در حال خیانت به یکدیگر هستند، البته بسیار متاسفم که تاثیرات این قبیل برنامه‌ها در برخی فیلم‌ها و سریال‌های ما نیز تاثیرگذار بوده و شاهد رواج خیانت در آثار نمایشی هستیم.

این بازیگر ادامه: البته منظور از گفته فوق این نیست که از نشان دادن آسیب‌ها غافل باشیم، یا اینکه معضلات اجتماعی را نشان دهیم، اما به شرطی که اگر در کاری خیانت را تصویر می‌کنیم در مقابل، تعهد و پاکدامنی را هم نشان دهیم و بگویم عاقبت هر کدام از این دو راه به کجا خواهد انجامید؟ در این شرایط تماشاگر می‌تواند قضاوت صحیحی از موضوع داشته باشد.

زارعی درباره راهکار مبارزه با جنگ نرم و ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی در جامعه گفت: تجربه نشان داده برای پاسخ گویی به این قبیل هجمه‌ها، بهترین مسیر راه فرهنگی است، یعنی با کارهای ناب فرهنگی می توانیم سد راه آنان شویم. لذا باید تا حد امکان کیفیت و کمییت تولیدات نمایشی را بالا ببریم تا دیگر فرصتی پیش نیاید که تماشاگر ایرانی بخواهد بیننده آثار ماهواره‌ای باشد، چون مطمئن باشید زمانی که بیننده به تولیدات خوب داخلی دسترس داشته باشد، هیچگاه بیننده شبکه‌ها ماهواره ای نخواهد بود. برای مثال چند درصد از مخاطبان ما در زمان پخش سریال‌های «کیمیا» و «در حاشیه 2» بیننده شبکه‌های ماهواره‌‌ای است؟ پاسخ به این سوال به بسیاری از مسائل پاسخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه هجمه رسانه‌های معاند تغییر کرده، به صورتی ‌که با جذب برخی بازیگران و فیلمسازان ایرانی می‌خواهند از داخل به ما ضربه زنند.

زارعی یادآور شد کمّییت تولیدات نمایش ما پایین آمده، برای همین برخی بازیگران یا دیگر عوامل کارهای نمایشی برای گذاران زندگی مجبور می‌شوند به شبکه‌های خارج از کشور بروند، البته هنرمندی که تعهد داشته باشد، دست به این اقدام نمی‌زند، اما نمی‌شود توقع داشت همه از چنین مزیتی بهره برده باشند، بنابراین با فراهم کردن بازار کار برای همه عوامل سینما و تلویزیون، شرایطی به وجود آوریم تا کسی تمایلی نداشته باشد به شبکه‌های دیگر مهاجرت کند.

این بازیگر سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: فعالیت های فرهنگی در یک پروسه کوتاه مدت نتیجه نمی دهد، اگر می‌خواهیم در این حوزه سرمایه گذاری کنیم، باید زمان لازم را برای نتیجه‌دهی در اختیار داشته و بخش‌های مختلف فرهنگی نیز در آن مشارکت فعال داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha