جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 	تصاویر/ دیدار رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

حوزه/ رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان در نشست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: به دنبال راهکارهایی هستم تا هر دو دین اسلام و مسیحیت بتوانند صلح و عدالت را در جهان رقم بزنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کاردینال پیتر تورکسون رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان شب گذشته در نشست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد و دیدگاه های خود را درباره صلح و عدالت و ضرورت دستیابی به نگاه های مشترک بیان شد و خواستار راهکارهای عملیاتی برای تحقق صلح و عدالت از سوی علمای شیعه در نشست های خود در قم شد.

از حضور در جمع علمای شیعه احساس غرور می کنم

وی در ابتدای این نشست گفت: تشکر می کنم که حوزه علمیه قم مرا دعوت کرد تا در جمع علمای شیعه باشم و فرصت خوبی برای من است و در خود احساس غرور می کنم. اخیرا رئیس جمهور ایران نیز به واتیکان آمد و با هم دیدار داشتیم و خوشحال شدیم که یک چهره دینی رئیس جمهور ایران شما شده است و چنین اموری می تواند مردم جهان را به سوی دین و معنویت دعوت کند. حضور در جمع شما مرا به یاد حضور در جمع علمایی می اندازد که مردم را به خدا دعوت می کنند.

وی با اشاره به مسئولیت خود به عنوان رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان گفت: در این نشست و دیدارهایی که در قم خواهم داشت، به دنبال راهکارهایی هستم تا هر دو دین اسلام و مسیحیت بتوانند صلح و عدالت را در جهان رقم بزنند.

دین باید برای زندگی مردم برنامه داشته باشد

کاردینال تورکسون افزود: ما معتقدیم که ادیان آسمانی باید برای زندگی مردم برنامه داشته باشند. اگر ایمان نتواند نمود عملی و کارکردی در جامعه داشته باشد، آن دین، مرده است. باید باورمندان به دین بفهمند غیر از ارتباط با خدا برای زندگی مردم هم می توانند کاری کنند. ما در دفتر صلح و عدالت واتیکان موضوعات مهمی چون جنگ و صلح، تجاوزها، تروریسم، استکبار، حقوق بشر، زندان ها، فقر و برده داری نوین را دنبال می کنیم و با نمایندگی های خود در شهرهای مختلف جهان همچون ژنو، بروکسل، وین و... تلاش داریم تا علیه اقدامات ضدبشری قدمهایی برداریم تا حضور دین، بیشتر شود.

وی افزود: دلیل حضور من در جمع شما این است که به کمک شما پنجره ای برای همکاری های بهتر این دو دین جهانی یعنی اسلام و مسیحیت باز کنیم.

راه حل های دینی برای حل معضلات بشری ارائه کنیم

وزیر صلح و عدالت واتیکان با تاکید دوباره بر ضرورت اقدام عملی در کنار ایمان به باورهای قلبی گفت: وقتی دین به بشر هدیه می شود، یک نگرشی به او می دهد و هر کسی یک نگرشی دارد اما هر نگرشی یک ماموریتی را به دنبال خواهد داشت. اگر دین به ما نگرش دینی داده، بنابراین ماموریت دینی نیز به دنبال آن خواهد آمد. ماموریت دینی ما این است که راه حل دینی برای معضلات امروزی ارائه کنیم. باید ببینیم از اسلام و مسیحیت، چه راهکارهای عملی برای مشکلات دنیا داریم. بیایید یک تفاوتی در دنیا ایجاد کنیم. سازمان ملل راه های بشری دارد و روش خود را دنبال می کند؛ ما به عنوان نمایندگان دینی، راه حل های دینی ارائه دهیم.

در ادامه این نشست تنی چند از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیران حوزوی به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

آیت الله غروی: باید روی نهادهای تصمیم گیر تاثیر بگذاریم

آیت الله غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در اسلام، یکی از مولفه های ایمان را عمل صالح می دانیم که در روایات نیز تاکید زیادی بر آن شده است.

وی افزود: صلح و عدالت واژه ارزشمندی است ولی گاهی ممکن است در مصادیق و تطبیق اختلافاتی وجود داشته باشد به طوری که گاهی برخی از این مصادیق، از یک ناحیه نماد عدالت به شمار می رود و از ناحیه دیگر، ضد عدالت تلقی می شود. همچنان که اصطلاح " حقوق" نیز همینگونه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود تاثیرگذاری روی نهادهای تصمیم گیر در جهان را مهم دانست و خاطر نشان کرد: اگرچه مطرح کردن مشکلات دنیای امروز در سطح ملتها، نقش تسکینی برای آنها دارد اما مهم این است که با قدرتها و پارلمان ها مطرح شود.

هیات مشترک حوزه علمیه قم و واتیکان تشکیل شود

آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این نشست گفت: شایسته است که هیاتی از حوزه علمیه و واتیکان تشکیل شود تا هر کاری که در جهان، بر خلاف صلح و عدالت انجام می شود، در این هیات مشترک محکوم شود و راهکار حل آن مشکل برای آن جامعه بیان شود و از آزادی خواهان جهان کمک گرفته شود تا آن راه حل را عملی کنند.

تلاش برای صلح بدون موضعگیری علیه ظالمان ناکام است

حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم بر اقدامات عملی برای حل مشکلات جهان تاکید کرد و گفت: به جای بحثهای فکری و مذهبی و اعتقادی و پیش بردن گفتگوی ادیان، می توانیم به دنبال بحثهای عملی برای معضلات بشری باشیم. مسائلی مانند گردشگری دینی، معضل اصلی نیست بلکه باید ببینیم چگونه ظلم و آلام بشری را کم کنیم. در این راستا پیشنهاد می شود سند تفاهم و همکاری مشترک بین حوزه علمیه قم و واتیکان برای پرونده های تهدید کننده صلح و عدالت ایجاد منعقد شود.

وی افزود: اتحاد بر ضد جنگ طلبان نیز ضروری است زیرا تلاش مشترک برای صلح و عدالت بدون موضعگیری علیه ظالمان ناکام خواهد ماند. پرونده های جنگ در سوریه، یمن و جاهای دیگر نشان می دهد که ادیان، منفعل عمل کرده اند. باید در برابر ظلم موضع بگیریم وگرنه کارهای مان شبیه تشریفات خواهد شد.

ضرورت اتخاذ مواضع مشترک در مسائل مهم بین المللی

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی مشاور مدیرحوزه های علمیه هم گفت: انبیاء الهی آمده اند که قسط و عدالت را برپا کنند و این دغدغه، بین اسلام و مسیحیت مشترک است.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه و واتیکان دو نهاد دینی هستند که در صورت وابستگی تام به حکومتها در انجام ماموریت خود باز می مانند گفت: همان طور که واتیکان برای تمام دنیای مسیحیت کاتولیک برنامه دارد، علمای اسلام هم مرز نمی شناسند و با توجه به این مشترکات، پیشنهادم این است که کمیته مشترکی بین قم و واتیکان برای پیشبرد برنامه های عملیاتی شکل بگیردو صرفا با بحثهای تئوری به جایی نمی رسیم. برای اینکه در حوادق مهم بین المللی، مواضع مشترکی اتخاذ کنیم نیازمند کمیته مشترک هستیم.

توافقات اولیه بین حوزه علمیه قم و واتیکان

حجت الاسلام والمسلمین زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه هم که دبیری این نشست را بر عهده داشت، سفر کاردینال تورکسون را نخستین سفر وی به جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد که با دعوت مدیر حوزه های علمیه انجام گرفته است و گفت: سفیر واتیکان در تهران و نمایندگی وزارت خارجه در قم، همکاری بسیار خوبی در تمهیدات این سفر داشته اند.

وی گفت: تاکنون چند توافق با واتیکان و مقر مقدس داشته ایم؛ از جمله آنکه چند ماه قبل سه تن از اساتید حوزه علمیه به واتیکان رفته و در مجامع علمی و دینی واتیکان سخنرانی و سمینار داشتند. همچنین قرار شده است حوزه علمیه قم یک کتاب درباره اسلام بنویسد واتیکان این کتاب را به زبان ایتالیایی منتشر کند. همچنین مقرر شده است که منشور عدالت از دیدگاه اسلام از سوی حوزه علمیه تدوین و در اختیار واتیکان قرار بگیرد. و امیدواریم در این سفر توافقات جدید برای توسعه روابط بین قم و واتیکان شکل بگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha