شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جشنواره سی و چهارم فیلم فجر

حوزه/ جشنواره سی و چهارم فیلم فجر با همه فراز و فرود ها به پایان رسید و اینک پس از گذشت چند روز از اختتامیه آن جا دارد در گفت و گو با اهل فن سهم دین از هنر هفتم و نیز ناکاری های های سینما در موضوع سبک زندگی دینی را بررسی کنیم.

سید سعید سید زاده از تهیه کنندگان فیلم های ارزشی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»نقاط ضعف و قوت هنر هفتم در دین مداری را به بحث نشسته است.

وی در حاشیه برگزاری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به خبرنگار حوزه گفت: متاسفانه نگاهی که در جشنواره فجر به موضوعات ارزشی و انقلابی می‌شود، مناسب نیست، هر چند می‌شود با جا دادن چند فیلم به نوعی کمبودهای حوزه دین و ارزشها نیز پوشش داده شود، این حضور با کار ضعیف در عرصه دفاع مقدس ضربه زدن به ارزش های انقلاب است.

وی افزود: در این دوره فیلم «جشن تولد» و «ایستاده در غبار» را پسندیدم که یکی از این دو فیلم با محوریت شهدای حرم ساخته شده و دیگری نگاهی به زندگی سردار شهید احمد متوسلیان داشت. این دو کار جدا از این‌که زیبایی خاصی در تصویر پردازی داشت، نگاهی ارزشمند هم به موضوع مد نظر کرده بود. این قبیل تولیدات باید بیشتر حمایت شود سینمای کشورمان شاهد ارزشمداری باشد.

*در هنر هفتم بی راهه رفته ایم

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» ادامه داد: متاسفانه آنچه ما در تولیدات سینمایی به ویژه در جشنواره فجر می‌بینیم، موضوعات اجتماعی یا آسیب‌های جامعه است، هر چند وجود این کارها نیز در جای خود ضروری است، اما آیا تنها این دست موضوعات دغدغه سینماست. آیا سینمای ما نیازی به ژانرهای دیگر ندارد؟ این مسائل سبب می‌شود از خودمان بپرسیم هیئت انتخاب جشنواره بر چه مبنایی فیلم‌های جشنواره را انتخاب می‌کند.

*سینمای کنونی بویی از سبک زندگی دینی نبرده است

وی در پاسخ به این سوال در جشنواره تا چه حد سبک زندگی ایرانی - اسلامی را در کارها مشاهده کرده است، گفت: به طور قاطع نمی‌توانم درباره این موضوع اظهار نظر کرد، اما می‌توان گفت؛ آن چه به چشم می‌خورد بیانگر سبک زندگی ایرانی اسلامی نیست، بلکه سینما بلندگوی پرخاشگری و منفی نگری مسائل اجتماعی و خانوادگی است.

سیدزاده گفت: شاید سینما در جهان ابزاری برای جذابیت و گیشه باشد، اما در کشور ما که ادعای دینداری دارد، باید در خدمت دین باشد. این خواسته امری دور از دسترس نیست، چون ما در دهه 60 آن را عملی کردیم و مردم هم از آن استقبال خوبی به عمل آورده. برای مثال اگر آمار فروش آن سالهای سینمای را ارزیابی کنیم به خوبی خواهیم فهمید چه تولیداتی لیست پرفروش‌های سینمای کشورمان بودند.

*مساجد به کمک سینما بیایند

وی برای رونق سینمای دینی در کشور پیشنهاد کرد: برای اینکه فیلم‌های دینی و انقلابی در سینمای کشورحضور پررونق داشته باشد، پیشنهاد می‌کنم نهاد مذهبی به ویژه مساجد همکاری خود را با سینما بیشتر کنند. برای نمونه همانند گذشته بعد از نماز مغرب و اعشا می‌توان در مساجد فیلم‌های دینی را برای مردم به نمایش گذاشت تا الفت مردم دیندار کشورمان با سینما بیشتر شود، زیرا معتقدم بسیاری از مردم با سینما غریبه شده‌اند و تنها قشری خاص بیننده تولیدات سینمایی هستند.

*قشر متدین قدرت سینما را درک نکرده است

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که چرا وی در تمامی کارهایش موضوعات ارزشی را مد نظر قرار می‌دهد، گفت: هر کسی با یک انگیزه به سینما ورود می‌کند. من هم با این امید وارد سینما شدم تا بتوانم به آرمان‌های انقلاب اسلامی خدمت کنم، چون باور دارم هنر هفتم ابزار قدرتمندی در تبلیغ آموزه‌های دینی است، هرچند متاسفانه کارایی و قدرت این رسانه هنوز به درستی درک نشده، برای همین برخی نهادی مذهبی از سرمایه‌گذاری در این حوزه پرهیز می‌کنند.

*شاخص سینما دامن زدن به اختلافات خانوادگی

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره جایگاه خانواده در تولیدات سال‌های اخیر تصریح کرد: متاسفانه آنچه ما در اکثر فیلم‌های سینمایی می‌بینیم بیشتر اختلافاتی است که در خانواده‌ها روی می‌دهد، اما سوال این است مگر چند درصد از خانواده‌های ایرانی با مشکلات اخلاقی و خانوادگی حاد مواجه هستند که تمام فیلم‌ها به این سمت سوق پیدا می‌کنند، آیا در این حوزه موضوعات دیگری وجود ندارد که بخواهیم به آنها بپردازیم؟ این سوال اگر با انصاف پاسخ داده شود در آینده وضع این دست تولیدات هم در سینما بهبود پیدا کند.

*سهم حوزه و روحانیت از جشنواره امسال

سیدزاده در پایان، درباره جایگاه روحانیت در فیلم‌های جشنواره سی‌وچهارم هم چنین گفت: ما همیشه در دام افراط و تفریط گرفتار آمده‌ایم، چون در یک یا دو دوره حضور روحانیت در فیلم‌های سینمایی بیش از حد می‌شود به نوعی که مشخص می‌شود سفارشی در این زمینه وجود داشته نه مثل امسال که این حضور کاهش روشنی داشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha