جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام احمد عابدی

حوزه/ نشست علمی «نقش عزاداری حضرت سید الشهداء در پیروزی انقلاب اسلامی ایران» با حضور طلاب هندی حوزه علمیه قم در سالن همایش شهید مطهری مدرسه حجتیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی در این نشست علمی گفت: درگذشته ، شعر تاثیر بسزایی در زندگی مردم داشته و همواره ارتباطی در بیان مطالب به عموم مردم بوده همانطور که امروزه رسانه ها اعم از تلوزیون و رادیو و... این کارها را انجام می دهند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن ادامه داد:  اما با این تفاوت که زبان شعر زبان هنر است و همچون قرآن مطالب خود را بصورت هنرمندانه و دقیق و منظم بیان می کند؛ لذا باید دقت کنیم که تاثیر شعر در مخاطب بیشتر از دیگر عوامل در جهت رشد فکری احاد جامعه می باشد.
وی در ادامه افزود: شعر محتشم کاشانی در فرهنگ اسلامی تاثیر زیادی داشته و نیازمند مطالعه طلاب در این زمینه است چه بسا می توان گفت که شعر در آموزهای دینی در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش ویژه ای داشته همچون اشعاری که در رثای کربلا سروده شده است.
استاد حوزه خاطر نشان ساخت: شهدا در تشکیل نظام اسلامی نقش مهمی را ایفا می کنند؛ چرا که امروزه تمامی خون های که برای مبارز با ظلم و استکبار ریخته می شود، زمینه ساز سرنگونی حکومت های طاغوتی خواهد بود.
وی ابراز داشت: در طول تاریخ ادبیات هند با زبان فارسی عجین بوده، همچون فرهنگ و زبان فارسی که در بر دارنده تشیع و اسلام می باشد؛ لذا به سبب همین امر حتی غیر مسلمانان در هند با فرهنگ اهل بیت علیه السلام آشنا هستند؛ همچون سخن گاندی که گفت: من هیچ ارمغانی را نیاوردم مگر آن که امام حسین علیه السلام آن را انجام داده اند؛ لذا پیروزی خود را الهام گرفتن از قیام عاشورا می داند.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی در پایان خاطر نشان ساخت: اصل قیام امام حسین علیه السلام برپایی عدل و مقابله با ظلم و دفاع از مظلوم بوده؛ لذا تاریخ مرثیه خوانی نشان دهنده مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است پس باید توجه داشت که امروزه تمامی مرثیه خوانی ها، باید بر این مقوله دقت داشته باشند. چرا که تاریخ مرثیه خوانی مبارزه مسلمانان با ظلم است.
لازم به ذکر است در ادامه نشست دکتر افتخار عابد رئیس موسسه فرهنگی اکو و پروفسور سی انیس اشقاق لکنهوی رئیس سابق بخش اردو دانشگاه لکنهو هند به سخنرانی پرداختند و همچنین در پایان از کتاب "تاریخ مرثیه" به نویسندگی دکتر مسعود حسن رضوی ادیب لکنهو رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha