پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست علمی انجمن کلام اسلامی حوزه

حوزه/ به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نشست علمی « بررسی تطبیقی هرمنوتیک هرش و روش تفسیری مفسران » با تکیه بر شیوه علامه طباطبایی (ره) با حضور کارشناسان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در سالن همایش های انجمن های علمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این نشست تخصصی حجت الاسلام و المسلمین  محمدحسین مختاری، رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی( ره)  به عنوان سخنران و حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه و مشاور عالی رئیس دانشگاه قرآن و حدیث به عنوان ناقد در جلسه حضور داشتند.

 سید رضا قائمی دبیر جلسه ابتدا اشاره ای به تشریح بحث مورد نظر پرداخت و بیان داشت: مطالعه قواعد صحیح تفسیر متن را هِرمِنوتیک یا علم تأویل می‌گویند.

وی افزود: هدف از هرمنوتیک، کشف پیام‌ها، نشانه‌ها و معانی یک متن یا پدیده است، هرمنوتیک به مطالعه اصول تعبیر و تفسیر متون، به‌ویژه متون ادبی و دینی و حقوقی می‌پردازد.

دبیر این نشست علمی اظهارداشت: در برابر واژهٔ هرمنوتیک، گاه از کلمهٔ «تفسیر» و یا «تأویل» استفاده می‌شود، هرچند که این دو لفظ، ترجمه‌های مناسبی برای واژهٔ هرمنوتیک نیستند، تفاوت تفسیر با هرمنوتیک قابل قیاس با تفاوت زبان با دستور زبان است.

قائمی افزود: هرمنوتیک دانشی است که به «فرایند فهم یک اثر» می‌پردازد و چگونگی دریافت معنا از پدیده‌های گوناگون هستی اعم از گفتار، رفتار، متون نوشتاری و آثار هنری را بررسی می‌کند.

وی بیان داشت: دانش هرمنوتیک با نقد روش‌شناسی، می‌کوشد تا راهی برای «فهم بهتر» پدیده‌ها ارائه کند؛ اگرچه گروهی از نظریه‌پردازان هرمنوتیک، با ایجاد و تبیین «روش» در مسیر فهم مخالفند و «فهمیدن» را یک واقعه می‌دانند که قابل اندازه‌گیری و روش‌مندسازی نیست، به زبان ساده‌تر، تأویل‌شناسی به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا روش و راهکاری وجود دارد تا خوانندگان یک متن و یا بینندگان یک اثر هنری، با به‌کارگیری آن روش، به دریافت معنای ثابت و مشخصی از آن اثر یا متن دست یابند؛ یا این که درک و فهم هر مخاطبی مختص اوست و با دیگری تفاوت دارد.

در ادامه این نشست علمی ابتدا حجت الاسلام و المسلمین مختاری به ایراد سخن پیرامون مباحث هرمنوتیک پرداخت و پس از آن حجت الاسلام و المسلمین صادقی با  نقد دیدگاه های سخنران، جلسه را هدایت کرد.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha