پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
معماری شهر قم

حوزه/ متاسفانه معماری قم به عنوان شهر اسلامی که خاستگاه انقلاب است به سمتی حرکت می کند که با این معماری فاصله می گیرد .

به گزارش خبر گزاری «حوزه» دکتر حسن ستاری شب گذشته در نشست علمی تخصصی "تجلی معانی و مفاهیم زیبا شناختی در شهر سازی اسلام" ضمن ارائه مقاله خود که با حضور اساتید و پژوهشگران علوم دینی در دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور در قم  برگزار شد، با اشاره به الگو سازی فرهنگ اسلامی در جوامع بشری، اظهار داشت: باید در راستای زیبا سازی شهر و فضای پیرامون خود از مفاهیم شهرسازی و عهد اسلامی و بررسی کالبد مفاهیم اسلامی که برگرفته از ریشه های دینی است استفاده کنیم.

این محقق و پژوهشگردر ادامه افزود: زیبایی تعریف دقیقی ندارد و همیشه با ترسیم بشر همراه است و در بعد زیبا شناسی در اندیشه اسلامی نگاهی الهی دارد و زیبایی را صرف خدا می دانند.

وی در ادامه افزود: زیبایی دارای جاذبه است و تناسب چند بعدی را شامل انسان را می کند و اسلام در مفاهیم شناسی در این بعد از جوامع غربی بهتر وارد شده اند و اسلام زیباشناسی را در کنار زیبایی باطنی دیده و بین زیبایی ها الهی و شیطانی تفکیک قاءل شده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: شهر اسلامی حاصل تمدن های اسلامی بود و همواره رابطه ای بین مردمان و اندیشه های انان وجود دارد همانطور که پیامبر بنای تمدن اسلامی را در شهر مدینه با اندیشه های اسلامی پایه ریزی کردند.

وی اذعان داشت: نشانه هایی برای مفاهیم شهر در کلام پیامبر(ص) وجود دارد همچون ساخت مسجد در مرکز شهر که خود این امر از نشانه های شهر اسلامی می باشد و در بیان فرهنگ شهر اسلامی می توان به بیان روایات اشاره کرد، همچون توصیه به ارزش همسایه و پیوند با خویشاوندان می باشد که خود این امور کدهای در اختیار می گذارد که چگونه زیستن را برای ما می آموزد.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: شهرهای که عدالت آور نیستند از لحاظ بعد روانی استرس آور هستند و در روح  و روان انسان تاثیر می گذارد، لذا اگر ما برای شهرهای خود الگوهای اسلامی را در نظر نداشته باشیم، باید منتظر ظهور الگوهای غربی در جوامع خود باشیم و همواره اهتمام خود را به کار ببریم و سعی کنیم مبانی و معیارهای شهرسازی اسلامی، مبتنی بر قرآن و روایات باشد.

در ادامه این نشست علمی محمد جواد صاحبی، مدیر انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم تصریح کرد: شهر اسلامی در تمدن اسلامی دوران های متعددی را گذرانده است و نمی توان گفت که فرهنگ اسلامی در این امر بی تاثیر بوده، چرا که فرهنگ اسلامی از نشانه های زیبایی معنوی ان جامعه می باشد.

وی افزود: در شناخت شهر اسلامی در تمدن اسلامی می توان با رجوع به سفرنامه های سیاحان مسلمان می توان کمک شایانی گرفت تا بدین وسیله به الگوهای تاریخی پی ببریم.

در ادامه دکتر متقیان مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم اذعان داشت: پژوهش ها در حوزه دین باید با دقت و توجه باشد، چرا که تفکرات در معماری اسلامی بسیار گسترده است، ولی امروزه هیچ آیتم کاری در معماری اسلامی وجود ندارد  و هنوز نتوانسته ایم بین معماری اسلامی و حوزه های علمیه به گفتمان واحدی برسیم.

وی افزود: در آینده نزدیک شهر مقدس قم به سمتی حرکت می کند که به عنوان یک شهر اسلامی که خاستگاه انقلاب بوده نمی باشد.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: نماد الگو و معماری باید در قم باشد، چرا که حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می توان نماد و الگو باشد، ولی مشکل فکری و عملی در حیطه اجرا سبب بروز این عوامل می شود.

رضا رحیمی معاون شهرسازی منطقه 5 قم در پایان خاطرنشان ساخت: مساجد باید در مراکز محلات احداث شوند و باید همراه با آن الگوی خاصی تبیین شود و همچنین با دقت بر الگوی مسکن می توان چنین عنوان کرد که متراژ های کوچک خانه ها ممکن است در آینده سبب بروز بزهکاری ها در جامعه و خانواده شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha