جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نخست وزیر واتیکان

حوزه / با وجود آنکه برخی تحلیلگران، محدودیت ازدواج برای کشیش ها را از عوامل رسوایی جنسی کلیسای کاتولیک می دانند، نخست وزیر واتیکان گفت: کلیسا معتقد است مردانی که موهبت الهی در تجرد کامل را رعایت کنند، کشیش شوند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از روزنامه  اُسرواتوره رومانو (روزنامه رسمی واتیکان) کاردینال پی یترو پارولین نخست وزیر واتیکان در پایان کنفرانس "تجرد کشیشی یعنی آزادی"، که در دانشگاه پاپی گریگوریان شهر رم برگزار شد، گفت: تجرد کشیشی موهبتی است که باعث آزادی می شود.

وی افزود: تجرد کشیش رابطه مستقیمی با هویت کشیش خواندگی اش دارد. زندگی کشیش باید کاملا وقف خدا شود، کشیش وظیفه اش خدمت به کلیسا است. کلیسای لاتین در طول قرن ها، با وجود تمام مشکلات، معتقد است مردانی که موهبت الهی در تجرد کامل را رعایت کنند، کشیش شوند.

نخست وزیر واتیکان گفت: در تجرد است که کشیش می تواند آزادانه به نام مسیح، همه را دوست داشته باشد، تجرد برای کشیش، فرصتی است تا آزادانه خود را وقف همه کسی و همه چیز کند.

آیا محدودیت ازدواج و رسوایی های جنسی با هم مرتبط اند؟

خاطر نشان می شود برخی تحلیلگران معتقدند محدودیت کلیسا برای ازدواج کشیش ها، علاوه بر آنکه عملی بر خلاف مسیر طبیعی زندگی محسوب می شود، عملا منجر به افزایش فسادهای جنسی میان کشیش ها و رسوایی جنسی کلیسای کاتولیک شده؛ موضوعی که کارشناسان امور مسیحیت، آن را بی ارتباط با استعفای پاپ بندیکت شانزدهم نمی دانند.

پاپ بندیکت حدود 5 سال قبل از کسانی که برای سال ها هدف آزار جنسی و بدرفتاری کشیش ها قرار گرفته اند عذرخواهی کرد و گفت:  به اعتماد خیانت شده و شرافت مردم لطمه خورده است.

وی گفت: آزار جنسی کشیشان به کودکان اعتقاد به کلیسا را سست کرده است.

در گزارشی که همان ایام منتشر شد کلیسای کاتولیک ایرلند اذعان کرد برای چند دهه بر آزار جنسی کودکان توسط کشیشان این کلیسا سر پوش گذاشته است!

اذعان یک کشیش به رشد آزار جنسی در کشیشان

مدتی بعد از این ماجرا کشیش داوید چیتو از اعضای نهاد کاتولیکی « کار خدا » طی مصاحبه ای با "واتیکان اینسایدر" در باره پدیده سواستفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک، گفت: پاپ بندیکت شانزدهم با وضع مقررات جدید در سال 2001 نحوه برخورد با مسئله سواستفاده های جنسی در کلیسا را تنظیم کرد، اما با این حال در رُم سالانه 400 مورد شکایت آزار جنسی نسبت به کودکان می شود.

وی افزود:  در سال 2001 تقریبا کلیه شکایات، از آمریکای شمالی و دنیای انگلیسی تبار بود. اما اکنون آمریکای جنوبی، مکزیک، اروپا، ایتالیا و اسپانیا و لهستان را نیز در بر گرفته است. کشورهائی که بنظر می آمد از این قضیه مصون باشند، اینطور نبود و پاپ بندیکت به این موضوع پی برده بود.

مجازات 3 هزار کشیش به جرم آزار جنسی کودکان

روزنامه اَوَّنیره چاپ ایتالیا هم سال گذشته نوشت: اسقف اعظم تومازی عضو ناظر واتیکان در دفاتر سازمان ملل در ژنو در پاسخ به کمیته سازمان ملل در امر مبارزه با شکنجه، گفت: در 10 سال گذشته بیش از 3000 کشیش مجرم به آزار جنسی به کودکان را مجازات کردیم.10 سال است که کلیسای کاتولیک و مقر مقدس با هر گونه آزار جنسی به کودکان و پیشگیری از این جنایت، مبارزه می کنند.

وی ادامه داد: در 10 سال گذشته 848 کشیش در این رابطه خلع لباس و  بیش از 2500کشیش به مجازات های دیگر محکوم شدند.

اسقف اعظم تومازی گفت: مقر مقدس اختیار و یا قدرتی در خارج از قلمرو دولت شهر واتیکان ندارد و نمی تواند کشیشان متخلّف در کشورهای دیگر را مجازات کند، آنها  شامل قوانین کشورهای محل اقامت می شوند.

نماینده ناظر واتیکان در مصاحبه ای با رادیو واتیکان، افزود: این خطر وجود دارد که کمیته سازمان ملل در امر مبارزه با شکنجه، آزار جنسی را به عنوان نوعی شکنجه تعریف کند ولی همه آزارهای جنسی به کودکان را نمی توان شکنجه محسوب کرد.  

اقدام پاپ جدید در قبال انحراف جنسی کشیشان

پاپ فرانسیس رهبر کنونی کاتولیک های جهان نیز سال گذشته کمیسیونی تشکیل داد تا پروتکل ها و رشته های آموزشی برای کسانی که در کلیسا با کودکان تماس دارند، بررسی کند. این کمیسیون موظف شد با همکاری مقامات قضایی، جذب دوباره کشیشانی را که در رابطه با آزار جنسی به کودکان مجرم شناخته شدند پیگیری کند.

انجمن کشیشان متاهل: ازدواج و کشیشی با هم سازگارند

از سوی دیگر صداهای مخالف با قانون تجرد کشیشان نیز در داخل دنیای مسیحیت شنیده می شود. به عنوان مثال هنگامی که پاپ از تجرد کشیش ها حمایت کرد و آن را راهی برای رسیدن به ملکوت عنوان کرد، جوزپه سرونه رییس انجمن کشیشان متاهل با انتشار بیانیه ای با این اظهارات مخالفت کرد و گفت: اتفاقا برعکس، ازدواج و کشیشی با یکدیگر سازگاربوده و در میان جامعه مسیحیانِ نخستین، پاپ ها، اساقفه و کشیشان متاهل بودند. روزنامه لااستمپا چاپ ایتالیا در این باره نوشت: در جهان حدود 100.000 کشیش متاهل وجود داد که دوست ندارند کشیش سابق خطاب شوند!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قاسم IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 2
    بدتر از آن قانون تجرد بودن کشیش است که وضع کردند. تجرد خلاف سنت الهی است. مگر مرد هم بدون غریزه جنسی امکان دارد؟
    • علیرضا IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 1
      چرا امان ندارد آن پیشرفت آنهارا می‌رساند آقا قاسم آنها پیشرفت کرده اند نه هرزگی وعذر میخوام عیاشی وبی بندوباری خوبه؟