سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست خبری پذیرش حوزه های علمیه - حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی معاون آموزش حوزه

حوزه / پذیرش حوزه های علمیه در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ آغاز شده است و ظرفیت پذیرش برای سال تحصیلی آینده ۱۷ هزار طلبه جدیدالورود خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین فرحانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: جمع بندی نهایی در خصوص پذیرش سال تحصیلی 9۶ -9۵ حوزه های علمیه در ستاد پذیرش حوزه با حضور آیت الله حسینی بوشهری و معاونت های مختلف تشکیل شد.

وی افزود: بر این اساس ، ثبت نام علاقه مندان برای حضور در حوزه های علمیه کشور از 4 بهمن ماه آغاز شده است و تا 20 فروردین سال 95 نیز ادامه خواهد داشت.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه بیان کرد: ظرفیت پذیرش سال تحصیلی حوزه های علمیه، 17 هزار نفر است که این ظرفیت پذیرش به علاوه آزمون و مصاحبه و  سایر مراحلی است که پس از این آزمون انجام می شود.

وی گفت: اعلام این ظرفیت به این معنی نیست که همه این ظرفیت تکمیل خواهد شد؛ با توجه به بررسی که از مدارس علمیه انجام شده است و مدارسی که از نظر آموزشی و تهذیبی و تبلیغی و پژوهشی آمادگی لازم را دارند ظرفیت پذیرش با نظر کارشناسی مدیران و اساتید تعیین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی بیان کرد: جذب این تعداد علاقه مند به حضور در حوزه در 419 مدرسه علمیه کشور که شامل 368 مدرسه بلند مدت و مابقی سفیران هدایت انجام می شود؛ در این راستا نیز 50 مرکز آزمون در استان ها و شهرستان های مختلف کشور فعال خواهند شد.

وی گفت: به منظور تسهیل حضور داوطلبان برای شرکت در امتحان، امسال چهار مرکز جدید نیز به مراکز امتحانی اضافه شده است و سوالات نیز از چهار مقطع تحصیلی طراحی شده است که شامل پایان دوره دبیرستان و سیکل و دیپلم و بالای دیپلم است.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: آزمون سراسری پذیرش حوزه های علمیه نیز ساعت 9 صبح جمعه 27 فروردین ماه سال آینده انجام می شود و نتایج آزمون نیز در روز 30 اردیبهشت ماه اعلام می شود و طلاب پس از قبولی در آزمون در مصاحبه و سپس دوره اختبار و تثبیت که در تابستان انجام می شود شرکت می کنند.

وی اظهارکرد: این دوره اختبار و تثبیت در تابستان برگزار می شود و شامل دو دوره میثاق طلبگی که ماهیت اخلاقی و تهذیبی دارد و یک دوره آموزشی می شود؛ این دوره به گونه ای طراحی شده است که اگر طلبه ای نخواست وارد حوزه شود و یا شرایط خاص حضور را نداشت بتواند از این دوره یک ماهه حداکثر استفاده معنوی و اخلاقی را ببردکه در  مرداد ماه 95 برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی بیان کرد: ستادهای پذیرش استانی در این زمینه فعال شده اند و کار اطلاع رسانی از طرق مختلف شامل مراکز رسانه ای چون صداوسیما و تریبون نمازهای جمعه و مدارس و دبیرستان ها انجام می شود؛ همچنین مبلغانی در سطح استان ها در مدارس فعال می شوند تا با معرفی ظرفیت های حوزه، زمینه جذب دانش آموزان با استعداد و علاقه مند به فراگیری علوم حوزوی ایجاد شود.

وی گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر کاهش ظرفیتی در میزان داوطلبان حضور در آزمون انجام نشده است و همیشه وضعیت باثباتی بین 19 تا 23 هزار نفر در زمینه حضور در آزمون در کشور حفظ شده است؛ سال گذشته 23 هزار نفر در آزمون ورودی حوزه های علمیه شرکت کردند که البته اگر موارد دیگر را نیز به این مساله اضافه کیم مجموع متقاضیان حوزه در طول ساله به 25 هزار نفر می رسد.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه اظهارکرد: برای پاسخ به مطالبات رهبر و مراجع در حوزه تلاش های ارزشمندی صورت گرفته است که برخی از این ها به ثمر نشسته است؛ سطح یک نظام جدید حوزه در 11 مدرسه علمیه کشور به شکل آزمایشی انجام شده و سال آینده در کل کشور توسعه پیدا خواهد کرد و سال آینده تمام مدارس بر اساس نظام جدید فعالیت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی اظهارکرد: بر اساس سرفصل های مصوب اقدام به تدوین متون آموزشی جدید شده است و این متون آموزشی به شکل آزمایشی نیم سال اول را به پایان رسانده است و با توجه به بازخورد مناسب آن و رفع مشکلات و نقایص آنها در آینده به عنوان متن اصلی در دروس حوزه مورد استفاده قرار می گیرد ولی حوزه باید متون اساسی علمی حوزه با نظر علما و مراجع بزرگ حوزه نهایی شود.

وی از راه اندازی مدرسه فقه و اصول برای استعدادهای برتر حوزه خبرداد و گفت: سال آینده تحول عمده ای در زمینه زبان آموزی در حوزه انجام می شود؛ این کار در هشت استان آغاز شده است، ولی در سال آینده 480 ساعت آموزش زبان با اولویت زبان عربی در تقویت حوزه گنجانده خواهد شد.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه  اظهارکرد: در این زمینه با شناسایی 70 استاد بومی در استان ها این فعالیت آغاز شده است و طلاب در حال حاضر در دو تابستان نسبت به یادگیری مکالمه زبان در مراکز خود اقدام خواهند کرد.

خاطرنشان می شود: علاقه مندان برای تحصیل و ثبت نام در حوزه های علمیه  و اطلاع از جزئیات باید به سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه به نشانی http://howzeh.org مراجعه کنند.

 

پذیرش حوزه های علمیه سراسر کشور

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    شرایت ثب نام