جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کنفرانس حقوق اقلیت های دینی در مراکش

حوزه/ اولین کنفرانس با موضوع "حقوق اقلیت های دینی در کشورهای اسلامی" با هدف دست یابی به چارچوب شهروندی دینی با حضور ۱۵۰ عالم و اندیشمند اسلامی در کشور مراکش برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کنفرانس حقوق اقلیت های دینی در سرزمین های اسلامی در مراکش و با حضور شخصیت های دینی کشورهای مختلف اسلامی برگزار شد.

این کنفرانس از مهم ترین کنفرانس ها در زمینه بررسی حقوق اقلیت های دینی است که اکنون توسط وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش و انجمن تقویت صلح در جوامع اسلامی برگزار می شود.

هدف از این کنفرانس، ایجاد تصوری نو و تازه از مفهوم شهروندی در کشورهای مسلمان است؛ تصوری مبتنی بر مفاهیم اسلامی و متناسب با تمدن معاصر و قوانین حقوق بشر بین المللی که اولین حلقه از سلسله کنفرانس هایی است  که دومین آنها با موضوع حقوق اقلیت های مسلمان در جوامع غیر مسلمان برگزار خواهد شد تا با برگزاری این کنفرانس ها چهارچوبی کلی و منظم برای شهروندی اعتقادی و دینی حاصل شود.

در این کنفرانس حدود 150 عالم و اندیشمند مسلمان، 40 وزیر و مقام رسمی از کشورهای مختلف اسلامی و 100 نماینده از اقلیت های غیر مسلمان و نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی و هیئت های گفتگوی ادیان حضور دارند.

مفتی مصر: آزادی عقیده در راس حقوق اقلیت ها قرار داردشوقی علام مفتی مصر

شوقی علام مفتی مصر در این کنفرانس گفت: شریعت اسلامی ضامن حقوق انسان ها است و میان حقوق انسان ها تفاوتی قائل نیست و برای انسان ها حقوق فراوانی را تبیین کرده که در آن مسلمان و غیر مسلمان فرقی ندارند؛ چراکه همه انسان و مصداق این آیه شریفه هستند که فرمود: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ».

پس از نظر در این آیه، اصل همه انسان ها یکی است و خداوند آنها را به صورت ملت ها و قبایل مختلف آفریده تا آنها به هم نزدیک و دوست شوند و به هم محبت بورزند نه اینکه میان آنها کینه و نفرت و دشمنی باشد.

وی افزود: اسلام بشریت را از آفت های تعصب نجات داد و به ما آموخت انسان ها با هر سرزمین و رنگ و جنسیت و نژاد و قبیله ای که باشند، همه از یک پدر و مادر و همه از خاک آفریده شده اند.

مفتی مصر تاکید کرد که اسلام حقوق اقلیت های غیر مسلمان را در کشورهای اسلامی محترم شمرده و در راس این حقوق آزادی عقیده قرار دارد که مبنای قرآنی آن آیه شریفه «لا إکراه في الدين» می باشد.

وی خاطر نشان کرد اسلام به اقلیت ها ها اجازه می دهد اعتقاد دینی خود را داشته باشند و تاکید کرده که در قضاوت نیز باید با آنها به عدالت رفتار شود.

شوقی علام در ادامه سخنان خود تاکید کرد: دین اسلام، حکومت های اسلامی را ملزم کرده که حقوق اقلیت های غیر مسلمان را رعایت کنند و از آنها در برابر دشمنان خارجی دفاع کنند.

وزیر اوقاف فلسطین: فقط با صهیونیست ها دشمنیم

شیخ یوسف ادعیس وزیر اوقاف فلسطین در این کنفرانس با اشاره به رنج و مظلومیت مردم فلسطین و اهانت های پی در پی صهیونیست ها به مقدسات اسلامی و مسیحی به ویژه حملات روزانه آنها به مسجد الاقصی گفت: در فلسطین روابط محکمی میان مسلمانان، مسیحیان و سامریان وجود دارد و همه از حقوق خود بهره مند هستند و همزیستی خوبی با هم دارند به گونه ای در سالروز میلاد حضرت مسیح شاهد همراهی مسلمانان با مسیحیان در بزرگداشت میلاد این پیامبر بودیم و این ارتباط صمیمی برای ما مایه افتخار است.شیخ یوسف ادعیس وزیر اوقاف فلسطین

وی افزود: ما در فلسطین فقط با صهیونیست ها دشمنی داریم نه به این خاطر که یهودی هستند بلکه به این خاطر که سرزمین ما را اشغال کرده اند و ملت ما را آواره کرده و به مقدسات ما اهانت کرده اند و هیچ جنبنده ای حتی اموات از شر آنها در امان نیست و مسلمان و مسیحی در مقابل لوله تفنگ آنها یکسان هستند.

وزیر اوقاف فلسطین از علما و مراجع دینی تمام کشورهای اسلامی خواست از ملت مظلوم فلسطین حمایت کنند و از جامعه بین الملل خواست به مسئولیت خود در قبال فلسطین عمل کند.

اقلیت های غیر مسلمان در تمدن های اسلامی از حقوق خود بهره مند بوده اند

از سوی دیگر دکتر مجید عاشور مشاور دانشگاهی و علمی مفتی مصر که در این سفر او را همراهی می کند در این کنفرانس گفت: اسلام با اجبار در پذیرش دین مخالف است و به مردم اجازه می دهد هر دینی را بدون اجبار انتخاب کنند مانند مصری ها که در کنار برادران مسیحی خود هرکدام به دین خود پایبند هستند.

وی افزود: اقلیت های غیر مسلمان در تمدن های اسلامی از تمام حقوق خود بهره مند بوده اند تا جایی که مستشرقان انگلیسی نیز به این واقعیت گواهی داده اند و سرتوماس آرنولد در این زمینه می گوید: «واقعیت این است که غیر مسلمانان به طور کلی در تمدن های اسلامی از برخورد محبت آمیزی بهره مند بوده اند که ما نظیر آن را در اروپا سراغ نداریم و دوام زندگی و حضور مسیحیان در جوامع اسلامی نشان می دهد خشونت هایی نیز که گاهی در گوشه و کنار نسبت به مسیحیان صورت گرفته از سوی عده ای تندرو و متعصب بوده است».

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha