پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شهید حقانی

حوزه/ اين شهيد مظلوم، بي سر و صدا و در نهايت اخلاص در مجلس فعّاليت مي كرد و حقيقتاً به جاي چهار نفر در كميسيون كار مي كرد و از آنجا كه ما در جبهه حضور داشتيم وظايف بنده و شهيد چمران را هم ايشان انجام مي داد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین غلامحسين حقاني از شاگردان امام خمینی(ع) بود که درس مبارزه را از مکتب ایشان آموخت و از همان آغاز نهضت اسلامی به رهبری بنیانگذار انقلاب همگام با دیگر عالمان کشور مبارزه آشتی ناپذیری را علیه رژیم پلهوی آغاز کرد.

* ولادت

در يكي از روزهاي سال 1320ش. در خانواده اي روحاني، فرزندي متولّد شد، كه نام زيباي غلامحسین را بر او نهادند. غلامحسين دوران كودكي را در قم آغاز و سپس همراه خانواده به تهران كوچ نمود.

* تحصيلات

خانواده شهيد حقّاني مي نويسند: وی از هوش سرشاري برخوردار بود به گونه اي كه سال پنجم و ششم را در تهران به طور جهشي خواند و بعد از پايان تحصيلات ابتدايي، دروس حوزه را در محضر پدر بزرگوارش و همچنين در مدرسه مجتهدي آغاز كرد. سيزده سال بيش نداشت كه براي ادامه تحصيلات خويش وارد شهر قم شد و بعد از گذشت چند سال از اشتغال به دروس حوزه، همزمان تحصيلات دبيرستان خود را زير نظر شهيد دكتر بهشتي در مدرسه دين و دانش به پايان رسانيد.

غلامحسين پس از طي مراحل اوّليه تحصيلات جديد و حوزوي در تهران، به شهر مقدس قم عزيمت نمود و در محضر بزرگان اين شهر به فراگیری علوم پرداخت. شهيد حقاني در اين سال ازدواج نمود كه ثمره اين ازدواج 6 فرزند مي باشد.

استادان شهيد حقاني در تهران حجت الاسلام شيخ محمد حقّاني (پدر) و آيت الله مجتهدي بودند.

اما اساتید وی در قم؛ آيت الله محقق داماد، آيت الله مرتضی حائري، آيت الله حاج شيخ عباسعلي شاهرودي و شهيد استاد مطهري.

* تأليفات

اين روحاني دانشمند، جزوات بسياري نوشت و بدون ذكر نام مؤلف از طريق مؤسسه «در راه حق» منتشر ساخت؛ در سال 1344ش. كتاب «اسلام پيشرو نهضت ها» را به همراه آقاي محمد مصطفوي كرماني تأليف و منتشر ساخت.

* مبارزات

شهيد حقاني از شاگردان امام خميني (ره) بود و همانند ديگر شاگردان برجسته آن استاد، درس مبارزه را از ایشان آموخت. وي چندين بار در شهرهاي شيراز، كرمان، بندرعباس توسط ساواك تحت تعقيب و پيگيري قرار گرفته و دستگير شد.

او از سال 1342 كه نهضت اسلامي به رهبري امام راحل شروع گرديد، همگام با ديگر عالمان قم و سراسر كشور عليه رژيم پهلوي، مبارزه آشتي ناپذيري را آغاز كرد.

شهيد حقاني در سال 1350ش. براي اوّلين بار بعد از يك سخنراني افشاگرانه كه در يكي از مساجد شيراز انجام داد، توسط مأموران ساواك دستگير و به چند ماه زندان محكوم گرديد؛ در سال 1354ش. مجدداً دستگير و به 12 سال حبس محكوم شد كه 7 ماه آن را در زندان كميته گذراند 4 ماه آن، مرتباً با شكنجه همراه بود. او 6 ماه در زندان اوين بدون ملاقات و 11 ماه در زندان قصر محبوس بود. در ايام زندان در اثر شكنجه پيراهن اين شهيد عزيز پاره و خوني شده بود، بعد از رهايي از زندان در اوايل انقلاب، روزي به خانواده خود سفارش مي كند كه آن پيراهن خوني با همان هيئت به هنگام مرگ با وي دفن شود.

شهيد حقاني در اوج مبارزات و فشارهاي ملّت عليه رژيم سرسپرده پهلوي، همراه تعداد ديگر از زندانيان آزاد شد.

* خاطره ای از پدر شهید

حجت الاسلام شيخ محمد حقاني پدر بزرگوار شهيد مي گويد: او در دوران كودكي اخلاق حميده اي داشت و تا آنجا كه به ياد دارم، غلامحسين در سني كه روزه گرفتن براي او واجب نبود در ماه مبارك رمضان روزه دار بود در آن موقع حجت الاسلام نبوي امامت جماعت مسجد محل را به عهده داشتند، به خاطر احترامي كه براي او قائل بود، غلامحسين را براي افطار دعوت مي كرد بايد بگويم كه به عبادت و بندگي خداوند از همان كودكي دل داده و نمازش حتي الامكان قضا نمي شد.

* تبلیغ در کشورهای عربی

شهید حقانی به زبان عربی تسط كامل داشت از اين رو به همراه هيئت هاي اعزامي به كشورهاي عربستان، سوريه، لبنان، يمن شمالي و يمن جنوبي سفر كرد و در مجامع عمومي براي ملت هاي مسلمان سخنراني هاي مفصل ايراد نمود تا آنان را با انقلاب اسلامي ايران آشنا سازد.

* مسئوليت های شهید پس از انقلاب

مسئول دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، نماينده امام و رياست دادگاه و حاكم شرع استان هاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان، امام جمعه بندرعباس، عضو شوراي عالي تبليغات اسلامي، دبير شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، سرپرست سازمان تبليغات اسلامي، نماينده مردم بندرعباس در مجلس شوراي اسلامي.

* شهيد حقاني در سنگر مجلس

روحاني شهيد غلامحسين حقّاني در مجلس شوراي اسلامي نقش مؤثري داشت و در راه سامان دادن مسائل و مشكلات آن دوره از مجلس تلاش وافری از خود نشان می داد. وی در كميسيون دفاع، معاونت مقام معظم رهبري آيت الله العظمي خامنه اي و شهيد چمران را بر عهده داشت.

مقام معظم رهبري در ديداري با خانواده شهيد مي فرمايد: اين شهيد مظلوم، بي سر و صدا و در نهايت اخلاص در مجلس فعّاليت مي كردند و حقيقتاً به جاي چهار نفر در كميسيون كار مي كردند و از آنجا كه ما در جبهه حضور داشتيم وظايف بنده و شهيد چمران را هم ايشان انجام مي داد. بعد از شهادت ايشان كميسيون دفاع حقيقتاً بي پدر شد و امور كارها از آن شور و حال به سرعت به كاستي گراييد.

* روشنگري شهيد حقاني در مجلس شوراي اسلامي

شهيد غلامحسين حقاني نماينده بندرعباس يكي از ناطقين قبل از دستور در يكي از جلسات چنين گفت: مجلس به طور مسلّم بايد تابع خط مشي امام باشد و رهنمودهاي امام به طور مرتب الهام بخش ما باشد بعد از پيام ها و سخنراني هاي امام در چند روز قبل براي ما مقداري محسوس بود كه مي خواستند جريان انحرافي درست بكنند، امام در آن پيام ها لبه تيز فرمايشات خود را يكي به منافقين ضدخلق و ديگر به مسأله پاكسازي و تصفيه وزارتخانه ها و ادارات متوجه نمودند.

* شهادت

در هفتم تيرماه 1360ش. شهيد حقّاني پس از عمري تلاش ارزشمند در جنبه هاي مختلفِ سياسي، فرهنگي، علمي و خدمت در مسئوليت هاي خطير و روشنگري جامعه به همراه 72 گل لاله پرپر گرديد و خون او بر اوراق تاريخ باقي ماند تا سند مظلوميّت انقلاب اسلامي ايران باشد.

منبع: ستارگان حرم، ج، 5، ص، 24-11. اسماعيل محمدي كرمانشاهي، با تلخیص و ویراست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha