پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
انتخابات مجلس شورای اسلامی

حوزه/ این توطئه را که می خواهند با اسم خطوط مختلفه، یک دسته را طرفدار یک دسته بکنند و یک دسته را طرفدار یک جبهه (دیگر) بکنند و در صورتی که خود آنها با هم اختلاف ندارند، مریدها به اختلاف بیفتند.

خبرگزاری «حوزه» بخش سوم احکام انتخاباتی با موضوع قضاوت های عادلانه از سوی کاندیداها و پرهیز از سیاه نمایی در عملکرد دیگران را منتشر می کند.

* قضاوت های عادلانه

قرآن مجید فرموده است: «وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» (1)

دشمنی ها با گروهی، شما را به بی عدالتی نکشاند، عدالت را پیشنه کنید که آن به تقوی و پرهیزکاری نزدیک تر است.

انسان ها در رفتار و عملکردهای سیاسی- اجتماعی خویش دارای ظرفیت ها و توانمندی های مختلف هستند. همچنین میزان تقوای افراد در ایفای مسئولیت های واگذار شده به آنان نیز سهم به سزایی خواهد داشت.

از این رو لازم است هنگام قضاوت در کارها عملکردهای آنان، از دایره انصاف و عدالت بیرون نرفته و از قضاوت های ظالمانه و گناه آلود پرهیز کرد. براساس اوامر قرآن، نه تنها در قضاوت نسبت به دوستان و نیروهای خودی، بلکه در قضاوت نسبت به دشمنان نیز می بایست عدالت را پیشه ساخت زیرا این عمل نشان از تقوای درون دارد.

بنابراین نادیده گرفتن زحمات و فعالیت های شایسته نمایندگان و مسئولان در دوره های پیشین و زیر سؤال بردن کارهای خوب و مثبت افراد و به اصطلاح سیاه نمایی دیگران، عملی برخلاف تقوا و از آداب منفی سیاست بازان دنیا طلب است. تشکر از زحمات مسئولین و خدمت گزاران گذشته، وظیفه ای منطقی و مورد رضایت پروردگار بوده و نشان از روحیه شکرگزاری از خداوند متعال است.

امام رضا علیه السلام فرمودند: «مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ» (2) کسی که از افراد نیکوکار تشکر نکند شکرگزاری خداوند را نکرده است.

اصول اخلاقی اسلام و عقل سلیم بشری، رفتارهای خارج از عدل و انصاف را مغایر با روح تقوا و خدامحوری دانسته است. چه بسا زیر سؤال بردن دست اندرکاران قبلی نظام، به انکار و زیر سؤال بردن طرح ها و مصوّبات و قوانین قبلی آن سیستم حکومتی و نظام اسلامی منجر شود.

* عبرت از مشروطه

تاریخ همواره معلم انسان ها است و خردمندان در پیمودن مسیر صحیح زندگی از آن غافل نمی باشند. به یقین بهره گیری از این راهنمای هدایت در مسایل سیاسی و اجتماعی اهمیت فوق العاده ای دارد.

حوادث انقلاب مشروطه از بهترین تجربه های سیاسی اجتماعی کشور ایران است و از همین رو حضرت امام خمینی (ره) در مباحث اخلاق انتخاباتی همه اقشار ملت را به عبرت آموزی از آن دوران توصیه کرده و گفته اند: «ممکن است که اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند این انتخابات موجب این بشود که دودستگی های زیادی ایجاد شود و این همان مسأله مشروطه است باید مردم توجه کنند که مسأله، مسأله مشروطه نشود که یک دسته برای خاطر این که یک کاندیدایی دارند، دیگران را بکوبند؛ آن دسته هم برای همین کاندیدای خودشان، این را بکوبند. اگر همه برای خدا هست، با هم تفاهم کنید. البته تبلیغ مانعی ندارد لکن مشروطه نشود ...». (3)

ایشان همه علماء و روحانیون، روشنفکران، نویسندگان و گویندگان را به این تکلیف الهی توصیه کرده و فرموده اند:

«به همه تکلیف شرعی است که نگذارید مسأله، مثل مشروطه بشود عبرت بگیرید از آنجا، اگر مثل آن بشود، آنهایی که مخالف با اسلام و جمهوری اسلامی هستند و بازیگر هستند، آنها می آیند قبضه می کنند.

یکی از اموری که خیلی لازم است، همین مسأله است که باید تذکر بدهند آقایان ...».

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، همگان را از رفتارهایی همانند دوران مشروطه پرهیز داده و فرمودند: «این توطئه را که می خواهند با اسم خطوط مختلفه، یک دسته را طرفدار یک دسته بکنند و یک دسته را طرفدار یک جبهه (دیگر) بکنند و در صورتی که خود آنها با هم اختلاف ندارند، مریدها به اختلاف بیفتند و کم کم در همه جا همان حرف هایی که در مشروطه بود که در یک شهر یک دسته اهل منبر مشروطه بودند، یک دسته اهل منبر مستبد بودند، و در خانه ها همین مسائل بود، و در بازار همین مسائل بود؛ یک وقت این طور نشود که مردم را به جان هم بیندازند، این برای طرفداری از فلان شخصیت و آن برای طرفداری از فلان شخصیت.

پاورقی:

(1)- مائده، 8.

(2)- عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 24.

(3)- صحیفه امام، ج18 ص173.

منبع: «احکام انتخابات»، سید سیف الله نحوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha