شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جواد افشار کارگردان سریال کیمیا

حوزه/ نکته عجیب اینجاست برخی از نقدهای منفی از قسمت‌های نخست شروع شد! این نکته برای من بسیار عجیب است که این گونه برای کاری که بیش از ۱۰۰ قسمت است پس از گذشت ۱۰ یا ۲۰ قسمت، نقدهایی منفی می‌نویسند.

جواد افشار، کارگردان سریال «کیمیا» در گفت‌‌وگو با خبرگزاری «حوزه» در پاسخ به این سوال که اثرش با انتقادات بسیاری مواجه شده است، گفت: منظور از انتقادات را درک نمی کنم، اگر منظور مردم هستند که در آمارهایی که گرفته شده، این نکته به اثبات رسیده، اکثر مردم سریال را پسندیده‌اند، اما اگر منظور منتقدان سینمایی هستند، باید بگویم در این زمینه ما شاهد حرمی سینوسی هستیم. یعنی برخی مواقع ما نقدهای خوبی را می‌خوانیم و برخی مواقع نقدهای بد دیده می‌شود. این امر هم برای کارهای نمایشی امری طبیعی است.

* سریال صد قسمتی را نباید زود نقد کرد

وی افزود: نکته عجیب اینجاست برخی از نقدهای منفی از قسمت‌های نخست شروع شد! این نکته برای من بسیار عجیب است که این گونه برای کاری که بیش از 100 قسمت است پس از گذشت 10 یا 20 قسمت، نقدهایی منفی می‌نویسند!

افشار گفت: آیا این کار کمی غیر حرفه‌ای نیست؟ وقتی اینگونه مسائل درباره کارهایی اینچنینی مشاهده می‌شود این تصور در ذهن به وجود می‌آید که نقدها از سر دلسوزی یا اصول نقد نویسی نیست.

* پاسخ به برخی ایرادات

این کارگردان ادامه داد: در برخی از نقدها می‌دیدم از نمایش آیفون تصویری در سکانسی به عنوان اهرمی برای کوبیدن کار استفاده می‌شود، درصورتیکه ما خود پیش از آنها چنین تصاویری را دیده بودیم، اما چاره‌ای برایمان نبود، چون ما شهرکی نداریم بتوانیم در آن تهران دهه 50 را بازسازی کنیم، برای همین چگونه می‌توانیم در تهران امروز دقیقا صحنه‌هایی بگیریم که در دهه پنجاه وجود داشته است.

وی گفت: موضوع دیگر که نباید آن را فراموش کنیم این است که در بسیاری از تولیدات مهم سینمای جهان نیز، چنین اتفاقاتی وجود دارد، اما هیچگاه درباره آن با دیدگاه تمسخر بحث نمی‌شود.

* اولین سریالی که سه مقطع انقلاب را روایت می کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای اولین بار در تلویزیون سریالی ساخته شده که در آن سه مقطع از تاریخ کشورمان در آن مورد توجه قرار گرفته است. این اتفاق به خودی خود امری مهم در سیماست، چون روایت انقلاب، دفاع مقدس و زمان حال در یک کار می‌تواند دست آوردهای بسیاری برای برنامه‌های نمایشی ما در پی داشته باشد. به عبارتی دیگر این دست تولیدات به بالا رفتن آگاهی مردم کمک می‌کند تا به گوشه‌ای از داشته‌های خود آشنا شوند و این رسالت سینما و تلویزیون است.

* خرمشهر را خوب به تصویر کشیده ایم

افشار در پاسخ به این سوال که صحنه‌های مربوط به خرمشهر بسیار زیبا و تاثیر‌گذار از کار در آمده، گفت: در این بخش ما انرژی بسیاری را صرف کار کردیم، چون با کمبود امکانات نشان داده، چنین صحنه‌های بسیار سخت بود، اما همه بچه‌ها هر آنچه که در توان داشتند، گذاشتند تا بتوانند گوشه‌ای از رشادت‌های مردم خرمشهر را مثال بزنیم. مثالاً حامد بهداد با تمام وجودش برای خلق شخصیت جهان آرا مایه گذاشت بدون این‌که مقدار نقش برایش مهم باشد. این اتفاق در تمامی عوامل حتی هنروران وجود داشت.

* از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس حمایت کنیم

وی در بخش دیگری از این گفت و گو افزود: مطلب دیگری که ذهن مرا به خود معطوف کرده، این است ما باید از کارهایی که در آن تاریخ انقلاب و دفاع مقدس روایت می‌شود حمایت کنیم، البته در این تولیدات نقص‌هایی نیز وجود دارد، همانگونه که در همه فیلم‌های بزرگ سینما هم ایراد وجود دارد، اما بیایم منصفانه به موضوعات بنگریم و از برخوردهای شخصی به کارهایی که در این حوزه تولید می‌شوند، پرهیز کنیم.

* سینما هم مانند تلویزیون به میدان بیاید

وی ادامه داد: متاسفانه این روزها تنها تلویزیون است که در حوزه انقلاب اسلامی دست به تولید فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌زند و ما از ساخت تولیدات اینچنین در سینما محروم هستیم، البته شاید دلیل این امر در نبود امکانات است، اما این مسئله نباید بهانه باشد تا ما نگاهی جدی به این حوزه نداشته باشیم، پیشنهاد می‌کنم، مجلس شورای اسلامی بودجه ای مشخص برای این دست تولیدات تعیین کند تا در آینده سینما نیز همانند دهه 60 نگاهی جدی به این حوزه داشته باشد.

* باز هم مانند کیمیا می سازم

افشار در پاسخ به این سوال که آیا باز هم به موضوعات اینچنین خواهد پرداخت، بیان کرد: دغدغه من برای ورود به سینما همین موضوعات بود، اما شاید تا به امروز فرصت چندانی برای پرداختن به موضوعات مورد نظرم نداشتم، البته در چند تله فیلم این حوزه را تجربه کرده بودم، اما سریالی با این حجم، جز افتخارات من است که بابت فعالیت در آن خرسند هستم. با این توضیح می‌خواهم بگویم اگر باز هم شرایط فراهم شود با کمال میل در این حوزه کار خواهم کرد.

* رسالت هنر هفتم بیش از گذشته است

وی در پایان تصریح کرد: تلویزیون و سینما رسالتی بیش از گذشته بر عهده دارند، چون در دهه‌های قبل رسانه‌های چون ماهواره یا اینترنت وجود نداشتند بخواهند ذهن تماشاگر را معطوف به خود کنند، برای همین امیدوارم در حوزه کارهای نمایشی، همت ملی جدی وجود داشته باشد تا در این زمان که به واقع از آن به عنوان جنگ نرم می‌توان نام برد، پیروز باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha