پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرحوم حاج ملا علی کنی

حوزه/ مسجد محل عبادت مومنان و خانه خداوند متعال بر روی این کره خاکی است که علاوه بر عبادتگاه، مرکز تعلیم آموزه های دینی و تربیت بندگان خداست؛ با توجه به اهمیت این مکان مقدس نه تنها تخریب آن مذموم است بلکه رونق آن بر مسلمین لازم است.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می فرماید:

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ  فیل/1

آيا نديدى و كه پروردگارت با اصحاب فيل ( كه براى تخريب خانه خدا آمده بودند) چه كرد؟

آینه:

حکایت؛ در زمان مرحوم کنی می‏خواستند کاخ سلطنتی بسازند، اما مسجدی در محل کاخ واقع بود که به نقشه ساختمان نقص وارد می‏کرد لذا شاه از علمای دربار استفتاء کرد آیا می شود مسجد را خراب کنند و ساختمان سلطنتی بسازند و در عوض زمین دیگری برای مسجد معین کنند!؟

چند نفر از علمای دربار اجازه دادند، اما با توجه به ارادتی که شاه نسبت به مرحوم کنی داشت، عده ای را خدمت مرحوم آقای کنی فرستاد تا ایشان کتباً اجازه بدهد، آقای کنی فرمود: فردا به دربار آمده و در همانجا امضاء می‏کنم.

شاه و درباریان از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدند و دستور داد مقدمات پذیرائی را فراهم نمایند، وقتی آقای کنی تشریف آوردند، شاه شخصاً مشغول پذیرائی شد، بعد طومار را که راجع به خراب کردن مسجد بود، در میان سینی گذاشتند و با قلم و دوات آوردند تا به امضای ایشان برسد. 
مرحوم کنی طومار را برداشت و ملاحظه کرد و در ذیل آن چیزی نوشت و امضاء کرد و فوری بلند شد.

 شاه و درباریان آقا را با کمال احترام بدرقه نمودند، شاه با خوشحالی زیاد آمد طومار را برداشت و دید که نوشته: «الم ترکیف فعل ربک باصحاب الفیل!» شاه از این موضوع بسیار ناراحت شد لذا ساخت آن قصر تا زمان فوت این مرد بزرگ به تاخیر افتاد.1     

با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha