جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نقد و بررسي پژوهش بررسي سينماي متاثر از اديان و آيين هاي غرب و شرق

حوزه/ همزمان با برگزاري جشنواره فجر نشست تخصصي« نقد و بررسي پژوهش بررسي سينماي متاثر از اديان و آيين هاي غرب و شرق» در اداره كل پژوهش هاي اسلامي رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در اين نشست كه با حضور محمد حسين فرج نژاد پژوهشگر و مدير پروژه پژوهشي"بررسي سينماي متأثر از اديان و آيين هاي غرب و شرق"برگزار شد،ابتدا وی  به روش شناسي پژوهش مذكور و سپس تبين سرفصل ها و فصل هاي پژوهش پرداخت و در ادامه نيز براي تشريح مباني فكري يهود و تاثير اين مباني در سينماي غرب و شرق، به بيان مؤلفه هاي سينماي مغرب كه متأثر از اين مباني است اشاره کرد.

بر اساس این گزارش  در ادامه حجت  الاسلام و المسلمين نهاوندي مدیر کل مرکز پژوهش های رسانه با تبريك دهة مبارك فجر اظهار داشت: گفتمان حاكم با مخاطبان گسترده در اختيار هژموني رسانه اي و هنري غرب با مشرب فكري يهود صهيونيستي است كه موجب توسعه گفتمان اومانيسم، پلولاریسم و ماترياليسم شده است و فرآيند متصور پيش روز نيز گسترش ظرفيت هنري و سينمايي به عنوان مرجعيت فكري جوامع است.

وی در ادامه در ضرورت و چرايي مطالعه اين سينما و رويكرد اداره كل پژوهش هاي رسانه در اين زمينه اظهار داشت: با توجه به اين كه قله آثار نمايشي خود را در عرصه سينما نشان مي دهد و سينما برگرفته از يك تفكر ريشه اي است لازم است جريان شناسي فكري و انديشه اي در اين زمينه صورت گيرد .

مدیر کل مرکز پژوهش های رسانه، همچنين هدف گذاري اين مطالعات را تحليل انديشه هاي تاثيرگذار در سينما به منظور مطالعه و شناخت تاثير آن در برخي از آثار مقلدانه سينمايي دانست.

وی همچنين بیان داشت:  بايد تكنيك هاي انتقال پيام را بشناسيم و بدانيم مؤلفه هاي ديني با چه نشانه هاي و با چه اِلمان هايي معرفي مي شود، چرا كه ما در حوزه نمايش حرفمان را عموماً با ديالوگ و يا منولوگ بيان مي كنيم نه با زبان تصوير.

حجت  الاسلام و المسلمين نهاوندي در خاتمه در نقد پژوهش "بررسي سينماي متأثر از اديان و آيين هاي غرب و شرق " استفاده از منابع دست اول در تحقيق و همچنين انجام كار تيمي، تخصصي و علمي را از ويژگي ها اين تحقيق دانستند و اظهار داشت در تحقيقاتي كه به بررسي و مطالعه سينما با هدف جريان شناسي و شناخت مؤلفه هاي آن در فيلم هاي توليدی مي پردازد. بايد ايده هاي تقابلي با اين انديشه ها را از مباني دين مبين اسلام و مشرب فكري تشيع تقويت كرد.

در پايان از دو اثر اداره كل پژوهش هاي اسلامي رسانه؛ تحت عنوان مستند ياران انقلاب و كتاب ياس بهشتي رونمايي شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha