جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار مدیر حوزه خواهران با آیت الله صافی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: با توجه به شرایط بانوان، مناسب است که زمینه اشتغال آنان در امور پژوهشی فراهم شود. بنابراین، ۳۵۰ هسته پژوهشی، ۱۷۰ کانون و ۵۱ انجمن علمی با حضور بانوان تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی در دیدار با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در سخنانی، با اشاره به تأسیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران در دو سال پیش، هدف از راه‌اندازی آن را فراهم آوردن محیطی امن و راحت برای بانوان، به منظور آشنایی با معارف اسلامی دانست و تصریح کرد: در این سال‌ها کوشیده‌ایم مدیریت و تدریس حوزه‌های علمیه خواهران برعهده بانوان باشد؛ در ابتدای مسیر، 90 درصد استادان حوزه‌های علمیه خواهران را مردان تشکیل می‌دانند، ولی امروزه، بیش از 90 درصد از وظیفه تدریس را در حوزه‌های علمیه خواهران، بانوان برعهده دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: امروزه، نزدیک به 12 هزار معلم زن در آموزش و پرورش مشغول تدریس‌ دروس اسلامی هستند. همچنین نزدیک به سی‌هزار نفر از دانش‌آموختگان ما در مدارس دخترانه، به برپایی نماز جماعت اهتمام دارند.

وی آمار مدارس علمیه خواهران را در سراسر کشور، 480 مدرسه برشمرد و اظهار داشت: نزدیک به ده سال است که کوشیده‌ایم دیگر مدارس خوابگاهی نداشته باشیم و بانوان طلبه در کنار خانواده‌هایشان به دانش‌اندوزی مشغول باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی افزود: 68 مدرسه علمیه ما در مناطقی هستند که پیروان فرقه‌ها و مذاهب اسلامی دیگر حضور دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور از راه‌اندازی شش مدرسه جدید در استان سیستان و بلوچستان، که جمعیت زیادی از اهل تسنن در آن جا سکونت دارند، خبرداد و  بیان نمود: به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به شرایط بانوان، مناسب است که زمینه اشتغال آنان در امور پژوهشی فراهم شود. بدین ترتیب، 350 هسته پژوهشی، 170 کانون و 51 انجمن علمی با حضور بانوان تشکیل شده است. در این عرصه‌ها، بانوان به تولید مقاله و کتاب و نیز پاسخ به شبهات در زمینه قرآنی و معارف اهل‌بیت(ع) مشغول‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، مدارس علمیه بانوان را در شهر‌های مختلف، قطب علمی دانست و بر توجه به نظام تربیتی حوزه تأکید ورزید.

در ادامه،حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری،‌ معاون فرهنگی- تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، از ظرفیت‌های خوب و بی‌بدیل حوزه‌های علمیه خواهران سخن گفت و تصریح کرد: به تازگی، برنامه‌ای طراحی کرده‌ایم که در نظر دارد از این ظرفیت برای حل آسیب‌هایی که بانوان را تهدید می‌نماید، بهره ببرد.

وی ادامه داد: تحکیم بنیان خانواده و ترویج فرهنگ حجاب، از اولویت‌های ما در این معاونت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز گفت: ممکن است برخی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم، به جامعه روحانیت بازگردد و برای رفع این کمبود، در پی آن هستیم که اتصال اجتماعی آن را با قشرهای دیگر تقویت نماییم.

وی اظهار داشت: بدین منظور، طرحی را با محوریت حوزه علمیه پی می‌گیریم و کارشناسان حوزوی را گرد هم می‌آوریم تا دغدغه‌های مردم را در هر شهر و منطقه دریابیم. در این زمینه، از استان فارس آغاز کرده‌ایم و پانزده تن از کارشناسان حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و... را جمع کرده‌ایم تا دغدغه‌های موجود در زمینه خانواده را سامان دهند و برای کاهش آسیب‌های خانوادگی طرح بدهند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha