شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب اولواالالباب

حوزه/ واژۀ «اولوا الالباب» به معنای صاحبان مغز، خِرد ناب، اندیشه های پاکیزه و درک های عمیق است؛ این کلمه در سراسر قرآن کریم ۱۶ بار به کار رفته و کلمّه «لُب» غالباً به صورت جمع و با ترکیب «اولوا الالباب» آمده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» کتاب "اولوا الالباب صاحبان خِرد ناب در قرآن"  اثری در حیطه بیان ویژگی ها و ساحت های سه گانه اولوا الالباب و تبیین مفهوم خرد نگاشته شده است.

کتاب یاد شده، ساحت های سه گانه اولوا الالباب «ارتباط با خود»، «خدای متعال» و «هستی و انسان های دیگر» را از منظر قرآن مورد بررسی قرار می دهد.

در بخش نخست، رابطه «اولوا الالباب» با قرآن و بهره صاحبان خِرد از آخرین سروش آسمانی و ویژگی های مهم اندیشه ای نظیر تفکر در آفاق، اعم از نظام خلقت و ساختمان بدن انسان و تفکر در انفس و نتایج آن و نیز آزاد اندیشی، علم گرایی، پندآموزی، خداشناسی، عاقبت اندیشی و خوش بینی را تبیین نموده است.

در بخش دوم به ساحت عواطف و احساسات اولوا الالباب نظیر: شرح صدر، ایمان، تقوی، توجه به زیبایی های زندگی، عبرت پذیری و ترس از بدحسابی در قیامت و زندگی طیّب و عاقبت به خیری می پردازد.

بخش سوم به مباحث عمل و اراده صاحبان خِرد نظیر: صبوری، عمل به عهد الهی، برقراری پیوندها، انفاق، پاسخ بدی با خوبی، نیایش، استغفار و همراهی با ابرار پرداخته است.

مفسران در بیان این که آیا مراد از« لُب»، همان عقل است یا با آن فرق دارد، دو نظر را مطرح کرده اند:

علامه در المیزان می گوید: کلمۀ لُب و عقل به یک معنا است؛ زیرا عقل در انسان به مانند هسته و مغز نسبت به پوسته است؛ اما با توجه به شواهد، به نظر می رسد این دو کلمه با هم فرق دارند.

راغب اصفهانی می نویسد: لُب عبارت است از خِرد خالص. عقلی که از اوهام و مشوبات پیراسته شده باشد. وی در ادامه شاهد می آورد و می گوید: پس هر لُبی، عقل است، اما هر عقلی، لُب نیست؛ به همین رو خدای تعالی فهم برخی از احکام را که جز، عقول تزکیه شده آن ها را درک نمی کنند، ویژۀ اولوا الالباب شمرده است.

قرآن کریم در آیۀ 269 سوره بقره، کسانی را که از فضل و رحمت خاصه خداوند برخوردار شده و به حکمت الهی دست یافتند، به خیر کثیر مژده می دهد و می فرماید: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ» (خدا) دانش و حكمت را به هر كس بخواهد(و شايسته بداند) مى ‏دهد؛ و به هر كس دانش داده شود، خير فراوانى داده شده است. و جز خردمندان، (اين حقايق را درك نمى‏ كنند، و) متذكر نمى‏گردند.

کتاب «اولوا الالباب» صاحبان خِرد ناب در قرآن اثر حجت الاسلام والمسلمین علی رضایی بیرجندی در 430 صفحه با قیمت 12000 تومان منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: بیرجند، خیابان شهید مطهری 23، مقابل کتابخانه الغدیر، نشر چهار درخت

مراجعه نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha