پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله هاشمی شاهرودی در همایش «امنای امت، جایگاه، وظایف و کارآمدی مجلس خبرگان رهبری»

حوزه/ باید به رعایت عفت سیاسی در تبلیغات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اهتمام ورزیده شود و جنبه روحانی مجلس خبرگان نباید در همزمانی برگزاری با انتخابات مجلس فدا گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی صبح امروز در همایش «امنای امت، جایگاه، وظایف و کارآمدی مجلس خبرگان رهبری» که در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه اعضای فقید مجلس خبرگان رهبری علی الخصوص آیات مشکینی و مهدوی کنی در نزد خداوند ماجور هستند، اظهار داشت: مجاهدت این بزرگان در سایه رهبری امام راحل به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی گردید و از ثمرات تاریخ جهادی روحانیت پاک نخواهد شد.
وی تصریح کرد: زهد و بی رغبت به دنیا، مردمی بودن، ساده زیستی در کنار جنبه های فاخر علمی و فعالیت های انقلابی موجب شده بود که آیات مشکینی و مهدوی کنی همواره در نزد مردم از جایگاه بلندی برخوردار باشند.
رئیس دبیرخانه خبرگان رهبری با بیان اینکه آیات مشکینی و مهدوی کنی همواره از پیروان و مدافعان ولایت فقیه به شمار می رفتند، ابراز داشت: این دوعالم والامقام همواره  در مسیر تحقق ارزش های بلند بنیان گذار انقلاب و استمرار در حرکت و مجاهدت ها و حمایت از ولایت فقیه و حفظ جایگاه رفیع فقاهت گام برداشتند.
آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: عدم سیاست زدگی و سیاست بازی در عین اعتقاد به اسلام سیاسی موجب محبوبیت آیات مشکینی و مهدوی کنی شده بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه روحانیت شیعه در عصر غیبت برای اقامه حدود الهی و خروج از حاکمیت طاغوت، امت اسلامی را به حصن حصین بندگی و اطاعت از خدا به جای خلق او فرا خواند، ابراز داشت: امت اسلامی دست در دست فقیه جامع الشرایط گذاشتند و زمام امور خود را به خداوند متعال سپردند.
رئیس دبیرخانه خبرگان رهبری، نظام جمهوری اسلامی را سنگ بنای تمدن عظیم اسلامی عنوان کرد و گفت: امام راحل  این بنای فاخر را با اتکاء به قرآن و فقه جعفری و تأسی به ائمه معصومین بنیان نهاد.
آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان اینکه امام خمینی حقیقت دین را در امور فقهی جست وجو نمی کرد، ابراز داشت: بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، فقه و همه فروع آن را در راستای تحقق بخشی به خدمت می گرفت و نگاه وسیعی نسبت به درون مایه دین، عصاره قرآن و فقه داشت چرا که معتقد بود دین تأمین کننده همه شئون زندگی بشر است.
وی، دستیابی به توسعه پایدار از نگاه امام راحل را در گروی اقامه کامل دین دانست و افزود: براساس نگرش امام خمینی(ره) اهتمام به  کتاب الهی، اجرای سنت نبوی و ائمه اطهار در همه ابعاد زندگی موجب اجرای دقیق دین می شود و بر این اساس ایشان، فقه را نسخه عملی دین برای اداره جامعه و حکومت دانسته و ادله فقهی را به عنوان خطابات قانونی می دیدند که باید برای ارائه متن مقررات جامعه اسلامی و انسانی به کار گرفته شود.  
نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام خمینی(ره) سر انقطاع وحی، ختم نبوت و جاودانگی قرآن را در ظرفیت نامحدود مدیریت اسلامی و قرآن و فقه می دید، ابراز داشت: اجتهاد در افق نگاه ایشان، پیش از آنکه شناخت فروع فردی فقهی باشد، شناخت کلان و گسترده وسیع فقه در مدیریت پویای جامعه بشری در همه ابعاد حیات است.
آیت الله هاشمی شاهرودی تصریح کرد: امام خمینی فقیه و مجتهدی که از راه سعی وافر به فهم عمیق دین و قرآن و اسلام و اهل بیت(ع) و شناخت پاسخ دین به نیازهای بشری نایل می گردید را از سوی خداوند و با نصب عام معصوم به امامت امت منصوب می دانست.
وی با بیان اینکه امام راحل معتقد بود که مردم به عنوان وظیفه ای اسلامی به جایگاه مشروع ولایت امر مقبولیت اجتماعی می دهند، ابراز داشت: ایشان مسأله ولایت و امامت را جریانی برابر طاغوت می دید و بر این اساس تفقه واقعی و اصیل را در جهاد و برای اقامه دین و قرآن می شناخت و تحقیق آن را در گرو حاکمیت دین و نظام الهی می دانست.
رئیس دبیرخانه خبرگان رهبری با بیان اینکه جامعه ایمانی در همه امور مورد اختلاف به شعاع نور وحی الهی روشن می شود و به عروة الوثقی ولایت نبی اکرم متمسک می گردد، ابراز داشت: در اسلام ناب محمدی حقیقت ایمان پذیرش ولایت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) در همه اعصار و زمان ها و ولایت ولی منحصر در زمان حیات ظاهری ایشان نیست چرا که در اسلام و قرآن آمده است که زمان ها را تا پایان تاریخ قرار داده و بشریت را تا قیامت در مسیر کمال دستگیری نماید.
آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اینکه امام راحل(ره)، ولایت فقیه را در امتداد ولایت رسول الله می دانست، گفت: حقیقت مطلقه فقیه تطبیق و اجرای دستورات شریعت و دین در ابعاد مختلف بر جامعه اسلامی است.  
وی با بیان اینکه قرآن ملاک مشروعیت حاکمیت انبیاء، ربانیون و احقاف را در اشراف کامل و حفظ کتاب خداوند و قیام و تلاش برای هدایت جامعه می داند، افزود: امام خمینی(ره) معتقد بود شناخت عمیق و وسیع دین در عرصه های مختلف نیازهای بشر و گواه و شاهد بودن شرط امامت است.

نائب رئیس خبرگان رهبری با بیان اینکه نگاه امام خمینی(ره) نظام ساز و تمدن ساز به دین و فهم روح اسلام و قرآن بود، ابراز داشت: قرآن و فقه جعفری برنامه جامع تأمین معاش بشر و ولایت فقیه مسیر خروج از ولایت طاغوت از منظر امام راحل بود.
آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: امام خمینی(ره) ولایت فقیه را هدیه الهی برای امت اسلامی عنوان می کردند چرا که این یکی از ویژگی های مکتب فکری و اندیشه های بلند ایشان به مقاصد کلان و روح اسلام و شریعت است که منجر به پیروزی انقلاب و برپایی حکومت اسلامی گردید.
وی تصریح کرد: این نگاه موجب تحولات عظیمی در تاریخ معاصر از جمله بیداری اسلامی و احیای تفکر جهاد و مقاومت و ایستادگی برابر استکبار جهانی شد.
نائب رئیس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مجلس خبرگان مسئولیت سنگین و خطیر حفظ و حراست از رکن رکین نظام اسلامی را دارد، گفت: بهترین سازوکار فقهی، اسلامی و مردمی برای معرفی امامت امت و استمرار ولایت احکام الهی و دوام حکومت اسلامی در قالب خبرگان رهبری شکل گرفته است.
آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان اینکه خبرگان رهبری نقش محوری در صیانت از اسلام و جمهوریت نظام دارد، ابراز داشت: خبرگان رهبری بعد از رحلت امام با افتخار آزمون خود را پس داد و با انتخاب شایتسه آیت الله خامنه ای دل های داغدار از فقدان امام راحل را التیام بخشید و انسان های مومن به انقلاب را دلگرم و دشمنان را ناامید کرد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی مشارکت حداکثری ملت صورت گیرد، گفت: با حضور و مشارکت گسترده ملت ایران برگ زرین دیگری در صفحات پرافتخار مردم سالاری دینی افزوده خواهد شد.
نائب رئیس خبرگان رهبری با بیان اینکه نظام همواره مورد حمایت امت بوده است، ابراز داشت: ملت همواره با حضور خود طاغوت و شیاطین بین المللی و نظام سلطه را مایوس کرده اند.
رئیس دبیرخانه خبرگان رهبری تصریح کرد: تردیدی نیست که حضور حماسی ملت در انتخابات به تقویت انقلاب در عرصه های بین الملی منجر خواهد شد.
آیت الله هاشمی شاهرودی با تاکید بر اینکه نامزدهای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی باید تقوای سیاسی را رعایت کنند، اظهار داشت: رعایت شئون رفیع مجلس خبرگان اقتضائاتی دارد که همه کاندیدا باید به آن متعهد باشند.
رئیس دبیرخانه خبرگان رهبری افزود: باید به رعایت عفت سیاسی در تبلیغات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اهتمام ورزیده شود و جنبه روحانی مجلس خبرگان نباید در همزمانی برگزاری با انتخابات مجلس و ایام تبلیغات فدا گردد.
آیت الله هاشمی شاهرودی در پایان با تاکید بر اینکه مردم، اعضای خبرگان را پدران معنوی خود می دانند، خاطرنشان کرد: برخی بداخلاقی های تبلیغاتی در مجلس خبرگان هرگز پذیرفتنی نخواهد بود.
انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha