پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 371797
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
نرم افزار میزان الحکمه

حوزه/ با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز کامپیوتری نور پژوهش ۲۰ ساله آیت الله ری شهری با عنوان نرم افزار « میزان الحکمه » به صورت دیجیتالی عرضه شد

مدیر بخش تولید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اعلام این خبر، اظهارداشت: این اثر دیجیتالی حاصل بيش از 20سال كوشش شبانه روزى آیت الله رى شهرى می باشد که امروز با همکاری این دو نهاد علمی در قالب یک نرم افزار در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

سید مهدی هاشمی افزود: این محصول با بهره گيرى از صدها كتاب حديث، تفسير، لغت و تاريخ‌، 23 هزار حديث را در كنار آيات و متناسب با آنها در قالب ۵۶۰ عنوان اصلى و ۴۱۹۷ عنوان فرعى‌، دسته بندى موضوعى نموده است‌.

وی ادامه داد: ترتيب و نظم الفبايى موضوعات اصلى كتاب در كنار استفاده روشمند از نظام ارجاع دِهى‌، پژوهشگر را از مراجعه به بسيارى از منابع حديثى شيعه و اهل سنّت، مستغنى مى كند؛ ضمن این که استقبال چشمگير از كتاب و چاپهاى مكرّر آن‌، نشان دهنده موفقيت اين كتاب در پر كردن خلأ نسبى در زمينه معارف دينى بوده است‌.

مدیر بخش تولید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به امکانات و قابلیت های برنامه اشاره کرد و گفت: "دسترسي به متن و فهرست کتاب برنامه"، " امكان انتخاب فهرست درختي و گزينشي و ارتباط آنها با متن، به همراه قابليت تطبیق دوسویه متن و فهرست"، " قابليت انتخاب عنوان كتاب، جلد و صفحه به همراه امكان گسترده كردن صفحه متن و فهرست"، "مقايسه دو متن از یک یا دو متن با یکدیگر به صورت همزمان"، "محدود كردن دامنه متن و فهرست کتاب به موارد دلخواه" و " قابليت حفظ هر يك از متون یا فهرستهای انتخابی به طور مستقل، جهت دسترسي ‌آسان به آنها از قابلیت های این نرم افزار است.

هاشمی افزود: "جستجوي ساده و پيشرفته در متن و فهرست متون برنامه"، "قابليت حفظ هر يك از جستجوهاي انجام ‌‌شده به طور مستقل، جهت دسترسي ‌آسان به آنها"، "محدود کردن دامنه جستجو به متن یا متون دلخواه به همراه قابلیتهای ویژه"، "فهرست‌ سازي توسط علائم عمومي جهت تهيه فهرستهاي پويا و متنوع از كلمات" از جمله دیگر امکانات این محصول می باشد.

مدیر بخش تولید مرکز نور در ادامه به قابلیت های "لغتنامه ای " این محصول اشاره کرد و ادامه داد: " متن کامل چند دوره لغتنامه با امکان دسترسی به ريشه و مشتق کلمات "، " ارتباط واژگان متون با لغتنامه های برنامه، جهت فهم آسان معنا "، " ارتباط متن و فهرست کتاب برنامه با بخشهاي دیگر، نظیر: نمايش، جستجو، قرآن، لغتنامه يا کتابنامه"، " قابليت انتقال متن انتخابی به حافظه جانبی یا محیط Ms-word"، " يادداشت برداري " چاپ بخشی از متن دلخواه"، " نمايه‌ گذاري، حاشيه نويسي، رنگي كردن و علامت گذاري در متن با هدف بازیابی سریعتر مطلب و ثبت اطلاعات بیشتر مربوط به کتاب برنامه"، " امکان مدیریت قابلیتهای پژوهشی برنامه توسط کاربر" و... از جمله دیگر امکانات نرم افزار میزان الحکمه است.

هاشمی یادآور شد: "دسترسي به چند نوع صفحه‌ كليد رايج و نيز چندين قلم نمايش جهت استفاده آسان از نرم افزار"، "امكان مشخص كردن مسير براي ضبط پژوهشها به همراه قابليتهای متنوع"، "قابلیت نمایش یا عدم نمایش اِعراب و سرصفحه در متون برنامه" از امکانات جانبی این نرم افزار گرانسنگ می باشد.

انتهای پیام   313/17

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha