جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شورای مشترک کاتولیک ها و مسلمانان لهستان

حوزه / شورای کاتولیک‌ها و مسلمانان لهستان در بیانیه ای تاکید کرد: اخیرا در کشور ما حملاتی به عبادتگاه‌های مسلمانان انجام شده است. همچنین اظهارات منفی علیه مسلمانان صورت گرفته است. مسلما چنین اقدامات و بیاناتی باعث ایجاد جو بی‌اعتمادی می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از thenews.pl، شورای مشترک کاتولیک‌ها و مسلمانان لهستان به مناسبت شانزدهمین سالگرد «روز اسلام در کلیسای کاتولیک» با صدور بیانیه‌ای مشترک، حملات نفرت‌محور اسلام‌ستیزانه و نژادپرستانه اخیر در این کشور را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: «اخیرا در کشور ما حملاتی به عبادتگاه‌های مسلمانان و نیز علیه مردم تیره‌پوست (غیربومیان لهستان) انجام شده است. همچنین به علت مسأله مهاجران، اظهارات منفی علیه مسلمانان انجام شده است. مسلما چنین اقدامات و بیاناتی باعث ایجاد جو بی‌اعتمادی می‌شود و حق آزادی مذهب افراد را ضایع می‌کند.»

 این بیانیه این چنین اقدامات اسلام‌هراسانه و نژادپرستانه را به شدت محکوم و تأکید کرد: «شورای مشترک کاتولیک‌ها و مسلمانان لهستان معتقد است عبادتگاه‌های همه ادیان باید مورد احترام قرار گیرد.»

در جلسه این شورا که در کلیسای بزرگ سینت فلورین شهر ورشو پایتخت لهستان برگزار شد مقامات متعدد مسیحی و مسلمان از جمله اسقف اعظم هنریک هوسر، اسقف مرک سولارکزیک و مفتی لهستان  توماس میسکیویکز حضور داشتند.

مفتی لهستان در این مراسم جامعه تاتارهای مسلمان لهستان را در برقراری ارتباط احترام‌آمیز با اکثریت مسیحی این کشور موفق خواند.

حدود 25 هزار مسلمان در کشور لهستان زندگی می‌کنند که بسیاری از آنان مسلمانان تاتار و پناهجویان چچنی هستند.

بسیاری از لهستانی‌ها از نژاد تاتار هستند که در میان این افراد نام‌های معروفی از جمله نویسنده معروف برنده جایزه نوبل هنریک سینکیه‌ویچ و مجسمه‌ساز بلندآوازه ماگدالنا آباکانویچ به چشم می‌خورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha